Rania Matar Lübnan'da doğup büyüdü ve 1984 yılında Amerika’ya yerleşti. Cornell Üniversitesi'nde mimarlık eğitimi aldı. New England Fotoğrafçılık Okulu'nda fotoğrafçılık okuduktan sonra, Maine Fotoğraf Atölyeleri'nde Magnum fotoğrafçısı Constantine Manos'tan ders aldı. Mimarlık mesleğini bırakarak serbest fotoğrafçı olarak çalışmaya başladı.
Çalışmaları Orta Doğu'ya, özellikle de kadın ve çocuklara odaklanır. Lübnan’daki Filistin mülteci kamplarını, başörtüsü ve anlamını, savaş sonrasını ve Arap hristiyanlarını konu alan son projeleri, unutulmuş ve yanlış anlaşılmış insanların sesini dünyaya duyurmaya çalışır. Yaşadığı yer olan Boston'da dört çocuğunun yaşamlarını ve genç kızları kendi özel mekanlarında fotoğraflamaktadır. Yaptığı işler ödüller kazandı, fotoğrafları hem Amerika’da hem de çeşitli ülkelerde yaygın olarak sergilendi ve yayınlandı. Yakın zamanda Massachusetts Kültürel Konseyi tarafından ödüllendirildi, New England Photographers Bienali’nde birincilik ödülü, “Uluslararası Fotoğrafta Kadınlar” ödüllerinde ise birincilik aldı. 2008 yılında, 100 ünlü kadın fotoğrafçıdan biri seçildi. “Sıradan Yaşamlar” isimli kitabı, 2009 yılının sonbaharında yayınlanacaktır.
Fotoğrafları, Boston’daki Çağdaş Sanatlar Enstitüsü’nde 2008 yılının Kasım ayından 2009 Mart’ına kadar sergilendi. Teksas Çağdaş Sanatlar Merkezi, Tufts Üniversitesi ve Chicago Kültür Merkezi’nde yakın zamanda fotoğrafları sergilendi.
Rania Matar’ın fotoğrafları; Houston, Portland, De Cordova, Danforth, Kresge sanat müzelerinin ve özel kişilerin koleksiyonlarına girdi.
Photographer’s Biography
Rania Matar was born and raised in Lebanon and moved to the US in 1984. Originally trained as an architect at Cornell University, she studied photography at the New England School of Photography and at the Maine Photographic Workshops in Mexico. She currently works full-time as a photographer.
Matar’s work has focused on the Middle East, mainly women and children, and her recent projects—which examine the Palestinian refugee camps in Lebanon, the recent spread veil and its meanings, the aftermath of war, and the Arab Christians—intend to give a voice to people who have been forgotten or misunderstood. In Boston where she lives she photographs the lives of her four children, and she currently is working on a new body if work photographing teenage girls in their private surrounding. Her work has won several awards, and has been published and exhibited widely in the U.S. and internationally. She was recently awarded an artist grant from the Massachusetts Cultural Council, first prize at the New England Photographers Biennial and first prize in Women in Photography International. In 2008 she was selected as one of the Top 100 Distinguished Women Photographers. Her book “Ordinary Lives” is due to come out in the fall of 2009.
Matar was a finalist for the James and Audrey Foster award at the Institute of Contemporary Art in Boston, where her work was exhibited from November 2008-March 2009.
Her work was recently exhibited at the Center for Contemporary Arts in Ablilene Texas, at the Koppelman Gallery at Tufts University, at the Chicago Cultural Center and at Gallery Kayafas in Boston.
Matar’s images are part of the permanent collection of the Museum of Fine Arts in Houston, the Portland Art Museum, the De Cordova Museum, the Danforth Museum of Art, the Kresge Art Museum, the Anthony and Beth Terrana Collection and numerous private collections.