Kaygan Zeminde bir Kategorizasyon Denemesi :
Çıplaklık bağlamında Nü, Erotik ve Pornografik Fotoğraf
Cengiz Engin Çıplaklık;
giyinmeye ve örtünmeye ihtiyaç duyan insana ait bir durum
tanımlamasıdır.. Böylesi ihtiyaçları olmayan diğer canlılar hiçbir zaman
“çıplak” değildirler zaten.. Bazı istisnai
durumlar haricinde; çoğunlukla temizlenmek, kıyafetini değiştirmek ya da
cinsel ilişkiye geçmek için çıplaklaşır insanoğlu.. Bu nedenle
çıplaklık, mahremiyetle eş anlamlıdır neredeyse..
Bir fotoğrafta yer alan çıplaklığın çeşitli tartışmalara yol açması da bu sebepledir şüphesiz.. Bu metin, tarzlara bir sınırlama getirmek amacını değil; bu konudaki tartışmalara bir referans olma amacını taşımaktadır. Belgeleme
amacı taşıyan bağlamları (afrika’daki çıplak kabilelerin belgesel-gezi
fotoğrafı kapsamında görüntülenmesi, tıbbi amaçla çekilen fotoğraflar,
denize girmekte olan mayolu kişilerin anı fotoğrafları, iç çamaşırı
tanıtım fotoğraflarının bir kısmı, vs..) bir kenara bırakacak olursak;
“çıplaklığın” bir fotoğrafa konu olduğu durumlar temelde 3 ayrı
fotografik bağlamda ele alınabilir : nü, erotik ve pornografik fotoğraf.. Nü;
kelime anlamı olarak çıplaklığa karşılık gelir.. Ancak bu bahsi geçen
“nü, erotik ve pornografik” tarzdaki fotoğrafların farklı niteliksel
özellikleri vardır. Bu niteliksel farklar nedeniyle; içeriklerinde
bulunan ortak bir çıplaklık unsuruna karşın hepsi birden “nü fotoğraf”
olarak adlandırılamazlar..
Nü fotoğrafın içeriğindeki çıplaklık;
ona eşlik eden ışık, gölge, şekil, form, vb biçimsel nitelikler
nedeniyle estetik bir doz barındırır. Fotoğraftaki çıplak; cinsel bir
obje olarak değil, estetik ve görsel bir unsur olarak fotoğraftaki yerini almıştır.. Estetik doza sahip olan çıplaklık; cinselliği çağrıştıran bir metonimide sunulmuşsa, fotoğraf da erotizme
doğru kaymaya başlamıştır.. Zira erotik fotoğraf; içerik yapısı
itibariyle cinsel ilişkiye göz kırpar.. Salt biçimsel ve estetik bir
yapı değil; aynı zamanda cinsel uyaranları bulunan bir yapısı da
vardır.. Bu anlamda temelde çıplaklığın görsel bir unsur olmayı bırakıp,
tensel bir unsur olarak ortaya çıkması, kaçınılmaz olarak erotik nü
terimini karşımıza çıkartır. Cinsellik çağrışımı yapan çıplaklığın
yanı sıra, cinsel ilişkiye hazırlık safhalarını içeren soyunma, dokunma,
elleşme, öpüşme, vb eylemler de erotik nitelikleri açıkça ortaya koyar.
Fotoğraftaki çıplak obje; arzulayan ve arzulanan vücut diline sahip cinsel bir obje olarak karşımızdadır artık.. Erotik
nü, biçimsel başarıyı yakalayamamış bir nü fotoğraf değildir. Ancak;
hedeften sapmış bir nü fotoğraf, çok rahatlıkla fotoğrafçının isteği
dışında kaba bir erotizme veya ucuz bir pornografiye doğru kayma
gösterebilir. Böylesi istemsiz sapmalar, fotoğrafçının objesine bakış
açısının etkilediği bir başarı problemidir aslında.. Fotoğraftaki çıplaklık, cinsel bir uyaran olmanın da ötesinde; cinsel ilişkinin ve çeşitli sapkınlıkların kaba bir saptamasına vesile oluyorsa; artık fotoğraf da pornografik bir yapıya bürünmüştür diyebiliriz.
Cinsel
organların ilişkiye hazır ya da alenen ilişki sırasında
fotoğraflanması, ilişkinin gerçekleşmekte olduğunu gösteren pozisyonlar,
ilişkiden ya da ilişki harici sapkınlıklardan cinsel haz almakta
olduğunu ima eden vücut dilleri; pornografinin ilgi alanı içinde yer
alır. Bütün bunların yanı sıra, erotik ve pornografik fotoğraf için çıplaklık; olmazsa olmaz bir unsur değildir.
Metaforik ve sembolik anlatımlar, çağrıştırdıkları ya da temsil ettikleri imgelerin yerine geçer.
Örneğin
phallus’u temsil etmekte sıklıkla kullanılan sert, dik objeler veya
anüs ve vajina’yı ima etmek amacıyla kullanılan delikler ve yarıklar;
fotoğrafta bedensel bir çıplaklık yer almadan da duruma göre erotik ya
da pornografik içerik taşıyabilirler. Nü, erotik ve pornografik fotoğrafın birbirinden ayrıldığı bir nokta da sanat bağlamındaki niyetlerdir.
Erotik veya pornografik fotoğrafın ilgi alanına ait içeriklere sahip
bazı sanatsal bağlamda üretilmiş olan fotoğraflar; bu anlamda bazı
istisnaları oluştursa da (R.Mapplethorpe, N.Goldin, C.Sherman, J.Saudek,
..); gerek erotik fotoğraf, gerekse pornografik fotoğraf; son tahlilde babaerkil toplumun bir eğlence aracıdır. Üretim niyeti sanat yapmaktan ziyade daha çok ticari (toplumsal) veya bireysel eğlence amaçlarına hizmet eder. Bu
sebeptendir ki, topluma egemen olan babaerkil anlayışın bir yansıması
olarak; erotik ve pornografik fotoğrafta metalaştırılmış olan imge; kadın
imgesidir. Cinsel kadın imgesi, erkeğin belirlediği kültürel yapı
üzerinden sunulurken; bu imge kadın izleyicide örtük bir narsizime
dönüşür.
Erotik fotoğrafa konu olan kadın, sadece dış görünüşe indirgenmiş değerlere sahip; estetize edilmiş bir dişidir.
Bu açıdan yaşlı, şişman, kusurlu, vb özelliklerdeki sıradan bir kadının
sahip olduğu dişilik; toplumsal uzlaşıdaki erotik fotoğrafın konusu
değildir. Dış görünüşündeki kusurları belirgin bir kadının erotik
fotoğrafları, ticari bir editör gözlüğünden fotoğrafçının başarısızlığı
olarak görülecek; yaşlı bir kadının erotik çağrışımlı fotoğrafları ise
bir tür sapkınlık (pornografi) olarak yorumlanabilecektir.
(Estetize edilmiş dişi’nin karşılığı olarak erkek
ise; erotik ve pornografik fotoğrafta idealize edilmiş güzellikten
uzakta, maço, asi ve cinsel anlamda tehditkar yapıdaki bir unsur olarak
karşımıza çıkmaktadır). Özet olarak;
Nü fotoğraf için çıplaklık, olmazsa olmaz bir şarttır.
Nü
fotoğrafa konu olan çıplak obje, anlatımı destekleyen bir görsel unsur
ya da biçimi destekleyen bir estetik unsurdur. Cinsellik fotoğrafın ana
ilgi odağı değildir. Erotik ve Pornografik
fotoğraf için ise; çıplaklık önemli bir unsurdur, ancak olmazsa olmaz
değildir. Sembolik anlatımlar ya da fetiş nesneler aracılığı ile cinsel
çağrışımlar veya uyaranlar sağlanabilir.
Erotik fotoğraftaki
çıplak obje, cinsel uyaranları bulunan; pornografik fotoğraftaki çıplak
obje ise, cinsel ilişkiye ya da toplumsal uzlaşıya göre bunun sapkın
olarak adlandırılan biçimlerine muhatap olan bir unsur konumundadır. Sanatsal
fotografi; her üç türdeki içeriği de kendisine konu edinebilse de;
erotik ve pornografik fotografi, temelde babaerkil toplumun bir eğlence
aracıdır. Dolayısıyla daha çok ticari fotoğrafın ilgi alanı içine
girerler. Babaerkil toplumun bir uzlaşısı olarak, bu tip fotoğraflarda
meta olarak kullanılan kadın imgesi, estetize edilmiş bir dişidir.
Kadının,
uzlaşı harici estetize edilmemiş olan cinsel görüntüsü ticari
otoritenin yönlendirdiği toplum tarafından erotik fotoğrafın başarısız
bir örneği olarak kabul edilecektir. Cengiz Engin / cengiz.engin@gmail.com
|