EXLIBRIS
Hasip Pektaş
Fotoğrafı tıpkı diğer sanat dalları gibi bireyin kendini anlatmada,
duygu ve düşüncelerini ortaya koymada sonsuz olanaklara sahip
bir yaratıcılık alanı olarak görüyorum. Fotoğraf sanatçısının
da yaptıklarını diğer bireylerle paylaşmaktan büyük mutluluk duyduğuna
inanıyorum. Bu düşünceden hareketle yaratıcılıklarını ortaya koyabilecekleri
bir çalışma alanı olarak özellikle fotoğraf sanatçılarının dikkatini
çekeceğini sandığım Exlibris'i bu sempozyum vasıtasıyla sizlerle
paylaşmak istiyorum. Konunun sanata gönül verenlerin de ilgisini
çekeceğini ümit ediyorum. Bazılarınızın "Exlibris de nedir?"
diye sorduğu belki de ilk defa duyduğu, bazılarınızın ise oldukça
aşina olduğu bu sanat dalının özgün baskı sanatçıları ve grafik
tasarımcılar kadar fotoğraf sanatçıları için de iyi bir anlatım
aracı olması dileğiyle exlibrisi anlatacağım.
Nedir exlibris?
Exlibris, kitapseverlerin kitaplarının iç kapağına yapıştırdıkları
üzerinde adlarının ve değişik konularda resimlerin yer aldığı
küçük boyutlu özgün yapıtlardır. Kitabın kartviziti ya da tapusudur.
Sözcük olarak "..."nın kitabı, "..."nın kitaplığına
ait veya "..."nın kütüphanesinden anlamına gelir. Üzerinde
Exlibris Ali Rıza Akalın yazan bir çalışma, "Ali Rıza Akalın'ın
kitaplığından anlamını taşır ve onun sahip olduğu kitaplarda kullanılır.
İngilizce karşılığı ise "Bookplate' tir.
Exlibrisler, kitap sahibini tanıtır, onu yüceltir ve kitabı ödünç
alan kişiyi, geri getirmesi konusunda uyarır. Bir mülkiyet işaretidir.
Sahiplenme göstergesi olmanın yanında kitabın hırsızlığa karşı
korunmasını sağlama işlevinin de olduğu söylenebilir. Ayrıca exlibrisler,
geleneğe saygının, yazılı metinlere ilgi ve sevginin sembolüdürler.
Exlibris, önemli bir iletişim aracıdır. Sanatı, insanın elleri
arasına; kitapların içine kadar getirmekte, dokunabilecek kadar
yakınlaştırmaktadır. Sanatın büyüleyici sıcaklığını hissettirmektedir.
Ülkeler arası, sanatçılar arası ilişkileri artırmakta, sanatçı
ve koleksiyoncu dayanışmasını pekiştirmekte, var olan gelişmelerden
birbirlerini haberdar etmektedir.
İlgilenenlerin sayısı giderek artmakta olan bu sanat dalı, küçük
bir ihtiyaç grafiği olarak ele alınmamalıdır. Hepsi de sanatsal
kaygılarla yapılan, estetik değerlere sahip özgün çalışmalardır.
Pul, para, afiş ve benzeri şeyler gibi zevkle toplanan exlibrislerin,
yapıldığı döneme ait kültürel, tarihsel özellikleri günümüze taşıdığı
bir gerçektir. Çok uzun bir geçmişe sahip bu sanat dalı; ülkeler
arası ilişkilerin gelişmesini, uluslararası dostlukların yaratılmasını
sağlamaktadır. Sanatçı ve koleksiyoncu arası güzel bir dayanışma
oluşturmakta, var olan gelişmelerden birbirlerini haberdar etmektedir.
Avrupa ülkelerinde, Amerika'da, Rusya'da, Japonya'da ve başka
ülkelerde exlibrisle ilgilenen kişi sayısı o kadar fazla ki dernekleri
kurulmakta, yarışmalar düzenlenmekte ve sergiler açılmaktadır.
Sadece exlibrislerin yer aldığı müzeler bile yapılmaktadır.
Exlibrisin Tarihi Gelişimi
Araştırmacılar, exlibrisin ilk ve en eski örneğinin M.Ö. 1400
yıllarında açık mavi renk bir fayans üzerine yapıldığını ve bunun
da III. Amenofis'in kitaplığına ait olduğunu açıklıyorlar. Bu
tür levhaların ise papirüs rulolarını korumak için kullanılan
ağaç sandıklara takıldığı tahmin ediliyor. 16. yüzyıldan itibaren
kitapların çoğalmasıyla yaygınlaşan exlibrisler, ünlü sanatçılar
tarafından da yapılmıştır. Albrecht Dürer'in (1471-1528), 1525
yılında zamanın ünlü devlet ve bilim adamları için 21 sayfa exlibris
yaptığı bilinmektedir.
Başlangıçta yalın bir isim ve sembolden oluşan exlibrisler,
18.. yüzyıl sonlarında büyük kütüphanelerin vazçgeçilmez uygulamaları
arasında yer almıştır. 19. yüzyılda endüstri devrimiyle kitabın
varlığı güçlenmiş, hızlı baskı teknolojisinin bulunmasıyla bilimsel,
ekonomik gelişmenin, entellektüel değişmenin temelleri atılmıştır.
Görülmemiş sayıda kitap üretilmeye başlanmıştır. Kitap basımının
artmasıyla birlikte her kitaba ve kitap sahibine özgü tasarımlar
yerine daha dar anlamda, basit mühürler, damgalar, exlibris olarak
kullanılmaya başlanmıştır.
Türkiye'de Exlibris
Osmanlılar dönemindeki el yazması ve basılı kitaplarda mülkiyet
işareti olarak mühürleri görmekteyiz. Resmi işlerde ve mektuplarda
da kullanılan mühürlerdeki kaligrafik düzenlemeler, günümüzde
de ilgi çeken güzel bezemelerdir.
Türkiye'nin exlibrisi tanıması, batıdan alınmış kitaplar aracılığıyla
olmuştur. Avrupa ülkelerinde yaygın olarak kullanılan exlibrislerin
yer aldığı kitaplar, ikinci el satışlarla ülkemize gelmiş, kitap
sahipleri öldüğünde ise yakınları, bu kitapları kütüphanelere
bağışlamışlar ya da sahaflara satmışlardır.
Türkiye'de adına ilk exlibris yaptıranlar, o dönemin yabancı
uyruklu kitapseverleridir. Üsküdar Amerikan Koleji, Robert Kolej
gibi okullarda görev yapan yabancı öğretmenlerin kitaplarına exlibris
yaptırdıkları, bu okulların kütüphanelerine bağışlanan kitapların
iç kapaklarına bakıldığında görülebilir.
Artık yurt dışında yapılan exlibris sergisi ve yarışmalarda
ülkemizin de adını duyuran sanatçı ve tasarımcılarımızın isimleri
geçmektedir. Bugün belki iki elin parmakları kadar olan exlibris
sanatçımız gelecekte mutlaka çoğalacaktır. Tıpkı sevgi gibi paylaşıldıkça
artacak olan exlibris merakı, sanatseverleri saracaktır.
Exlibris Koleksiyonculuğu
Exlibrisler, ülkelere, sanatçılara, tekniklere, üsluplara hatta
örgelere göre değerlendirilip pek çok meraklısı tarafından toplanmaktadır.
Koleksiyoncular, ellerindeki çift baskıları diğer kişilerle değiştirerek
çok sayıda exlibrise sahip olmaktadırlar. Bu değiş tokuş yapmadaki
amaçları, kendi koleksiyonlarını hem kalite olarak geliştirmek,
hem de sayı olarak artırmaktır. Bu kişiler, koleksiyonculuk etkinliklerinin
bir sonucu olarak aynı zamanda farklı dönemlerin sanatını ve baskı
teknolojisini de öğrenmektedirler.
Tanınmış sanatçıların yapıtları koleksiyoncular tarafından en
çok aranılan exlibrislerdir. Bunlardan müzikle ilgili olanlar
ve erotik konuları içerenler öncelikle tercih edilenlerdir. Bu
küçük baskıların mutlaka sanatçısı tarafından imzalanmış olması
gerekir. Ne zaman, ne kadar sayıda ve hangi teknikle basıldığı
mutlaka belirtilmelidir. Estetik bütünlük, yazıların yerleşimi,
teknik yetkinlik, koleksiyoncuların dikkat ettiği önemli konulardır.
Koleksiyoncular, ilgi alanlarına göre çok farklı konularda exlibris
toplamakta, bu konulara yönelik çalışma yapan sanatçılara siparişler
vermektedirler.
Koleksiyoncular, exlibrislerini değişik yöntemlerle saklamaktadırlar.
Exlibrisler, genellikle standart kartlara yapıştırılarak saklanmaktadır.
Bu kartlar, A4 ya da 21 x 27 cm. boyutunda olup; başlığında sanatçının
adı, doğum-ölüm yılı, ülkesi, üyesi olduğu dernek, exlibrisin
baskı tekniği, yapım yılı, toplam sayısı, sahibinin adı yer alabilir.
Eğer bu kartlar, 80-100 yapraklık bir çilt haline getirilirse
ilgilenenlerin incelemesi kolaylaşır. Exlibrislerin bir başka
saklanma şekli de zarflama veya kutulamadır. Uygun boyuttaki zarf
ve kutularda; sanatçılara, tekniklere, ülkelere, dönemlere ya
da konulara göre sınıflandırma yapılarak saklanabilirler
Yurt dışında uzman kişilerce fiyatlarının özenle takip edildiği
bir exlibris piyasası vardır. 1985 yılında Almanya'da 100 sayılık
metal gravür bir exlibris çalışması 500 - 1000 mark, arasında
alıcı bulmaktaydı. 1990'larda Amerika'da bir exlibris tasarımı
için baskı hariç en az 100 ile 600 dolar arasında bir ücret talep
edilmekteyken, iyi tanınan bir sanatçı, orijinal bir tasarımı
için bu rakamların dört katını isteyebilmekteydi.
Exlibrisler, yapışkan etiketler şeklinde kitapçılarda da satılırlar.
Müşteri, aldığı bu exlibrise adını yazar, kitabının iç kapağına
yapıştırır. Koleksiyoncular, bu tür exlibrisleri, Òevrensel exlibrisÓ
olarak tanımlarlar. Çünkü herhangi bir kişi bunları alıp ismini
ekleyebilir. Asıl exlibris daha özeldir. Bir sanatçı veya tasarımcı
tarafından tasarlanıp, basılır. Özel kişilere veya kütüphanelere
yapılır ve onların ismini üzerinde taşır. Dünya üzerinde 3.000'den
fazla koleksiyonun olduğu tahmin edilmektedir. Sadece Almanya'da
500.000'in üzerinde exlibrisin var olduğu savunulmaktadır.
Koleksiyoncular ve tarihçiler için exlibris listeleri çok önemlidir.
Bu listeleri derleyen ve exlibris üzerine araştırmalar yapan çok
sayıda uzman vardır. Belçika'dan Luc Van den Briele, Danimarka'dan
Klaus Rödel, İsviçre'den Benoit Junod exlibris üzerine araştırma
yapan uzmanlaşmış kişilerden sadece birkaçıdır.
Avrupa ülkelerinin hemen hemen hepsinde, Amerika'da ve Japonya'da
exlibris sanatçılarının ve koleksiyoncuların bir araya geldikleri
exlibris dernekleri vardır. Bu derneklerin bazıları, kapsamlı
exlibris yıllıkları ve periyodik bültenler yayımlarlar.
Tasarım ve Uygulama
Bünyesinde pek çok kültürel ve tarihsel değer taşıyan exlibrisler,
500 yıldan bu yana sanatsal kaygılarla yapılmakta ve meraklıları
tarafından toplanmaktadır. Exlibris, insanı farklı düşüncelere
yönelten özgün bir çalışma alanıdır; genellikle kitapların boyutuna
bağlı kalınarak hazırlanıp, değişik baskı teknikleriyle üretilmektedir.
Büyük kitaplar için büyük, küçük kitaplar için küçük exlibris
yapılabilir.Yarışma şartnamelerinde en büyük exlibris boyutunun
13 x 13 cm. olması gerektiği vurgulanmakla birlikte, koleksiyoncuların
kullanışlı buldukları exlibris boyutu: 5 x 7,5 cm. ve civarında
olanlardır.
Koleksiyoncular ya da kitap severler, sergiler, kataloglar kanalıyla
veya yaptıkları değiş tokuşlarla exlibrisleri incelerler ve çalışmak
istedikleri sanatçıları bulurlar. Sanatçıya fikirlerini açıklayıp
örnek taslak rica ederler. Exlibris sanatçısı, sipariş veren kitapseverin
ya da koleksiyoncunun istemi doğrultusunda en uygun kompozisyonu
tasarlar, yazı resim ilişkisini kurar, çoğaltma yapacağı tekniği,
kullanacağı kağıdı saptar ve uygulamaya geçer.
Exlibris baskı miktarı, baskı tekniğinin olanaklarına, sipariş
verenin ve tasarımcının arzusuna bağlıdır. İstenilirse 2.000 adete
kadar baskı yapılabilir. Fakat önemli olan, sayı değil, kalitedir.
Exlibris sanatçıları, genellikle exlibris siparişi veren kişinin
ilgilerini ve özelliklerini göz önüne alırlar; fakat tamamen kendi
algıları doğrultusunda imajlar oluştururlar. Çalışma konusu ve
teknik seçiminde sanatçı daima özgürdür. Bünyesinde estetik değerler,
güzel tatlar bulundurmak koşuluyla sanatçıların nü çalışmaları
da her zaman ilgi toplamaktadır.
Exlibrislerin özgün baskı olanları tercih edilmektedir; fakat
daha geniş çevreye ulaşması için reprodüksiyonlarının da yapıldığı
görülmektedir. Genellikle siyah beyaz kitaplara siyah beyaz ağaç
ve linolyum baskılar, renkli kitaplara taş ve ipek baskılar, çok
kıymetli kitaplara ise metal gravürler konulmaktadır. Baskı teknikleri
exlibrislerin sol alt köşesine kurşun kalemle yazılmakta, eğer
çalışma renkli ise kaç renk olduğu da belirtilmektedir.
Amerikalı emekli cerrah Guy Debenham, "Exlibrisler, sahibinin
biyografisi olmalıdır." demektedir. Bilgisayarla tasarım yapan
Marion Stein, Exlibrislerdeki resimlerin, okunan kitabı çağrıştırması
gerektiğini öne sürmektedir.
Kendini bu çalışma alanına adamış tasarımcılar için exlibris,
şüphesiz küçük bir uğraşı, basit bir iş olmayacaktır. Eğer bugün
kitapların iç kapağına yapıştırılmanın yanında; koleksiyoncular
tarafından toplanıyor, meraklıları tarafından çerçevelenip duvarlara
bile asılıyorsa exlibris sanatı yaygınlaşacak, gelişecektir. Ve
bu sanat dalı, kitap severlerin, güzel sanatlara ilgi duyanların
mutlu olmasına katkı sağlayacaktır.
Baskı Teknikleri
Exlibiris sanatçıları, çalışmalarını çoğaltmak için daha çok
metal gravür, ağaç gravür, linolyum baskı, litografi gibi geleneksel
baskı tekniklerini kullanmaktadırlar. Serigrafi, ofset, fotograf
ve bilgisayar da tasarım ve çoğaltmada kullanılmaktadır.
Exlibris tasarımcıları, geleneksel baskı tekniklerine paralel
olarak bilgisayar da kullanmaktadırlar. Bilgisayarı ve olanaklarını
tanıyana kadar yağlıboya ve akrilik resimler yapan Marion Stein,
iyi bir yazıcısı olmadığından tasarladığı exlibrislerin ekrandan
fotografını çekerek baskıya dönüştürebildiğini belirtmekte, bundan
da büyük zevk aldığını söylemektedir. Marion Stein, "Yağlıboya
çalıştıktan sonra fırça temizlemekten hoşlanmıyorum, bilgisayarda
sonsuz renk seçme, değiştirme olanağı var, temizlik sorunu diye
bir şey yok. Tasarımın bütününü görebiliyor, istediğim değişiklikleri
yapabiliyorum. Ayrıca baskıları her zaman aynı kalitede oluyor."
demektedir. Exlibrislerin hangi baskı tekniği ile ne kadar çoğaltıldığı
baskıların altında ya da arkasında belirtilmektedir; ki bu, koleksiyoncuları,
ilgilenenleri ve alıcıları bilgilendirmek açısından önemlidir.
Exlibris tasarımcıları ve koleksiyoncularınca bilinen ve 1958
yılında Barselona Uluslararası Exlibris Kongresi'nde kabul edilen
exlibris baskı teknikleri ve bunları ifade eden kısaltmaların
vardır.
C3 : Asitle yedirme (Gravür), X2 : Ağaç oyma baskı, X3 : Linolyum
baskı , L : Litografi, S1 : İpek baskı, P7 : Ofset baskı, P8 :
Fotograf, CAD : Bilgisayar tasarımı
Kaynak Kitaplar:
BOOKPLATES IN THE NEWS, American Society of Bookplate Collectors
and Designers, ed. Audrey S. Arellanes, F. Alhambra, California,
1970-1995.
GRAPHIA; Tijdschrift voor Exlibriskunst, (Exlibris Journal
of Belgium), ed.: Luc Van Den Briele, Mechelen, 1954-1995.
PEKTAŞ, Hasip. Ex Libris, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul,
1997
SEVERIN, Mark F., Making a bookplate, Studio, London, New
York, 1949. SEVERIN,
Mark F., - REID, Anthony. Engraving Bookplates: European Ex Libris
1950-1970, Private Libraries Association, Pinner, Middlesex, 1972.
WOLF, Sylvia. Exlibris; 1000 Beispiele aus fünf Jahrhunderten,
Verlag F. Bruckmann KG, Novum Press, München, 1985.
Makaleler:
CARPENTER, Edward K., The Not Quite Lost Art of Bookplates",
Print America's Graphic Design Magazine, January/February 1994,
XLVIII:1, p. 70-77
KAHRAMANKAPTAN, Şefik, ÓKitabın Tapusu: Exlibris, Tempo,
11 Ekim 1995, Sayı: 41, s. 90 - 94.
KEENAN, James P., ÓDesigning-Selling Bookplates, American
Artist The Leading Magazine for Fine Artists, May 1992, p. 65-66.
PEKTAŞ, Hasip, Ülkemizde Pek Tanınmayan Bir Sanat Dalı:
ExlibrisÓ, Milliyet Sanat Dergisi, 15 Temmuz 1989, Sayı: 220,
s. 42 - 44.
PEKTAŞ, Hasip, Exlibris, Fotograf Dünyası, Güz 1995, Sayı:
1, s. 2 -