FOTOĞRAF MAKİNESİ
Hazırlayan: Elif İnan
Genel
olarak fotoğraf makineleri, kutu makineleri, 35 mm.
makineler, refleks makineler, katlanan körüklü makineler,
minyatür makineler, basın fotoğraf makineleri, stüdyo
(atölye) makineleri, teknik fotoğrafçılık, sualtı
makineleri, instamatik makineler, Polaroid makineler,
otomatik ve yarı otomatik vb. gibi çok değişik tipte
ve çok değişik karakterdedir. Görülüyor ki bu bakımdan
fotoğraf makinelerini genel olarak sınıflandırmak
oldukça güçtür. Şimdiye kadar yapılan sınıflandırmalar
genellikle boyutlarına, kullanılış şekil ve amaçlarına,
özel karakterlerine göre olmuştur. Bu sınıflandırmalar
içinde en iyisi yine boyutlarına göre yapılan sınıflandırmalardır.
Kitabımızda esas sınıflandırmayı boyutlarına göre
yapacak ve değişik karakterdeki ve muhtelif tipteki
makineler hakkında gerekli bilgileri genel olarak
bu sınıflandırma içinde vereceğiz. Fotoğraf makineleri
boyutlarına göre sınıflandırmada büyük, orta , küçük
boy ve minyatür fotoğraf makineleri olmak üzere dört
guruba ayrılırlar.
BÜYÜK BOY FOTOĞRAF
MAKİNELERİ
9 x 12 cm., 13 x 18
cm. ve daha büyük boyutlarda görüntü veren ve çoğu
zaman tabaka film kullanılan makinelerdir. Büyük agrandisman
yapabilme olanağı veren bu makineler profesyonel fotoğrafçılar
tarafından mimari fotoğrafları, endüstri fotoğrafları,
reklam ve basın fotoğraflarıyla portre fotoğrafları
çekmek için kullanılır.
Büyük boy fotoğraf makinelerini
kendi aralarında sabit ve taşınabilir büyük boy fotoğraf
makineleri olmak üzere iki kısma ayırmak icap eder.
Sabit Büyük Boy Fotoğraf
Makineleri : Ağır olduklarından elde taşınarak
kullanılmaları olanaksız olduğundan, kullanılırken
kesinlikle ayak üzerinde bulunması gereken makinelerdir.
Stüdyo (atölye) makineleri, teknik ve process makineleri
bu tip makinelerdir. atölye makineleri isimlerinden
de anlaşılacağı gibi profesyonel fotoğraf atölyelerinde
kullanılan makine tipleridir. Kullandıkları materyal
boyutları 6,5 x 9 cm.den 20 x 25 cm kadar değişir.

Değişik yönlerde
görünüşler :
A. Alt tablanın hareketi ile körük uzamasını kontrol
düğmesi,
B. Arka kısmın eğilişini ayar eden düğme,
C. objektif düzlemini tutan kelepçe,
D. objektif düzlemi (objektif ve obtüratör bu düzlem,
üzerindedir),
E. Ön kısım hareketlerini kontrol düğmesi,
F. Enstantane ayarı,
G. Objektif düzleminin öne, arkaya yatışını ayarlayan
düğmeler,
H. ''Tablo üzerinde körük uzamasını istenilen yerde
tespit düğmesi,
I. Objektif,
J. Tablanın uzaması.
Tabla kısmı, arka kısmı,
körük kısmı ve objektif taşıyıcı kısmını taşıyan kısımdır.
Muhtelif makine tiplerinde çok değişik şekillerde
olur ki, en yaygın kullanılan şekilleri düzlem ve
tek ray tipleridir.
Atölye fotoğrafçılığında
çok küçük enstantaneler kullanılmaz. Konu daima istenilen
sürece hareketsiz kalabildiğinden uzun süreli pozlar
verilebilir. Bu nedenle atölye makineleri objektiflerinin
nispi açıklıklarının fazla olmasına sebep yoktur.
Ve atölye makinelerinde körük yardımıyla objektif
film arası uzaklığı istenilen şekilde ayarlamak mümkün
olduğundan çok değişik odak uzaklıklı objektifler
kullanılabilir. Birçok durumda orta boy bir atölyede,
biri portre fotoğrafları için 35 cm. ve diğeri gurup
ve tam boy fotoğrafları için l5 veya 20 cm., odak
uzaklıklı iki objektif bütün işi görebilir. Bazı bir
iki özel kullanış yeri hariç, atölye makinesi objektifleri
için obtüratör zorunlu değildir. objektif önündeki
siyah objektif kapağı çıkarılarak yeterli poz süresinden
sonra yerine takılması bu görevi görür. Günümüzün
modern atölye makinesi obtüratörlerinin hemen hepsinde
makine gövdesinde diyafram tipi bir obtüratör ve bir
deklanşör bağlantısı vardır.
Basın fotoğrafçılığında
35 mm ve roll film reflex makineler yaygın olarak
kullanılırsa da haber fotoğrafçılığında görüntü boyutu
daha büyük olan basın fotoğraf makineleri kullanılır:
A. Vizör basma penceresi,
B. Perde obtüratör kurma yeri,
C. Enstantane hızları ayar yeri,
D. Telemetre ile bağlantı vizör,
E. Flaş bağlantı prizi.
F. Çabuk doldurmalar için yaygı magazin yerleştirme
kısmı,
G. Makine kapatma kelepçesi,
H. Objektif düzleminin yükseliş ve eğilişini kontrol
düğmesi,
J. Tabla kısmı,
K. Netleştirme düğmesi.
L. Optik vizör penceresi.
M. Tetelemetre penceresi.
N. Netleştirme halkası.
O. Değiştirilebilir objektif ve diyafram tipi obtüratör,
P. Elle kavrama kablosu ve gömme deklanşör kablosu.
R. Spor vizör.
S. Değiştirilebilir objektif düzeni.
T. Objektif kilidi.
U. Objektif düzlemini tabla üzerinde kilitleme mandalı,
V. Roll film magazin,
Q. Roll film kullanıldığı zaman film çevirme kolu.
W. Magazin kilidi
TAŞINABİLİR BÜYÜK
BOY FOTOĞRAF MAKİNELERİ
Bu tip makineler daha
çok basın ve reklam fotoğrafçılarının kullandığı makinelerdir.
Elde kullanılabildikleri gibi gerekince bir ayak üzerinde
de kullanılabilirler. Taşınabilir büyük boy fotoğraf
makinelerinde genellikle 6 x 9, 9 x l2 ve l0 x l2,5
cm. boyutunda tabaka film kullanılır. Fakat bir adaptör
yardımıyla roll film kullanmaları mümkündür. Yapı
olarak stüdyo makinelerinden daha ufak olup yanlarında
elle tutacak yerleri, kabzaları vardır. objektif kısmı
alttaki bir tabla üzerindeki raylar üstünde hareketlidir.
Stüdyo makinelerinden farklı tarafları arka kısımda
netlik ayarının yapılması için buzlu cam yoktur. Birçoklarında
ayak üzerinde stüdyo çalışmaları yapıldığı hallerde
kullanılmak üzere buzlu cam takma yeri vardır. Genellikle
makine elde kullanıldığı durumlarda buzlu cam üzerinde
netlik ayarı yaparak çalışmak olanaksızdır. profesyonel
basın fotoğrafçıları genellikle metre ayar sistemine
göre çalışmayı çabukluk bakımından tercih ederler.
Bu tip makinelerin çok gelişmiş çeşitleri ve en kusursuz
vizör sistemleri olan tipleri vardır. Taşınabilir
büyük boy fotoğraf makinelerinin birçoğu değişebilir
objektiflidir. Normal objektifleri genellikle l0 cm.
ile 13,8 cm. odak uzaklıklı objektiflerdir. Obtüratörleri
ise 1/1000 saniyeye kadar küçük enstantaneleri verebilen
obtüratörlerdir.
ORTA BOY FOTOĞRAF
MAKİNELERİ
4,5 x 6, 6 x 6, 6 x
9 cm. boyutunda görüntü veren bütün fotoğraf makinelerini
bu gurupta toplayarak genel karakterlerini inceleyip
sonra kendi aralarında ikinci bir sınıflandırma yaparak
genel olarak gerekli bilgileri vereceğiz. Orta boy
fotoğraf makinelerinin görüntü boyutları oldukça tatminkar
olup kontak baskılarda tatmin edici pozitifler verirler.
Agrandisman her zaman için kesin bir ihtiyaç değildir.
Genellikle 50 mm.den 1.35 mm.e kadar değişen odak
uzaklıklı objektiflere sahiptirler ki bu nedenle uzak
mesafe fotoğraflarının çekiminde de başarılı olurlar.
Bu sınıfa giren fotoğraf makinelerinin bir kısmında
objektif değiştirmek mümkündür. Bir kısmının objektifleri
değişebilir değildir. Pek çoğunda refleks bir vizör
veya telemetre vardır ve genellikle iris diyaframlıdırlar.
Orta boy fotoğraf makineleri arasında kutu makineler,
katlanabilen makineler, çift objektifli refleks makineler,
tek objektifli refleks makineler şeklinde bir guruplandırma
yapılabilir.
KUTU MAKİNELER
Fotoğraf makinelerinin
en basit ve en ucuz olan tipidir. Madeni veya bakalit
bir gövdesi olup ince veya kalın makara roll film
kullanırlar. objektifleri bizde fiks-fokus (fiks net)olarak
bilinen içbükey-dışbükey mercekten ibaret olup genellikler
hiçbir objektif düzeltilmesi yapılmamıştır. f/11 ile
f/16 arasında bir objektif açıklığına sahiptir. Fiks
net olduklarından 30cm den sonsuza kadar net bir görüntü
verirler. Ayrıca bir netlik ayarı yapmaya gerek yoktur.
Delikli veya giyotin şeklinde çok basit bir obtüratör
sistemleri vardır. Biri yatay ve biri de dikey fotoğraflar
için ufak bir görüntü veren basit bir ayna-mercek
vizörleri vardır. Açık havada, iyi ışık koşullarında
kullanılırlar.
|
|
Eski
tip kutu makine-kesiti
|
Modern
tip kutu makine
A. Flaş reflektörü,
B. Deklanşör,
C. Film sarma düğmesi,
D. Optik vizör,
E. objektif.
|
KATLANABİLEN
MAKİNELER
Bizde körüklü makine
olarak bilinen eski tip portatif makinelerdir. Çoğu
körüklü makineler 6 x 9 boyutunda görüntü verirler.
Daha sonraları yapılan körüklü tip makinelerde 6 x
6, 4,6 x 6, 4 x 4 ve 24 x 36 mm. boyutunda görüntü
verirler. Makine kapağı kapalı iken körük katlanmış
haldedir. Ve kapağın açılmasıyla körük uzar ve kapak
makine tablası haline gelir. Körüğün ön kısmında objektif
taşıyıcı kısım vardır ve 13 cm.ye kadar odak uzaklıklı
objektif taşırlar. Bazı tiplerde, objektif taşıyıcı
kısım tabla vazifesi gören kapak üzerinde öne, arkaya,
sağa, sola, aşağı ve yukarı hareketlidir. Voigtlander
ve Zeiss firmaları bu tip makineleri en çok ve en
değişik modellerle imal eden firmalardır.
ÇİFT OBJEKTİFLİ REFLEKS
MAKİNELER
İlk defa 1928 yılında,
Almanya'da Franke ve Haidecke firmaları tarafından
imal edilen çift objektifli refleks makineler (Twin
Lens Reflex -TLR) o günden bugüne kadar büyük gelişmeler
kaydederek, şimdiki en beğenilen ve en çok kullanılan
makine tipi halini almıştır. Film üzerine düşen görüntünün
vizör mat camında aynen görülmesi ve iyice incelenebilmesi,
netlik ayarının titizlikle ayarlanabilmesi, mat vizör
camında görüntünün fotoğraf çekerken ve çektikten
sonra kaybolmaması ve ayrıca 35 mm.lik makineler kadar
çabuk fotoğraf çekmeğe uygun olmaları nedeniyle kullanma
olanakları çok fazladır.
Çift objektifli refleks
makineler üst üste konulmuş iki kamera gibi düşünülebilir.
Bu iki kameradan biri netlik ve çerçeveleme ayarının
yapılmasına, diğeri ise fotoğrafın çekilmesine yarar.
Üstteki objektifin karşısına 45° açı ile bir ayna
yerleştirilmiştir. Bu ayna görüntüyü makinenin üst
tarafında bulunan vizör mat camına yansıtır. Bu yansıma
sayesinde görüntü stüdyo makinelerindeki gibi baş
aşağı değil de düz olarak görülür. Alttaki objektif
ise asıl fotoğrafın çekilmesini sağlayan objektiftir.
Bu iki objektif birbirlerine o şekilde bağlanmışlardır
ki, makine hangi uzaklığa ayar edilirse edilsin, alttaki
objektifin film yüzeyine olan uzaklığı, üstteki objektifin
vizör mat camına olan uzaklığına daima eşit olur.
Böylece vizör mat camında görülen netlik veya netsizlikler
aynen film üzerine çıkarlar.
Genellikle ayar objektifinin
nispi açıklığı çekme objektifinin nispi açıklığından
daha fazla yapılır ki, bu sayede mat camdaki görüntü
daha aydınlık olur ve hem de en ufak netsizlik fark
edilebilir hale gelir. Çift objektifli refleks makinelerin
görüntüleri kare şeklindedir ki bazı kimselere göre
kompozisyon bakımından çok faydalı, bazılarına göre
ise sakıncalıdır. Bu makinelerin sakıncaları vardır.
Örneğin. 35 mm.lik makinelere oranla daha ağırdırlar.
Objektif nispi açıklıkları genellikle 1: 2,8 ile 1:3,5
arasındadır ki bu da 1:1.1 ve 1:2 gibi daha büyük
nispi açıklığa sahip diğer makineler yanında bir sakınca
sayılabilir.

Tipik bir katlanabilir rol film makinesinin ana hatları
ve kontrol kısımları:
A. Flaş takma yeri,
B. Körük kısmı açma düğmesi,
C. Alan derinliği göstergesi,
D. Körük ve objektif düzlemini taşıyan kollar,
E. Flaş kablosu bağlantı yeri,
F. Netlik ayar halkası ve mesafe ölçeği,
G. Film çevirme düğmesi,
H. Deklanşör düğmesi,
I Vizör penceresi,
J. Obtüratör kurma kolu,
K. Kablo deklanşör takma yeri,
L. Senkronize ayarı ve geciktirme düzeni kolu,
M. Vizör bakma penceresi,
N. Film poz numaralarının görüldüğü pencere

A. refleks görüntü buzlu camı (verdöpol),
B. Duyarlı netlik için büyüteç.
C. Kayış takma yeri,
D. Enstantane diyafram açıklıkları değerleri için
pencere,
E. Ayar ve çekme objektiflerini taşıyan objektif düzlemi,
F. Makara düğmesi,
G. Metraj ayarı cetveli,
P. Metraj ve netlik ayar düğmesi,
I. Üst kapak,
J. Arka çerçeve vizör,
K. Üst kapak ön penceresi (açılınca çerçeve vizör
öne olur),
L. Film sayıcısı,
M. Obtüratör hızları çarkı,
N. Film çevirme düğmesi,
O. Otomatik düğmesi,
P. Kablo deklanşör takma yeri,
Q. Poz otomatiği,
R. Görme objektifi (ayar objektifi),
S. Aksesuarlar için bayonet halkası,
T. Diyafram açıklıkları çarkı,
U. Çekme objektifi,
V. Senkronizasyon yeri,
W. Flaş kablo ayağı,
X. Arka mandalı,
Y. Ayak takma vidası
TEK OBJEKTİFLİ REFLEKS
MAKİNELELER
Bu tip makinelere roll
veya plak film kullanan refleks vizörlü çok gelişmiş
kutu makineler gözü ile bakılabilir. Vizör sistemleri
çift objektifli refleks makinelerde anlatılanlardan
çok daha değişiktir. Makine içinde objektife gelen
ışınların karşısında 45° meyille duran bir ayna vardır
ve objektiften giren ışınlar bu aynada yansıdıktan
sonra makinenin üstündeki buzlu cama çarparak burada
görüntünün oluşmasını sağlayarak netlik ayarının yapılabilmesine
olanak verir. Tek objektifli refleks makinelerin her
tipinde objektif değişebilir, yani objektifleri değişebilen
tiptedir. Bu nedenle çok değişik objektif kullanmaları
mümkündür.
Bazı tek objektifli
refleks makinelerde, arka şasi kısmı da portatiftir
ve istenildiği zaman roll film adaptörleri ve istenildiği
zaman ise değişik boyutta tabaka film adaptörleriyle
kullanılabilirler. Hasselblad, Zensa Bronica, Praktisix
ve Rolleifleks memleketimizde tanınmışlarıdır.

Orta boy tek objektifli reflex makineler değişik
tiptedirler. Bir kısmında objektif değişebilir. Obtüratörler
perde tipi ya da mercekler arası tiptir. Bir kısmının
değişebilen değişik boyutta film magazinleri vardır.
A. Değişebilen vizör başlığı,
B. Değişebilen roll film magazin.
C. Film poz sayacı,
D. Poz değerleri cetveli,
E. Netlik ayar bileziği,
F. Obtüratör hızları bileziği,
G. Poz değerleri ayarlama cetveli,
H. Diyafram açıklıkları,
I. Kablo deklanşör takma yeri,
J. Netlik ayar büyülteci,
K. Film çevirme bileziği,
L. Pozometre fotoseli,
M. Film magazin yuvası,
N. Objektif
değiştirme düzeni,
O. Alan derinliği göstergesi,
P. Senkronize geciktirme düzeni kolu,
Q. Flaş prizi,
R. Film çevirme kolu,
S. Obtüratör hızları göstergesi,
T. Film poz sayacı,
U. Refleks görüntü buzlu camı,
V. Netlik ayar büyülteci,
W. Objektif bileziği,
X. Netlik ayar bileziği,
Y. Diyafram
açıklıkları,
Z. Değişebilir vizör başlığı,
AA. Serbest bırakma düzeni,
AB. Flaş prizi,
AC. Refleks aynası,
AD. Objektif takılan bayonet bileziği
KÜÇÜK BOY FOTOĞRAF
MAKİNELERİ
Bu tıp makineler standart
sinema filmi üzerinde 24 x 36 mm. boyutunda görüntü
veren makinelerdir. Küçük boyutlu ve hafif olmaları,
filmlerinin ucuzluğu, sonuçlarının kusursuzluğu nedeniyle
bugün gerek profesyoneller ve gerekse amatörler arasında
çok yaygın olarak kullanılan bir makine tipidir. Memleketimizde
çok yanlış olarak, layka (Leica ) makine olarak isimlendirilir.
Halbuki Layka (Leica) bu sınıfa giren makinelerden
birinin markasıdır. 24 x 36 mm makine veya 35 mm.lik
makine diye adlandırmak daha doğru olur.
24 x 36 mm. boyutunda
bir görüntü veren bu tip makinelerin negatiflerinden
agrandisman yapmadan istifade mümkün değildir Bunu
göz önüne alan yapımcı firmalar makine ve objektif
yapısında gerekli bütün duyarlılık ve olanakları kullanarak
en iyi sonuçları verecek makineler imal etmişlerdir.
Kenarları delikli normal sinema filmi kullanırlar,
filmin arkasında ayrıca kağıt bir film taşıyıcı yoktur.
Filmler her poz değişiminde objektif önünden geçişlerini,
filmin kenar deliklerine geçen dişlilerin hareketiyle
sağlarlar.
24x36 mm.lik makinelerde kullanılan objektifler genellikle
50mm odak uzaklıklı objektiflerdir. Maksimum objektif
açıklıkları f :4,5'tur. İyi tip makinelerde f : 3,5
f : 2,8 daha gelişmiş tiplerinde ise f : 2, f : 1.4
ve f: l.l' dır. Kısa odak uzaklıkları sebebiyle büyük
bir görüş açıları ve büyük bir alan genişliğine sahiptirler.
Bu ise çok duyarlı netlik ve metraj ayarı yapmadan
fotoğraf çekilebilmesini sağlar. Pahalı tipleri değişebilir
objektif yapılıdırlar ki, bu suretle çok değişik amaçlar
için çok değişik odak uzaklıklı objektifler takılarak
kullanılabilirler. 35 mm.lik makinelerde 2 tip obtüratör
vardır. Tek ve sabit objektif yapılı olanlarda genellikle
mercekler arası bir diyafram obtüratör, değişebilir
objektif yapılı olanlarda ise, perdeli obtüratörler
(4 fp8) vardır.
35 mm. Makineleri kendi
aralarında bir sınıflandırmak gerekirse, bunu vizör
ve netleştirme sistemlerine göre, basit vizörlü 35mm.
makineler, telemetreli 35mm. makineler ve refleks
vizörlü 35mm. makineler diye gruplandırmak mümkündür.

35 mm'lik makine
tiplerinden değişik görüntüler:
A. Film çevirme kolu,
B. Obtüratör hızları göstergesi,
C. Film poz sayacı,
D. Serbest bırakma düzeni,
E. Vizör bakma penceresi,
F. Flaş takma ayağı,
G. Geriye sarma kolu veya düğmesi,
H. Objektif değiştirme düzeni,
J. Mesafe ayar cetveli,
K. Diyafram açıklığı göstergesi,
L. Telemetre penceresi,
M. Geri sarma için serbest bırakma düzeni,
N. Objektif değiştirme düzeni,
O. Otomatik geciktirme düzeni,
P. Netlik ayar kolu ya da bileziği,
Q. Vizör penceresi,
R. Vizör çerçevelerini aydınlatma penceresi,
S. Değişebilir objektifler için vizör çerçevesi selektörü,
T. Sökülebilir taban plakası,
U. Pozometre iğnesi,
V. Pozometrenin film hızı ayar göstergesi,
W. Pozometrenin fotosel gözü,
X. Çevirme vidası
BASİT VİZÖRLÜ 35
mm. MAKİNELER
Vizörler ve netleştirme
sistemleri hakkında ileride geniş açıklamalar bulacaksınız.
Ancak bu şekilde bir sınıflandırma yaptığımıza göre
kısa da olsa vizör ve netleştirme sistemlerinin bir
tarifini burada yapmamız gerekmekte. Vizörler fotoğrafı
çekilecek konunun film üzerinde ne şekilde çıkacağını,
sınırlarını tayin etmeye yarayan aksamdır. Basit vizörler
bazen bir ayna mercek bazen iki mercekle oluşmuş bir
optik sistemidir. Konunun film üzerinde çıkacak kısmının
ufacık bir görüntüsünü verir. Basit vizörler sadece
film üzerine düşecek görüntü hakkında fikir verir,
fotoğrafın sınırlarının belirlenmesine, çerçevelenmesine
yarar. Netlik ayarının yapılması fotoğraf çekene kalır.
TELEMETRELİ 35 mm.
MAKİNELER
Telemetreli makineler
mesafe ayarının otomatik olarak yapılmasını sağlayan
makinelerdir. Vizörle bağlantı yapılmış olan telemetrede,
en net veya üst üste çakışan görüntüler göründüğü
zaman, ki bu durumu yaratabilmek için makinenin objektif
etrafındaki mesafe ayar halkasının çevrilmesi gerekir,
makinenin netlik ayarı, otomatik olarak yapılmış olur.
Bu makineler amatörler tarafından yaygın olarak kullanılan
makinelerdir.
REFLEKS VİZÖRLÜ 35
mm. MAKİNELER
Orta boy tek objektifli
refleks makineler bölümünde refleks sisteme kısaca
değinmiştik. 35 mm'lik makinelerde de en güzel sonuçları
almak, görüntüyü bütün ayrıntılarıyla görebilmek,
refleks vizör sayesinde mümkün olur. Yalnız 35 mm.
Makinelerde refleks vizörler çift objektifli refleks
makinelerde olduğu gibi ayrıca bir vizör objektifi
taşıyamaz, refleks işlemi içinde normal makine objektifinden
istifade edilir. Bugün piyasada çok değişik marka
ve çok değişik tip ve karakterde refleks vizörlü 35
mm.lik makine vardır ve amatörler arasında denilebilir
ki en çok kullanılan makinelerdir.

Gerektiğinde bel hizasında ve gerektiğinde göz hizasında
kullanılacak vizör sistemleri olan 35 mm'lik objektifli
refleks makineler
MİNYATÜR MAKİNELER
Avuç içinde taşınabilecek,
kibrit kutusu büyüklüğünde olan makinelerdir. Bu sınıfa
giren, değişik amaçlar için imal edilmiş, saat, düğme,
sigara çakmağı şeklinde olan tipleri vardır. Bu makineler
daha çok, fotoğrafı çekilen kimsenin haberi olmadan
fotoğrafının çekilmesi istenildiğinde kullanılan makinelerdir.
Görüntü boyutları çok küçük olduğundan negatif1erinden
yapılacak baskı boyutları da sınırlıdır. En iyi sonuç
6 x 6 cm. boyutundaki büyültmelerdir. En fazla ise
kart postal boyutunda büyültülebilirler. Bu boyutlardan
sonraki büyültmeler tatminkar olmaktan uzaktırlar
Genellikle f : 3,5 objektiftirler.
Böylece genel bir sınıflandırma
ile bütün fotoğraf makinesi tiplerini ve basit olarak
karakterlerini genel hatlarıyla inceledik. Fakat bunların
dışında da özel amaçlar için kullanılan bazı tip makineler
var ki, onları da aşağıda özel kullanışlı makineler
başlığı altında kısaca inceleyeceğiz.
ÖZEL KULLANIŞLI FOTOĞRAF
MAKİNELERİ
Polaroid Land Makineler:
Fotoğraf çekildikten hemen sonra, fotoğrafı basılmış
olarak veren makinelerdir. Bu tip makineler gövde
yapısı, obtüratör, objektif ve vizör sistemleri olarak
daha evvel anlattığımız katlanabilir körüklü makineler
görünüşündedirler. Fakat arka tarafları özel kasetli
film bandını alacak şekilde değişik yapılıdır. Film
bantları biri negatif, diğeri pozitif kağıt şeridi
taşıyacak şekildedir. Makine gündüz ışığında yüklenir
ve çekime hazır olduğu anda negatif kağıt yüzü objektife
doğrudur. Fotoğraf çekildikten sonra pozitif ve negatif
kağıtların makinenin kenarından dışa doğru çıkmış
olan ucu çekilir. Bu çekilişte negatif kağıt bir mil
etrafında makinenin içine döner ve pozitif kağıtla
yüz yüze gelir. Kağıt üzerinde her poz boyunda ince
bir poşet içinde jel halinde banyo (develope) edici
kimyasal madde vardır. Kağıt, dışarı çekiliş anında
iki mil arasından geçer ve geçerken bu iki mil arasında
sıkışan poşet patlayarak içindeki sıvı halindeki banyo
( develope ) edici kimyasal madde, kağıt üzerine sıvanır
ve hızla banyo (developman) işlemine başlar. Bu süre
siyah beyaz malzemede 15 saniye, renkli malzemede
1 dakikadır.
Daha yaygın bir kullanılış
sahası bulabilmek için bu makineler üzerinde her gün
birçok gelişmeler yapılmaktadır. Fakat gerek çok basit
olduğu ve gerekse malzemelerinin de oldukça pahalı
olması sebebiyle sadece Amerika'da yaygın kullanılma
sahası bulabilmektedir.
Panaromik Makineler:
Normal fotoğraf makineleri belirli bir açıya gelen
ışınları alabilirler ki, bu makine tipine bağlı olarak
genellikle 45 ile 80 derece arasındadır. Halbuki bazen
konunun bir baştan öbür başa kadar geniş bir görüş
açısı içindeki bir fotoğrafının çekilmesi gerekebilir.
Bu iş için bazı makinelerin (örneğin Rolleiflex) özel
panaromik adaptörleri vardır. Bu adaptörler yardımıyla
makine bir tabla üzerinde bir tarafa doğru üç defa
hareket ettirilerek üç ayrı negatif çekilir. Adaptör
bu işi o şekilde yapmıştır ki film banyo edildikten
sonra konunun kesiksiz ve üç poz boyunda bir fotoğrafı
elde edilir. Bu işi pratik şekilde ve tek bir hareketle
yapan makineler ise panaromik makinelerdir. En tanınmış
olanı Widelux markalıdır. Bu makinelerin objektif
kısımları sağdan sola hareket ederek 24x60 mm. Boyutunda
bir görüntü verirler. Önde dönen objektifin arkasında
düz bir yarık vardır. objektif dönünce bu yarıktan
sızan ışınlar da film yüzeyini tarayarak objektifin
dönüş derecesi kadar geniş bir sahanın panaromik bir
görüntüsünü verir ki, böylece 140º bir sahanın panaromik
görüntüsü elde edilir.
Stereoskobik Makineler:
Bu makineleri incelemeden önce Stereoskobi'nin ne
olduğunu incelemek gerekir. Türkçe deyimle buna üç
boyutlu diyebiliriz. Fotoğrafta, bütün görüntülerin
bir düzlem üzerine alınmasıdır. Her ne kadar fotoğrafta
bir derinlik, perspektif duyusu varsa da: bu gerçek
üç bouyutluluk yanında pek önemli değildir. Fotoğrafta
üç boyutluluk ancak stereoskopi yardımıyla elde edilir.
Stereoskobide esas, her göze kendi görüş açısından
bir bakış vererek üç boyutluluk yaratmaktır. Bunun
için de aynı konunun iki farklı açıdan çekilmiş iki
fotoğrafının birine bir gözle, diğerine diğer gözle
bakmak icap eder.
Böylece beynimizde
bir üç boyutluluk duyusu yaratılmış olur ve konuyu
doğada olduğu şekliyle, bütün derinlikleri ile görebilmemiz
mümkün olur. Bu iş için stereoskop denilen dürbüne
benzer bir alet kullanılır. Her bir gözün karşısına
gelen yere değişik açıdan çekilmiş, birbirinden çok
az farklı olan iki fotoğraf konur ve bakılır. İşte
bu fotoğrafları çekmek için kullanılan makineler stereoskopik
fotoğraf makinesidir. İki karanlık odaları ve iki
objektifleri vardır. Diyafram ve obtüratörleri birbirleriyle
bağlantılı ve tek hareketlidir ki bir fotoğraf çekişte
iki görüntü elde edilir. Bu iki görüntü arasındaki
fark iki objektif arasındaki mesafenin verdiği görüş
açısı farkıdır ki bu mesafe de insanın iki gözü arasındaki
65 mm.lik mesafedir.
İnstant ve Rapid
Makineler: Fotoğraf makinesi imalatında gelişmeler
genellikle iki yönde olmaktadır. Bunlardan bir tanesi
fotoğrafçılığı kendilerine bir zevk yapmış, fotoğrafçılığın
en derin noktalarına kadar inmek isteyen amatörler
ve profesyoneller için yapılan teknik gelişmeler,
diğeri ise fotoğrafçılığı günlük yaşantısının bir
parçası halinde ve sadece fotoğraf çekmek için yapan
fotoğraf makinesi taşıyıcısı amatörler için yapılan
teknik kolaylıklardır. İşte bu ikinci tip amatörler
için geliştirilen son tip makineler Instant ve Rapıd
tipi makinelerdir. Bunlar da bir- çok pratiklikler.
basitlikler ve kolaylıklar bir araya toplanmıştır.
Öyle ki bu makinelerle amatörün makinesini konuya
çevirmesi ve deklanşöre asması yeterlidir. Gelecek
sayımızda sizlere objektifleri tanıtmaya çalışacağız.
Hazırlayan:
Elif İnan
|