ORYANTALİZM ve FOTOĞRAF
Atlantis Kayıp Ütopya Yok Orient Küresel cennet Orient Yerel cehennem Orient Objet petit a C’est à moi, encore… Noir Désir Bin bir Gece Masalları, Bin bir Gece Masallarıdır! Oryantalizm Hayali coğrafya Rüyalar âlemi Spesifik Gravür, Pentür, Fotoğraf Tematik Osmanlı İmparatorluğu coğrafyasında gündelik yaşam izlenimleri Bazen varsayımlar… Arada bir manzaralar Ön planda yerli halk ve arkada arkeolojik kalıntılar Ön planda arkeolojik kalıntılar ve bir yerli figürü-kompozisyon gereği Genellikle anonim portreler Çok uğraşılırsa erotik çağrışımlar Görsel %100 Yolcular içinde Seyahatnameler dışında Romantik alegoriler de Öyle sanılmış olsa da Paul Bowles da Sanat Tarihinde kal Seyret Yani resimleri, o zaman-sız, o çelişki-siz egzotik sahneleri Hikâye, estetik! O kadar mı? O kadar! Politika=Ekonomi=Politika=Ekonomi Oryantalizmin müşterisi, Orient’tedir. Koleksiyonculara sor istersen. Ötekileştirilmiş- Ötekileşmiş, Öteki midir? Ötekileştirilmiş- Ötekileşmiş, Beriki midir? Lost in Translation! Camus’nün Yabancı’sını okudunuz değil mi? Gayet tabii! Alors il n’y a aucun problème. How about Edward Said? Çocukluğunu özlemiş sanırım, bütün saygımla, Çocukluğunun coğrafyasını özlemiş Sıla hasreti İnsanın aklını başından alır Ve metnin tamamı, bir nostalji metaforuna dönüşür. Ve o coğrafyanın ayrıcalıklı çocuklukları böyledir. Kozmopolit, tutkulu, mükemmel-geleceğin canına okuyacak kadar! Tecrübeyle sabit! Ben otantik bir oryantalistim Yani bir Osmanlı fotoğrafçısı Abdullah Biraderler! Bütün İmparatorluk, stüdyomuz, 1860’lardan 1890’lara… Bir dakika! En önce Noël Marie Paymal Lerebours Daguerrotipçi Excursions Daguerriennes (1842) Sonra, Félix Bonfils Souvenirs d’Orient (1871) İzmir derseniz, Rubellin, 1870'ler… XIX.yüzyıl oryantalist fotoğraf vizyonu! Kartpostal Endüstrisi Turistik anılar Etnografi arşivleri Arkeoloji arşivleri Sistematik bilimsel projeler Kültürel saptamalar Albert Kahn’ın Planet Arşivleri Projesi(1909-1931) Bitti mi? Biter mi hiç, biterse mevsimler biter: Yury Kozyrev’s My Year On Revolution Road (2011) Bak sana bakıyor, orada üçüncü rafta, hani, işte, bu mu? Bu: Falih Rıfkı Atay’ın Zeytin Dağı. Tamam. Tamam. Görüşürüz. Simber Atay
|