FOTOGRAFYA
 
Editör

Tacettin Teymur

Yayın Kurulu

Tülin Ağca
Özlem Bağcı
Leyla Benli
Müjde Bilgütay
Nejla Demirci
D. Esra Ertürk
Bülent Irkkan
Elif İnan
Nejat Kutup
Fulya Köse
E.Kemal Mert
Murat Selam
Kazım Şahbudak
Aylin Yılmazbayhan






Fotografya Yayın Kurulu
adına İmtiyaz Sahibi
Ş. Uğur Okçu


E-Mail Fotografya
fotografya@ada.net.tr

Yayınlanmasını İstediğiniz
Fotoğraf Haberleri İçin

fotografya@fotografya.gen.tr

ADANET Fotoğraf Editörü

Ş. Uğur OKÇU
 
ara


"Bir Ülke Bir Fotoğrafçı" Misha Gordin

Sanatçı 1946 yılında, İkinci Dünya savaşının bitiminden tam bir yıl sonra, o zamanlar Sovyet toprakları içerisinde olan Latvia'daki Riga şehrinde dünyaya geldi. Latvia da Rusça konuşan bir topluluk içinde Rus kültürü ile çocukluğu geçti. Teknik liseden Uçuş Mühendisi olarak mezun olan Misha, ilerki hayatında bu işle hiç uğraşmayacaktı. "Riga Motion Studio "sunda özel efektler yapım yardımcısı olarak işe başladığında 20 yaşındaydı. Sanattan tamamen uzakta sadece resmi kültür olan Sosyal Gerçekler ile ilgilenmesi istense de, Misha bundan çok uzaktaydı.

Bu yaşlarda fotograf çekmeye başlayan sanatçi belgesel ve portre çalışmalarına yöneldi. Fakat çok kısa zamanda bunun kendi stili olmadigini fark etti, o kendi kisisel vizyonunu ortaya koymak ve yansitmak istiyordu. Fotograf makinasini kutusuna koyup, dolaba kaldirdi ve Dostoyovski, Bulgakov, Tarkovski okumaya basladi. Hep amaci, kendi kisisel duygu ve düsüncelerini fotograf ile anlatmanin yollarini bulmakti.

Kavramsal fotograf ile tanismasindan sonra ve bu güne kadar hep insan figürleri ile çalisti. Her yarattigi biçim belirgin bir insan sekli idi ve tüm bu biçim arayislari kendi kisisel degisimi ve kendi hayati ile görüslerini yansitiyordu.

Tam bir yil sonra "Kavramlari" fotograflamak istedigine karar verdi ve 1972' de ilk fotografini yaratti. "Confession" ve bu fotografi yaparken kullandigi yöntem ve yaklasim daha sonraki fotograf yasamina hep yansidi. 1974 yilinda Amerikaya göç ederek orada yasamini devam ettirmeye basladi.

Gelin biraz da sanatçinin fotografa bakisini kendi agzindan anlamaya çalisalim.

Misha fotografi tanimlama isine bir soru ile basliyor :

"Fotograf makinami var olan dis dünyaya mi döndürüyorum, yoksa içime yani ruhuma mi döndürüyorum?

Ben var olan bir seyi mi çekiyorum, yoksa kendi dünyami yaratarak gerçek ama var olmayan bir ürün mü çikartiyorum ? "

Bu iki karsit yaklasiminin sonunda sanatçi fotografi söyle tanimliyor. "Fotograf, sanatsal anlatimin biçimsel olarak yüksek bir tarzidir, ki, bu onun resim, siir ve heykel sanatlari arasinda yer almasini saglar. Fotograf özel bir sezgisel yaraticilik yetenegini isin içinde kullanir.


Kisisel kavramlarin tercümesini fotograf lisanina yansitmak, temel sorulara cevap bulmak için kullanilabilir : dogum, ölüm ve yasam gibi. Bir düsünce, kani, fikir yaratmak ve onu fotografa dönüstürmek kavramsal fotografin esas islevidir."

"Günümüzdeki geleneksel fotograf, bir kaç istisna disinda, tamamen Sanat Fotograf olarak adlandirilabilir. Digital fotografin hayatimiza girmesi ile bu denge biraz degismektedir.

Gerçekleri ve sekilleri degistirmek, yepyeni bir yetenekli sanatçilar akimi doguracaktir. Böylelikle hayallerini, düslerini, yaraticiliklarini yeniden tanimlayabilecekleri yeni semboller ve olanaklar sunulmaktadir."

"Bir çok alanda yüksek teknoloji kullanilan bu dünyada fotografin gerçekligine hala inanabilirmiyiz? ve önemli mi acaba ?"

Bu soruya Misha, "evet benim için çok önemli" diye cevap verir.

"Bunca yildir kavramsal görüntüler ve imgeler yaratirken olabildigince gerçek olmalarina çalistim, bu çalismalarda teknigimde ilerledikçe, görüs açim da genisledi. Fakat isin en önemli parçasi bu degil. Güçsüz, yetersiz, iyi tarif edilmemis, fakir bir kavram, sonuçta fakir bir bir fotograf çikartir. Demek ki güçlü bir fotografin ana ve temel malzemesi "kavram" dir.

Bir kavram yaratmak ve onu bir ürün haline getirmek, kavramsal fotografin iki temel tasidir. fotograftaki imgelerle oynamak yeni bir düsünce degildir."

"Bilinçaltimiza söyle bir kani hakimdir; kamera tarafindan ne görüntülendi ise gerçek olmak zorundadir. Kavramsal fotografin gerçek gücü burda ortaya çikar, degistirilmis gerçek, izleyen tarafindan eger varmiscasina algilanabiliyorsa, fotografin basarisi o oranda yüksektir. "

"Dijital fotografa ilk basladigimda geleneksel fotograf teknikleri ile pek de fazla farki olmadigini gördüm, ikisinde de parlak ve karanlik noktalar vardi. Bu asamda dijital fotografa geçmeye hiç bir sebep bulmuyorum. Hala özgün ve piril piril parlayan sonucu ve o sonuca ulasirkenki laboratuvar çalismalarini tercih ediyorum. Ama yine de, inaniyorum ki, dijital fotografin geleneksel fotografin yerine geçmesi ve kavramsal fotografin, fotograf sanati içersinde hak ettigi yeri alabilmesi sadece zamana baglidir"

"Inanmak istiyorum ki, bundan yillar sonra, yeni yeni sanatçilar fotograf lisanini gelistirecekler ve onun essiz gücünü ileriye tasiyacaklardir"

Özel Sergileri
Everson Museum of Arts, Syracuse, NY
Detroit Institute of Arts, Detroit, MI
Museum of Photographic Arts, San Diego, CA
North Dakota Museum of Art, Grand Forks, ND
Cedar Rapids Museum of Art, Cedar Rapids, IA
Dennos Museum Center, Traverse City, MI
Bemis Center for Contemporary Art, Omaha, NE
Fotograf Koleksiyonlari
Art Institute of Chicago, Chicago, IL
National Museum of Modern Art, Kyoto, Japan
International Museum of Photography, Rochester, NY
Georges Pompidou Centre, Paris, France
Toledo Museum of Arts, Toledo, OH
Everson Museum of Art, Syracuse, NY
Museum of Contemporary Photography, Chicago, IL
Dennos Museum Center, Northwestern Michigan College, MI
Krannert Art Museum, University of Illinois, IL

Ödülleri
National Endowment for the Arts, Visual Artist Grant
Minnesota State Arts Board, Photography Fellowship
Michigan Council for the Arts, Creative Artist Grant
Michigan Arts Award, Art Foundation of Michigan
FIAP Gold Medal, 18 Salon International d'Art Photographique, Reims, France
Niepce Medal, Salon International d'Art Photographique, Denain, France
PSA Gold Medal, 22 International Salon of Photography, Bordeaux, France

  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin
  • 'Bir Ülke Bir Fotoğrafçı' Misha Gordin



Ziyaretçi Sayısı:1001779
 
   
 
   
 

Barındırma: AdaNET

 

Copyright and "Fair Use" Information

Dergimiz ticari bir kuruluş olmayıp amatör bir yayındır. Fotoğrafçıları ve dünyada yapılan fotoğraf çalışmalarını tanıtmak amacıyla bilgi ve haber yayınları yapmaktadır.
Bir kolektif anlayışıyla çalıştığı için makalelerde yer alan fotoğraflar ve alıntıların sorumluluğu makalenin yazarına, fotoğrafçısına aittir.
Dergide yer alan içeriklerden ve ihlallerden derginin herhangi bir sorumluluğu yoktur.

Fotoğrafya'da yayınlanan yazıların, fotoğrafların ve kısa filmlerin sorumluluğu
yazarlarına/fotoğrafçılarına/sanatçılarına/film yönetmenlerine aittir.

Dergimiz fotoğrafla ilgili gelişmeleri duyurmak amacıyla çalışmaktadır. Ek olarak, ülkemizde yeterince tanınmayan yabancı fotoğrafçılar ve fotoğraflarıyla ilgili bilgi de aktarmaktadır. Makalelerde yer alan fotoğraflar HABER amaçlı kullanılmaktadır.

AdaNET Ana Sayfa X-Hall Instagram