Editörler

Gülçin Tellioğlu
Bülent Irkkan
Ş.Uğur Okçu

Yayın Kurulu

Meryem Akköse
Can Gazialem
Elif İnan
Şirin Karadeniz
Nejat Kutup
Doğanay Sevindik
Aylin Yılmazbayhan
Leyla Yücel






Fotografya Yayın Kurulu
adına İmtiyaz Sahibi
Ş. Uğur Okçu


E-Mail Fotografya
fotografya@ada.net.tr

Yayınlanmasını İstediğiniz
Fotoğraf Haberleri İçin

fotografya@fotografya.gen.tr

ADANET Fotoğraf Editörü

Ş. Uğur OKÇU
 
ara


Megapiksel Savaşları Yasar Burak Savak

Amator makinalarda, megapixel savaslari çok onceden basladi. Simdi artik avuc ici kadar makinalarda 7 – 8 megapixel cozunurluk neredeyse norm. 1998 yilinda, aldigim ilk digital fotoğraf makinasina $600 vermistim. En iyi cozunurluge sahipti zamaninin: 640x480. Vay… Daha sonra onun ucte bir boyutundaki 4 megapiksellik amator kamerama $350 vercektim, 2002 yilinda. Simdi ise neredeyse 6 megapikselden daha az cozunurluge sahip makina bulmak imkansiz. Ve de, $120 dahi iyi markalardan fotoğraf makinaları bulabiliyorsunuz. Amatör makinalarda birçok 10 megapiksel kamera $350 altında fiyatlarla piyasada.

Peki biz, tüketiciler, bu kadar megapikseli ne yapacaktık. Malum, süper kalite baskı fotoğraflar 120 piksel/cm olmalıdır, ama 60 piksel/cm'de gayet yeterlidir. Zira, bir çok normal kullanıcı 120 ile 60 piksel/cm olan iki fotoğrafın kalitesini ayırt edemez. O yüzden 60 piksel/cm çok iyi kalite baskı olarak bilinir, eğer 50 piksel/cm da aşağısına indikçe artik biraz farkedilebilir deformasyon baslar.

Örneğin, 7 megapiksellik bir makina 3100x2400 çözünürlüğünde fotoğraflar üretir. Bu da 26x20 cm'ye kadar süper kalite baskılar demektir. Eğer, çok iyi kalite de olur derseniz 52x40 cm'ye kadar olur boyut. Ancak, acaba kaç amatör fotoğrafınızı 15x10 ya da 18x12 den büyük bastırdınız?

Çözünürlük, kullanıcıların, dijital fotoğraf makinaları hakkındaki en kolay ölçebileceği özelliktir. Çünkü, nümerik bir değer, hemen bir makinaya baktığınızda onu çözünürlük cetvelindeki yerine yerleştirebiliyorsunuz. Oysaki, netlik (noise), ışık hassasiyeti (dynamic range), renklendirme (color rendering), otomatik beyaz ayarı (auto white balance)  gibi çok önemli kriterleri rakamlar ile ifade etmek çok daha zor ve sübjektiftir.

Megapiksel savaşları, SLR makinalarda ise amatörlere oranla çok daha yeni başladı. Yüksek çözünürlüklü makinalar piyasada olmalarına rağmen çok pahalı olmaları, normal kullanıcıları onlardan uzak tutuyordu. Ancak 2006 yılının mayıs ayında, Sony Alpha 100’u piyasaya surdu, hemen ardından 2 ay sonra Nikon D80 ve Canon 400D geldi. Eylül’de Pentax K10D ve Samsung GX-10 geldi. Ve son olarak Olympus E400 kervana katildi. Bu makinaların hepsinin ortak özellileri 10 megapiksel ya da daha yüksek çözünürlüklü olmaları ve $1000 altında satılmalarıdır. (ABD satış fiyatları baz alınmıştır.)  Sonuçta 6 ay surecinde 6 adet çok cazip fiyatlara sahip 10 megapiksel ustu makinalar boy göstermeye başladı. Bundan önce 10 megapiksel üzeri bir dijital SLR makina $4000 civarında iken. Aniden fiyat dörtte birine düşüvermiş gibi oldu.

O zaman ciddi bir ikilemle karsı karşıya kaldık. Elimizdeki 6 – 8 megapiksellik makinaları ne yapacaktık. Onları bu yeni ve albenililere mi terk edeceğiz. İste ben bu sayıdaki yazımı megapiksel savaşları üzerine yazmaya karar verdim. Bir 6 megapiksellik (Minolta Maxxum 7D) ile 10 megapiksellik (Sony Alpha 100) fotoğraf makinasını karsılaştıracağız. Aşağıda varılacak sonuçlara Nikon D80 ile Nikon D70 yada Canon 400D ile Canon 350D fotoğraf makinalarını karsılaştırarak da varılabilir.

Aşağıdaki 2 fotoğrafda 6 MP ile 10 MP farkı pek gözlenmiyor.




Minolta MAXXUM 7D, Minolta 300 4 G Lens, 1/250 f4 iso100

Sony DSLR-A100, Minolta 300 4 G Lens, 1/320 f4 iso100


 

Simdi iki makina ile çekilmiş ayni enstantaneyi fotoğraflayalım. Ardından, elimize gecen foto dosyalarını Photoshop CS ile 25 megapiksele artıralım.(upscale) Yani Maxxum 7D için, 6MP den 25MP’ye çıkartıyoruz. Sony Alpha için 10MP’den 25MP’ye arttırıyoruz.(upscaling)




MAXXUM 7D,Minolta 100 2.8 Lens, 1/60 f2.8 

Sony DSLR-A100, Minolta 100 2.8 Lens, 1/50 f2.8


Yukarıdaki Resimden TAM BOYUT KESIT -1 (FULL SIZE CROP-1) MAXXUM 7D Minolta 100 2.8 Lens, 1/60 f2.8 

Yukarıdaki Resimden TAM BOYUT KESIT -1 (FULL SIZE CROP-1) Sony DSLR-A100, Minolta 100 2.8 Lens, 1/50 f2.8 


Kesitlerden de görüldüğü gibi ister 6MP ister 10MP fotoğraf, 25MP'e artırıldıklarında Maxxum 7D ile Sony Alpha fotoğrafları arasında pek fark görünmemektedir. Simdi isterseniz bir örnek daha inceleyelim.




MAXXUM 7D,Minolta 100 2.8 Lens, 1/30 f2.8 

Sony DSLR-A100, Minolta 100 2.8 Lens, 1/25 f2.8


Yukarıdaki Resimden TAM BOYUT KESIT -2 (FULL SIZE CROP-2) MAXXUM 7D,Minolta 100 2.8 Lens, 1/30 f2.8 

Yukarıdaki Resimden TAM BOYUT KESIT -2 (FULL SIZE CROP-2) Sony DSLR-A100, Minolta 100 2.8 Lens, 1/25 f2.8 

Yukarıdaki Resimden TAM BOYUT KESIT -3 (FULL SIZE CROP-3) MAXXUM 7D,Minolta 100 2.8 Lens, 1/30 f2.8 

Yukarıdaki Resimden TAM BOYUT KESIT -3 (FULL SIZE CROP-3) Sony DSLR-A100, Minolta 100 2.8 Lens, 1/25 f2.8 

Yukarıdaki Resimden TAM BOYUT KESIT -4 (FULL SIZE CROP-4) MAXXUM 7D,Minolta 100 2.8 Lens, 1/30 f2.8 

Yukarıdaki Resimden TAM BOYUT KESIT -4 (FULL SIZE CROP-4) Sony DSLR-A100, Minolta 100 2.8 Lens, 1/25 f2.8 


 

Sonuç olarak denilebilir ki, kıyaslardan da görüldüğü gibi, çözünürlük için 6MP bir makinadan 10MP'lik bir makinaya terfi etmeye pek değmiyor. Bir digital fotoğraf makinasının kalitesini belirleyen bir çok önemli unsuru var, ve çözünürlük sadece onlardan birisi. Onun yanında, netlik (noise), ışık hassasiyeti (dynamic range), renklendirme (color rendering), otomatik beyaz ayarı (auto white balance) gibi bir çok özellik daha derinden incelenmeli ve karar bütün bu bilgiler doğrultusunda verilmeli. Eğer, tam kapsamlı bir analiz yapılmadığında istenemeyen sonuçlar ortaya çıkabilir.
Örneğin yine çözünürlüğü ele alacak olursak. 6MP ile 10MP birer fotoğraf makinasının algılayıcıları(sensor) ayni boyutta ise 10MP'lik olanın algılayıcı hücreleri küçülür. Bu da hücre basına daha az ışık demektir ki, istenmeyen netlik(noise) problemleri doğurabilir. Bu problem yeni algılıcılardaki gelişmeler ile telafi edilmeye çalışılmaktadır. Ancak su unutulmamalıdır, çözünürlük ile netlik(noise) arasında optimal bir nokta vardır. Eğer bu nokta gözetmeksizin çözünürlük arttırılırsa yarardan çok zarar verici olur. Bu nedenle, biraz önce de belirttiğim gibi, gözü kapalı bir şekilde "Bu makina iyidir, baksana kaç megapiksel!" mantalitesi ile fotoğraf makinası almak yerine tüm önemli özellikleri dengeli bir şekilde incelenmiş bir şekilde seçimimizi yapmak hem cebimiz hem de fotoğraflarımız için çok daha sağlıklıdır.
Eğer almayı düşündüğünüz fotoğraf makinasını bizzat test etmek imkânınız yok ise, aşağıdakiler gibi birçok web sitesinden yararlanabilirsiniz:

http://www.dpreview.com/
http://www.imaging-resource.com/
http://steves-digicams.com/
http://www.shutterbug.com/
Bu sayıda da bu kadar, sorularınız olursa bana lütfen burak@savak.net adresine yazın

Saygılar Efendim...

Bu  yazidaki fotograflar Papasha (d.papasha@gmail.com ) tarafinden temin edilmistir. Kendisine tesekkur ederiz.




Ziyaretçi Sayısı:1000710
 
   
 
   
 

Barındırma: AdaNET

 

Copyright and "Fair Use" Information

Dergimiz ticari bir kuruluş olmayıp amatör bir yayındır. Fotoğrafçıları ve dünyada yapılan fotoğraf çalışmalarını tanıtmak amacıyla bilgi ve haber yayınları yapmaktadır.
Bir kolektif anlayışıyla çalıştığı için makalelerde yer alan fotoğraflar ve alıntıların sorumluluğu makalenin yazarına, fotoğrafçısına aittir.
Dergide yer alan içeriklerden ve ihlallerden derginin herhangi bir sorumluluğu yoktur.

Fotoğrafya'da yayınlanan yazıların, fotoğrafların ve kısa filmlerin sorumluluğu
yazarlarına/fotoğrafçılarına/sanatçılarına/film yönetmenlerine aittir.

Dergimiz fotoğrafla ilgili gelişmeleri duyurmak amacıyla çalışmaktadır. Ek olarak, ülkemizde yeterince tanınmayan yabancı fotoğrafçılar ve fotoğraflarıyla ilgili bilgi de aktarmaktadır. Makalelerde yer alan fotoğraflar HABER amaçlı kullanılmaktadır.

AdaNET Ana Sayfa X-Hall Instagram