In illo tempore, Masumiyet Çağı’nda anne ve çocuk kutsal bir birlikteliği temsil ederdi. Anne çocuğu sever, çocuk annesini sayar, birbirlerini mükafatlandırırlardı. Çocuk, hayatın armağanıydı. Bir çocuğun annesi olmak, annelik faziletli olmakla eşdeğerdi. Anne ve çocuk olmanın bir tek niteliği vardı: Sevgi, mutlak sevgi… Sonra Kötülük’ün hükümranlığı geldi. İyi annelerin sayısı çok azaldı. Anneler, Kötülük ile işbirliği yapar oldu. Çocuklarını esirgemek yerine onları kullanmaya, kullandırmaya, kötülük yapmaya başladılar. Zulme engel olmak, açıklamak, itiraf etmek yerine sessiz ortak olmayı tercih ettiler. Kendi ezilmişliklerinin hıncını -bilinçli ya da bilinçaltı- çocuklarından çıkardılar. Kölelik dirildi. Çocuklar köle oldu; Anneler köle ruhlu! Mağlup ya da galip fark etmez, hepsi korku bağımlısına dönüştü. Hümanizm kitschleşti. Medeniyet, medeniyetlere bölündü. Akeron Irmağı’nın suları taştı, her yeri kapladı. Sonra yeni bin yıl başladı. “Başlangıçlar ümidi temsil eder.”( Eliade, Mircea, Mitlerin Özellikler, Çev.Sema Rıfat, Om Kuram, İstanbul, 2001, s.105). Ama Kötülüğün Hükümranlığı gittikçe güçleniyor. Her gün, insanlık, toplumumuz, her birimiz, kötülüğün bir başka zaferine tanık oluyoruz. Yeni zamanların tek farkı şu: İyi insanlar, iyi anneler nadiren de olsa, henüz cılız bir sesle de olsa ‘Dünyada iyilik vardır’ diyor, iyi olmayı cesaretle temsil ediyorlar. Bir zamanlar, Medea, Niobe, Kassandra vardı. Onların ibret dolu trajik hikayeleri, moral değerlerin muhafazası için mitolojik bir gücü simgelerdi. Ama çoktandır unutuldular. Aynı şey İyilik’in timsali kahramanların başına da geldi. Arşiv, kütüphane ve müze labirentlerinde unutulup gittiler. Ruhen ve kalben silindiler. Bir tek Kötülük kaldı. Şiddet evrenin her köşesine yayıldı. Hem gerçek anlamda, hem de sanal anlamda. Bu kaosu açıklamak, mazur göstermek, tevil etmek için Medeniyet’in hiçbir sistemi, hiçbir parametresi, hiçbir görünümü yeterli değil. İyilik ve Kötülük diyalektiği yok olmak üzere. Kötülük ve Kötülük diyalogu oportünist annelerin daha fazla işine geliyor. Hiç bir çocuk güvende değil. İnsanlar iyiliği reddettikçe gerçeği yaratma şanslarını da kaybettiler. İllüzyonlar onlara yetiyor. Şimdi yalnızca gerçeği anlamayı ümit edebiliriz. O da etik tartışmaları, moral şokları, politik yakıştırmaları, ekonomik gerekçeleri bir yana bırakıp psikoloji ve psikanalizi gülünç yöresel manipülasyonlardan kurtarıp şu en saf Aydınlanma Ruhu ile tatbik edersek. Sahi mi kayıp ruh? Sen mi tatbik edeceksin. Et bari! Hala anlamadın mı 25.Saat’te öneri yoktur. Anne ve çocuk, saf bağlamı içinde olsa olsa bir Fotoğraf Tarihi kategorisi olabilir, tematik! Bir de sevimliliğin muhafaza edildiği doğa fotoğrafları ve tabii Magnum fotoğrafları arasında nadiren de olsa ilgili temsile rastlanabilir. O zaman Tarih Musası Clio’ya soralım, örnekleri versin bize, aklından geçenleri söylesin:
Çok tarihi! Çok hümanist! Çok gerçekçi! Dr. Charles Darwin Çok filantropist! Çok arızalı! Çok saf! Çok toplumcu-gerçekçi! Çok demokrat! Çok avant-garde! Çok trajik! Çok komik! Çok politik! Çok incelikli! Çok müşfik! Çok ironik! Çok fantastik! Babalar Günü kutlu olsun! 21/VI/2009 Çok esprili! Efsanevi! Çok bilimsel! Dr. Türkan Saylan Çok entelektüel! Çok eğlenceli! Çok grotesk! Çok renkli! Çok asil! Çok şiirsel! Çok klasik! Çok bireysel! Dr. İhsan Doğramacı Çok güncel! Çok alegorik! Çok tuhaf! Çok şaşırtıcı! Vallahi aynı biz! Olağanüstü! Çok nostaljik! Çok sanatsal! Çok belgesel! Daima beraber! Çok sevimli! Çok manalı! İkonik! Dr. Sigmund Freud Çok güzel! Çok karmaşık! Pieta! Çok eğlenceli! Çok mnemonik! Çok kategorik! Anne-Çocuk Çok samimi!
| | |
Anne ve Çocuk
| |
Southworth and Hawes 1844
| |
| | |
Jacob Riis 1890
| |
Çocuk ve Anne
| |
| | |
Gertrude Kasebier 1899
| |
Rudolph Dührkoop 1900
| |
| | |
Lewis Hine 1905
| |
Alfred Stieglitz 1907
| |
| | |
Tina Modotti 1929
| |
Dorothea Lange 1936
| |
| | |
Dorothea Lange 1939
| |
David Seymour 1940
| |
| | |
Robert Capa 1943
| |
Eugene Smith 1944
| |
| | |
David Seymour 1948
| |
Robert Capa 1948
| |
| | |
Willy Ronis 1948
| |
Philippe Halsman 1950
| |
| | |
Werner Bishop 1951
| |
Anne ve Kızı
| |
| | |
Elliott Erwitt 1953
| |
Eve Arnold 1954
| |
| | |
Henri Cartier-Bresson 1957
| |
Henri Cartier-Bresson 1958
| |
| | |
Philippe Halsmann 1959
| |
Rene Burri 1961
| |
| | |
Eve Arnold 1963
| |
Anthony Wolff 1965
| |
| | |
Lennard Nillson 1965
| |
Kyoichi Sawada 1966
| | | | |
Joseph Koudelka 1967
| |
Marcia Keegan 1968
| | | | |
Ian Berry 1970
| |
Diane Arbus 1971
| | | | |
Eve Arnold 1971
| |
Eugene Smith 1972
| | | | |
Anne ve Oğul
| |
Joel-Peter Witkin 1979
| | | | |
Bruno Barbey 1980
| |
Sebastiao Salgado 1984
| |
| | |
Peter Marlow 1990
| |
Thomas Hoepker 1991
| | | | |
Larry Towell 1992
| |
Stuart Franklin 1994
| | | | |
Elliott Erwitt 1995
| |
Raymond Depardon 1995
| | | | |
Steve Mc Curry 1999
| |
Raymond Depardon 2002 |
|