Editörler

Suderin Murat
Gülçin Tellioğlu
Leyla Yücel

Yayın Kurulu

Yağmur Dolkun
Bülent Irkkan
Elif İnan
Doğanay Sevindik
Elif Vargı






Fotografya Yayın Kurulu
adına İmtiyaz Sahibi
Ş. Uğur Okçu


E-Mail Fotografya
fotografya@ada.net.tr

Yayınlanmasını İstediğiniz
Fotoğraf Haberleri İçin

fotografya@fotografya.gen.tr

ADANET Fotoğraf Editörü

Ş. Uğur OKÇU
 
ara


B&W In Colors: Anne - Çocuk Simber Atay Eskier

In illo tempore, Masumiyet Çağı’nda anne ve çocuk kutsal bir birlikteliği temsil ederdi. Anne çocuğu sever, çocuk annesini sayar, birbirlerini mükafatlandırırlardı. Çocuk, hayatın armağanıydı. Bir çocuğun annesi olmak, annelik faziletli olmakla eşdeğerdi. Anne ve çocuk olmanın bir tek niteliği vardı: Sevgi, mutlak sevgi… Sonra Kötülük’ün hükümranlığı geldi. İyi annelerin sayısı çok azaldı. Anneler, Kötülük ile işbirliği yapar oldu. Çocuklarını esirgemek yerine onları kullanmaya, kullandırmaya, kötülük yapmaya başladılar. Zulme engel olmak, açıklamak, itiraf etmek yerine sessiz ortak olmayı tercih ettiler. Kendi ezilmişliklerinin hıncını -bilinçli ya da bilinçaltı- çocuklarından çıkardılar. Kölelik dirildi. Çocuklar köle oldu; Anneler köle ruhlu! Mağlup ya da galip fark etmez, hepsi korku bağımlısına dönüştü. Hümanizm kitschleşti. Medeniyet, medeniyetlere bölündü. Akeron  Irmağı’nın suları taştı, her yeri  kapladı. Sonra yeni bin yıl başladı. “Başlangıçlar ümidi temsil eder.”( Eliade, Mircea, Mitlerin Özellikler, Çev.Sema Rıfat, Om Kuram, İstanbul, 2001, s.105). Ama Kötülüğün Hükümranlığı gittikçe güçleniyor. Her gün, insanlık, toplumumuz, her birimiz, kötülüğün bir başka zaferine tanık oluyoruz. Yeni zamanların tek farkı şu: İyi insanlar, iyi anneler nadiren de olsa, henüz cılız bir sesle de olsa ‘Dünyada iyilik vardır’ diyor, iyi olmayı cesaretle temsil ediyorlar. Bir zamanlar, Medea, Niobe, Kassandra vardı. Onların ibret dolu trajik hikayeleri, moral değerlerin muhafazası için mitolojik bir gücü simgelerdi. Ama çoktandır unutuldular. Aynı şey  İyilik’in timsali kahramanların başına da geldi. Arşiv, kütüphane ve müze labirentlerinde unutulup gittiler. Ruhen ve kalben silindiler. Bir tek Kötülük kaldı. Şiddet evrenin her köşesine yayıldı. Hem gerçek anlamda, hem de sanal anlamda. Bu kaosu açıklamak, mazur göstermek, tevil etmek için Medeniyet’in hiçbir sistemi, hiçbir parametresi, hiçbir görünümü yeterli değil. İyilik ve Kötülük diyalektiği yok olmak üzere. Kötülük ve Kötülük diyalogu oportünist annelerin daha fazla işine geliyor. Hiç bir çocuk güvende değil. İnsanlar iyiliği reddettikçe gerçeği yaratma şanslarını da kaybettiler. İllüzyonlar onlara yetiyor. Şimdi yalnızca gerçeği anlamayı ümit edebiliriz. O da etik tartışmaları, moral şokları, politik yakıştırmaları, ekonomik gerekçeleri bir yana bırakıp psikoloji ve psikanalizi gülünç yöresel manipülasyonlardan kurtarıp şu en saf Aydınlanma Ruhu ile tatbik edersek. Sahi mi kayıp ruh? Sen mi tatbik edeceksin. Et bari! Hala anlamadın mı 25.Saat’te öneri yoktur.

Anne ve çocuk, saf bağlamı içinde olsa olsa bir Fotoğraf Tarihi kategorisi olabilir, tematik! Bir de sevimliliğin muhafaza edildiği doğa fotoğrafları ve tabii Magnum fotoğrafları arasında nadiren de olsa ilgili temsile rastlanabilir. O zaman Tarih Musası Clio’ya soralım, örnekleri versin bize, aklından geçenleri söylesin:

Çok tarihi! Çok hümanist! Çok gerçekçi! Dr. Charles Darwin Çok filantropist! Çok arızalı! Çok saf! Çok toplumcu-gerçekçi! Çok demokrat! Çok avant-garde! Çok trajik! Çok komik! Çok politik! Çok incelikli! Çok müşfik! Çok ironik! Çok fantastik! Babalar Günü kutlu olsun! 21/VI/2009 Çok esprili! Efsanevi! Çok bilimsel! Dr. Türkan Saylan Çok entelektüel! Çok eğlenceli! Çok grotesk! Çok renkli! Çok asil! Çok şiirsel! Çok klasik! Çok bireysel! Dr. İhsan Doğramacı Çok güncel! Çok alegorik! Çok tuhaf! Çok şaşırtıcı! Vallahi aynı biz! Olağanüstü! Çok nostaljik! Çok sanatsal! Çok belgesel! Daima beraber! Çok sevimli! Çok manalı! İkonik! Dr. Sigmund Freud Çok güzel! Çok karmaşık! Pieta! Çok eğlenceli! Çok mnemonik! Çok kategorik! Anne-Çocuk Çok samimi!




Anne ve Çocuk

Southworth and Hawes 1844


Jacob Riis 1890

Çocuk ve Anne

Gertrude Kasebier 1899

Rudolph Dührkoop 1900

Lewis Hine 1905

Alfred Stieglitz 1907


Tina Modotti 1929

Dorothea Lange 1936


Dorothea Lange 1939

David Seymour 1940


Robert Capa 1943

Eugene Smith 1944


David Seymour 1948

Robert Capa 1948


Willy Ronis 1948

Philippe Halsman 1950


Robert Frank 1951


Werner Bishop 1951

Anne ve Kızı


Elliott Erwitt 1953

Eve Arnold 1954


Henri Cartier-Bresson 1957

Henri Cartier-Bresson 1958


Philippe Halsmann 1959

Rene Burri 1961


Eve Arnold 1963

Anthony Wolff 1965


Lennard Nillson 1965

Kyoichi Sawada 1966

Joseph Koudelka 1967

Marcia Keegan 1968

Ian Berry 1970

Diane Arbus 1971

Eve Arnold 1971

Eugene Smith 1972

Anne ve Oğul

Joel-Peter Witkin 1979

Bruno Barbey 1980

Sebastiao Salgado 1984


Carl de Keyzer 1989


Peter Marlow 1990

Thomas Hoepker 1991

Larry Towell 1992

Stuart Franklin 1994

Elliott Erwitt 1995

Raymond Depardon 1995

Steve Mc Curry 1999

Raymond Depardon 2002



Ziyaretçi Sayısı:1000945
 
   
 
   
 

Barındırma: AdaNET

 

Copyright and "Fair Use" Information

Dergimiz ticari bir kuruluş olmayıp amatör bir yayındır. Fotoğrafçıları ve dünyada yapılan fotoğraf çalışmalarını tanıtmak amacıyla bilgi ve haber yayınları yapmaktadır.
Bir kolektif anlayışıyla çalıştığı için makalelerde yer alan fotoğraflar ve alıntıların sorumluluğu makalenin yazarına, fotoğrafçısına aittir.
Dergide yer alan içeriklerden ve ihlallerden derginin herhangi bir sorumluluğu yoktur.

Fotoğrafya'da yayınlanan yazıların, fotoğrafların ve kısa filmlerin sorumluluğu
yazarlarına/fotoğrafçılarına/sanatçılarına/film yönetmenlerine aittir.

Dergimiz fotoğrafla ilgili gelişmeleri duyurmak amacıyla çalışmaktadır. Ek olarak, ülkemizde yeterince tanınmayan yabancı fotoğrafçılar ve fotoğraflarıyla ilgili bilgi de aktarmaktadır. Makalelerde yer alan fotoğraflar HABER amaçlı kullanılmaktadır.

AdaNET Ana Sayfa X-Hall Instagram