Editörler

Gülçin Tellioğlu
Bülent Irkkan
Ş.Uğur Okçu

Yayın Kurulu

Meryem Akköse
Can Gazialem
Elif İnan
Şirin Karadeniz
Nejat Kutup
Doğanay Sevindik
Aylin Yılmazbayhan
Leyla Yücel






Fotografya Yayın Kurulu
adına İmtiyaz Sahibi
Ş. Uğur Okçu


E-Mail Fotografya
fotografya@ada.net.tr

Yayınlanmasını İstediğiniz
Fotoğraf Haberleri İçin

fotografya@fotografya.gen.tr

ADANET Fotoğraf Editörü

Ş. Uğur OKÇU
 
ara


Bölüm 8 (DSLR makinaların farkları)
Dijital fotoğraf makinası alırken - Bölüm 8

Tebrikler, artık sizin de bir dijital fotoğraf makinanız oldu.. Bir ekipman aldığınızda birinci kuralı asla unutmayın: KULLANDIĞINIZ EKİPMANI TANIYIN. Dijital makinalar genellikle üstünde bir sürü düğme olan, menülerinden girdiğinizde, ilk bakışta korkutucu görünen bir sürü ayarı olan makinalardır. Siz makinanızı ne kadar tanırsanız çektiğiniz fotoğraflar o kadar size ait olur. Ne kadar az tanırsanız da o fotoğraflar makinanın çektiği fotoğraflar olur. O yüzden önce kullanım kılavuzunu elinize alın, fotoğraf makinasını da öteki elinize alın, sayfa sayfa okuya okuya makinanın her düğmesinin ne ise yaradığını bir anlayın. Ayarları ayrı ayrı deneyip fotoğraflar çekin, nasıl bir fark yarattığını anlayın. Çok angarya görünebilir ama biraz sabredip yapın, faydasını mutlaka göreceksiniz.

Eğer daha önce dijital makina kullanmadıysanız, belki Dijital makinalar ile film fotoğraf makinaları arasında ne gibi farklılıklar olacak ona da birazcık dokunmak faydalı olabilir (ben aşağıda DSLR ler ile fim SLR ler arasındaki farkları vereceğim ancak çok büyük kısmı SLR benzeri ya da P&S makinalarda da aynıdır):

1. Işığın düştüğü (yanı pozlamanın yapıldığı) ortam
Tabii ki en bariz olani, film SLR makinalarda ışık 'fim' üzerine düşerken DSLR'da bir sensor ya da algılayıcı üzerine düşer. Siz filmi her sardığınızda yeni bir film'e çekersiniz fotoğrafı, ancak DSLR'da hep aynı sensor vardır objektifin arkasında. Filmi çizerseniz bir şey olmaz, sadece o fotoğraf gider, ama sensoru çizerseniz basınız dertte demektir.

2. Fotoğraf çekildikten sonraki an
Siz deklansöre basıp perde açılıp kapandıktan sonra, , film SLR makinada ışık filmin kimyasal özelliklerine göre film üzerinde fotoğrafı oluşturur, ve film sarılarak yeni film pozlanmaya hazır hale gelir, (ya da üst üste çekiyorsanız bir sonraki pozlamayı bekler). DSLR'da işe, çektiğiniz fotoğraf bir takım işlemlerden geçmeye başlar.. Sizin yaptığınız ayarlara göre, makinanın işlemcisi tarafından renk yoğunluğu arttırılır, kontrastı ayarlanır, keskinliği değiştirilir , beyaz dengesi ayarlanır ve (makinadan makinaya değişen) başka bir takım işlemler daha yapılır, ondan sonra disk üzerinde saklanır Yani eğer siz isterseniz fotoğraflar sensörden çıkıp diske kaydedilmeden önce bazı değişimlere uğrayabilirler. Bu nedenle makinanın ayarlarını bilmeniz önemlidir. Öte yandan "hiç bir işlem yapma, sensörden nasıl çıktıysa fotoğraf öyle kaydet, daha sonra ben yaparım bütün işlemleri" diye bir seçenek de vardır. O yüzden makinanın sizin için yapacağı işlemleri kısıtlamak da (ya da hepten engellemek de) mümkündür.

3. Kontrast, keskinlik, renk dengesı, renk eğrisi vs.
bu işlemler, sensorun algıladığı fotoğrafın diske kaydedilmeden önce geçirebileceği işlemlerden bazılarıdir. Her makinaya göre değişik olabilir. Örneğin Nikon DLSR'larında 'renk eğrisı' diye bir ayar olduğunu duymuştum, ama onun yerine Canon makinalarında 'renk tonu' diye bir parametre vardır. Bu ayarları değiştirerek makinadan çıkan fotograf üzerinde farklılıklar yaratabilirsiniz. Örneğin normalde 'kontrast=0' şeklinde bir ayarda fotoğraf çeken birisi bir teleobjektif taktığında kontrastı artırmak isteyebilir.. Bu ayarların sizin damak tadınıza en uygununu bulmanın yolu, 'deneme - yanılma'dan geçer. Bir çok makina bu ayarların set olarak saklamanıza izin verir.. Örneğin "set 1" diye bir ayarda 'keskinlik=0, kontrast = -2, renk tonu= +1' gibi parametreler varken, 'set 2' olarak saklanan bir ayar setinde 'keskinlik = 2, kontrast = 0, renk tonu=0" olabilir ve siz havanın bulutluluğuna göre, ya da taktiğiniz objektife göre, ya da çektiğiniz konuya göre bu ayar setlerini bir düğmeye basarak istediğiniz anda değiştirebilirsiniz.

4. ASA
Artık ASA değiştirmek istediğinizde filmi sarmanıza ve yeni bir film takmanıza gerek yok. Çünkü yine bir düğme yardımıyla, sensorun ışığa olan hassasiyetini değiştirebilirsiniz. Yüksek asa'lı filmlerde gren miktarı çok olduğu gibi, dijital fotoğraflarda da 'gürültü' miktarı fazladır. Bir de dikkat edilecek nokta çok yüksek ASA li fotoğraflarda detay seviyesi, düşük ASA'li fotoğraflara göre daha azdır. Yani 100 ASA'da uzaktaki bir adamın yüzü , ağzı burnu seçilirken, 1600 ASA bir fotoğrafta detay olarak bu kadar seçilemeyebilir. Sanırım film ortamında da benzer durumlar söz konusu. P&S ve SLR benzeri dijital makinalarda 200 ASA'nın üzeri pek kullanılabilir olmamakla birlikte DSLR larda 1600 ASA'da çok iyi sonuç veren makinalar mevcuttur. Yüksek ASA kullanımından kaynaklanan 'gürültü' yu temizlemek için bir çok program vardır. Bunlardan benim bildiklerim Noise Ninja ve Neat Image'dir. Ben gerek gördüğüm durumlarda Neat İmage kullanıyourm, eğer ticari amaçla kullanmayacaksanız ücretsiz olarak internetten indirebilirsiniz (http://www.neatimage.com).. Farklı isimlerde bir çok başka program da bulabilirsiniz. Bu programlar fotoğrafın gürültü seviyesine bakıp o gürültüyü detaylara dokunmadan temizlemeye çalışırlar, sonunda düşük asa'da çekilmiş gibi düşük gürültü seviyesine sahip bir fotoğraf ortaya çıkar. Tabii ne yaparlarsa yapsınlar fotoğraf kalitesinde düşme meydana gelir, ancak bayağı tatminkar sonuçlar elde etmek de mümkündür. Eğer çok az aydınlatılmış bir ortamda çok yüksek ASA ile fotoğraf çekiyorsanız bu programlardan alacağınız sonuçlar enteresan olabilir. http://www.dpportfolio.com/modules/photo/album70/ogun?full=1 ve http://www.dpportfolio.com/modules/photo/album82/CRW_2796sm adreslerinde 1600 Asa ile çektiğim iki fotoğraf var (teknik ve estetik değerlendirmesine girmeyelim lütfen :)), bowlingci fotoğrafı neat image ile temizlenmiştir. Diğeri olduğu gibi bırakıldı, sadece boyu küçültüldü.



Ziyaretçi Sayısı:1000511
 
   
 
   
 

Barındırma: AdaNET

 

Copyright and "Fair Use" Information

Dergimiz ticari bir kuruluş olmayıp amatör bir yayındır. Fotoğrafçıları ve dünyada yapılan fotoğraf çalışmalarını tanıtmak amacıyla bilgi ve haber yayınları yapmaktadır.
Bir kolektif anlayışıyla çalıştığı için makalelerde yer alan fotoğraflar ve alıntıların sorumluluğu makalenin yazarına, fotoğrafçısına aittir.
Dergide yer alan içeriklerden ve ihlallerden derginin herhangi bir sorumluluğu yoktur.

Fotoğrafya'da yayınlanan yazıların, fotoğrafların ve kısa filmlerin sorumluluğu
yazarlarına/fotoğrafçılarına/sanatçılarına/film yönetmenlerine aittir.

Dergimiz fotoğrafla ilgili gelişmeleri duyurmak amacıyla çalışmaktadır. Ek olarak, ülkemizde yeterince tanınmayan yabancı fotoğrafçılar ve fotoğraflarıyla ilgili bilgi de aktarmaktadır. Makalelerde yer alan fotoğraflar HABER amaçlı kullanılmaktadır.

AdaNET Ana Sayfa X-Hall Instagram