IŞIKLA BOYAMA
GERÇEĞİN
ÖTESİNDEKİ TEKNİĞE KISA BİR BAKIŞ
* YAZAN: JAMES W. BREWER
(Çeviren: Tülin Ağca)
Ben mutlu olmaya alışık olan bir fotoğrafçıyım. Şu anda kendimi
büyük bir tehlikede buluyorum. Dünyadaki aydınlatma üreticileri,
geleneğin dışında hareket ettiğim için beni dava edebilirler.
Pahalı ve karmaşık kameraları üreten insanlar beni soytarı
ve tatmin olmayan bir asi olarak bulabilirler. Kendi özel
alanlarında beni parya olarak adlandırabilirler. |
|
Bu sayfada fotoğraflarını gördüğünüz şeylere benzer görüntüler
üretmek için, fotografik, özellikle pahalı sanat için tasarlanan
teçhizatlara ihtiyaç duyulmaksızın basit bir el feneriyle
bunun nasıl başarıldığını göreceksiniz. Gerçeği söylemek
gerekirse malzemelerin çoğunu hırdavatçılardan ve tefeci
dükkanlarından topladım.
|
|
James Brever
"Karanlık Tutkusu"
|
Bu poz, Brever'in Kaliforniya'da Long Beach'le oturma odasında
Ektachrome 64 film ve odak uzaklığı f/11'e ayarlanmış 40mm'lik
Zeiss lensli Hasselblad 500C kamerayla çekilmiştir. Perde
"B" (bulb) konumuna getirilmiş ve dakikalarca açık bırakılmıştır.
Tek ışık kaynağı yerel bir hırdavatçıdan alınan el feneridir.
Brewer, perde açık konumdayken modelin üzerinde ışığı hareket
ettirmiştir. Bu pozun başarısı aynı zamanda tamamen karanlık
bir odada
uzun süre pozunu bozmadan durabilen modelin yeteneğiyle de
ilgilidir. |
Aoron
Jones ışıkla boyamada sadece yeni ufuklar yaratmakla kalmadı,
o aynı zamanda "Hosemaster" diye adlandırılan yardımcı
bir alet de icat etti. Hurley Davidson fotoğrafı, onun
"Hosemaster"ı ile fotoğrafçıya ışığın kontrolünü harfi
harfine sağlayan modern bir ışıkla boyama tekniği ile
çekildi. Ana enerji kaynağı 300Watt kuvars arc ampuldür.
Bu alet aynı zamanda uzatan kumanda ile bir fotoğrafçıya
fotoğraf makinesinin perdesini açıp kapamaya yardımcı
olduğu gibi, filtreleri değiştirmeye de yardımcı olmaktadır.
|
"Hose"
olarak belirlenen herhangi bir yerde fotoğrafçıya ışığı yerleştirme
imkanı veren ana güç kaynağı, fiber-optik bandajlı 15-foot
hode olur. Fiber-optik hose'un sonu bir BCU uygulamasıdır
(ışık valfi) ki bu sistem fotoğrafçının rengi değiştirmesini
ya da nötr-density filtrelendirmeyi sağladığı gibi ışığın
yayılmasını ve genişliğini kontrol etmesini de sağlar. BCU
perdenin açık ya da kapalı olmasını kontrol eder veya pozlama
esnasında yumuşak bir odaklanma sağlar. Hosemaster'in ışık
enerjisi, gün ışığı filmi ile eşittir. |
Biliyorum, konunun başlığını okudunuz.
Böylece fotoğrafçı milyon dolarlık stüdyo sistemine ve yıllarca
süren bir deneyime sahip olmalı ve başarılarının sebebi de işte
budur diye düşüneceksiniz. Ben bu düşünceye asla katılmıyorum, milyonlarca
doların harcanması gerektiğini düşünmüyorum. Bu konuyu kanıtlamak
için bir insanın ihtiyaç duyacağı malzemelerle ilgili listeyi sizlere
sunuyorum:
1) Çekim için bir stüdyo ya da karanlık oda
Bu bir banyo, oturma odası ya da ay ışığı olmayan bir gecede insansız
büyük bir arazi olabilir. Seçim sizin. Eğer kendi stüdyonuz için
milyonlarca dolar harcadıysanız, siz de pencereleri kapatarak ve
çekim yaparken ışıkları söndürerek deneyebilirsiniz.
2) (B) yada (T) konumuna sahip
bir fotoğraf makinesi
Fotoğraf makinesinden anlamayanlar için ekleyelim, "B" ve "T"
konumları fotoğraf makinelerinizin perdesini siz kapatmaya karar
verinceye kadar açık tutma konumudur. İlk deneyimlerime, Kodak
Signet "44" fotoğraf makinesiyle başladım. Ben doğmadan birkaç
yıl önce Amerika'da el sanatıydı. Perde çalışma hızı sadece "B"
ve "T" idi. Bu da, ışıkla boyama için mükemmel bir konumdur.
3) Bir Tripod
Tripod bu yöntemin esasını oluşturur. Çünkü kameranızı oynatmadan
tutabilmenin tek yolu budur.
4)Perde
(Release)
Bu "B" modundaki kameralar için yapılması gereken bir tekniktir.
Eğer makineniz "T" konumuna sahipse gerekli değildir. (NOT:
"B" konumu siz elinizi deklanşörün üzerinde basılı tuttuğunuz
sürece ya da kabloyu serbest bırakıncaya kadar perdeyi açık
tutacaktır. "T" konumu ise perdeyi açar ve elinizin kamera
üstünden kaldırmanıza izin verir. "T" konumunda perdeyi kapatmak
için çok basit bir şekilde yeniden deklanşöre basmanız ya
da perde hızı düğmesini değiştirmeniz yeterlidir. |
|
5)
Bir yardımcı(isteğe bağlı)
Bir yardımcı, perde açıkken sizin direktifleriniz doğrultusunda
lensleri, tripodu, kameranızı istediğiniz yere kaldırabilir.
Bu yöntem size istenmeyen pozlar olmaksızın flaşı kullanarak
karanlıkta hareket edebilmenizi sağlar. |
|
6) Sabırlı bir model
Bu, sadece modele gereksinim duyarsanız başvurulacak bir metoddur.
Şunu anlamanız gerekiyor ki modeliniz, bir dakikadan 5 dakikaya
kadar herhangi bir yerde pozunu değiştirmeden sabit olmalıdır.
Çünkü bu arada başka bir yardımcı, fener, flaş, yılbaşı ışıklandırmaları
ya da hırdavatçılardan aldıkları herhangi bir ışığı modelin
üzerinde sallayacaktır. Bahsedilen bütün bu malzemelerin listesi,
eminim size bir öğrencinin cep harçlığı karşılığında alınabilecek
şeyler olduğu konusunda sizi ikna etmiştir. |
|
Tekniğin Kullanımı: Tekniğin kendisi karışık değil.
Fotoğraf makinenizi tripoda yerleştirin ve normalde göreceğiniz
şekilde vizörden kompozisyonunuzu oluşturun. Bütün ışıkları
söndürün ve elinizde fener ile konunuza doğru yürüyün. Yardımcınızdan
kameranızın kapağını kapatmasını ve perdesini açmasını isteyiniz.
Perde açık konumdayken ilk seferinde karanlıkta ışıkla boyama
yapacak olan fotoğrafçının istenmedik pozlar yaratmasını engellmek
için, yardımcınız lensi kapalı tutmalı. |
Şüphesiz tamamen karanlık bir odada perdenin açık konumda olması
pozlanmayı sağlamaz. Bir yardımcı kullanmanın avantajı karanlıkta
filmin pozlanması esnasında bu hareketlerin sayısını seçme olanağını
size sağlamasıdır.
Eğer konunuz bir model ise, işlem bitene kadar hareket etmemesi
gerektiğini modelinize söylemelisiniz ve bu arada perde kapalı
konumda olmalıdır. Çünkü hareket fotoğrafta bulanıklık yaratır.
Asistanınızdan lens kapağını kaldırmasını isteyiniz. Bu noktada
bir ressamın fırçayı kullandığı tarzda siz de yaratıcılığınızı
fener ile yapabilirsiniz. Karanlıkta perde açıkken, konunuza tuttuğunuz
ışıkta seçici davranabilirsiniz.
Bu durumda sadece pozlanacak konunuzu seçmekle kalmazsınız, hatta
ışığın yoğunluğunu ve açısını da seçebilirsiniz. Bu tekniği hissedebilmek
için bir kaç test çekmek isteyebilir ve aynı zamanda en etkili
üretimin ne olduğunu da belirleyebilirsiniz. Renkler, fenerin
önüne tutulacak renkli filtrelerle oluşturulabilir, fakat filtre
taktığınızda ışığın kameraya ulaşabilmesi için ekstra bir zaman
daha gerekeceğini hesaba katmalısınız.
Lens diyaframı, ışığın gücüne ve kameraya olan uzaklığına bağlı
olarak değişecektir. F/8 den f/11'e kadar olan mesafede ISO 200
ya da daha yavaş bir filmi öneririm.
Flaşta olduğu gibi fenerlerde de tungsten ayarlı ampuller kullandığını
unutmayınız. Bu yüzden, tüm renk ve konular için film doğal olmayan
bir sıcaklık üretecektir. Buna rağmen bu hoş da olabilir. Ayrıca
kendinizi sadece fener kullanmak zorunda hissetmeyin. Küçük bir
değişiklikle flaş ışıkları (floodlights) yılbaşı ağaçlarında kullanılan
ampulleri, bu özelliklere sahip ışıkları, yol aydınlatmalarını
ya da buna benzer ışıklandırmaları kullanabilirsiniz. Bu tür ışık
kaynakları konuyu indirek yönden aydınlatmada kullanılabilir veya
film üzerinde kendi ışıklı imzasını (neon) yaratmak için kameraya
yönlendirilebilir.
|
Benim
ana tekniğim basit ve nispeten ilk deneyimimden beri değişmeyen
bir tekniktir; Fotoğraf makinesini tripoda yerleştiriyorum,
perdeyi açık konuma getiriyorum ve yavaş film (ISO 25-100)
kullanıyorum. Odak uzaklığını f/8-f/16 arasında durduruyorum
ki bu işlem filmin ışığa bağlı olarak aşırı pozlamasına engel
oluyor. Koyu renk kıyafetler giyiyorum ve böylece ışık yansıtmıyorum.
Bu durum, perde uzun süre açık kaldığı zaman bile sapmaların
kontrol edilmesini sağlar. Koyu renk giyinmek ve ışığı sarmak,
ışığın patlamasına engel olacaktır |
Kapılar,
ışıklar, tekerlekler ve kıyafetler gibi konunuzun detaylarına
sistematik olarak yaklaşmaya çalışın. Konu aralarında ya düğmeyi
ya da lensi kapatın. Geniş objektifler üzerinde çalışırken kameranızın
üzerine siyah bir örtü serin ve dinlenin.
Işık aralarından sakının. Sakınmazsanız gereken diğer konular
şunlardır; kamera ile konu arasındaki vücut ya da kafa, siz çalışırken
ışığın titremesi veya konunuzu belirlemeyi unutma...
Tek bir aydınlatmada renk değişimlerine bağlı olarak başarısızlıkla
sonuçlanan sürprizlerle karşılaşabilirsiniz. Elinizde pil ve birkaç
tane ampul bulundurmanız yararlı olacaktır. (Murphy Kanunu!).
Ayrılan alanlarda dışarıda çalıştığınız zaman bir ya da iki arkadaşınızı
yanınızda getirin, sayının artması sizin daha rahat etmenizi sağlayacaktır.
IŞIKLA BOYAMA ARAÇLARI
Halen yeni bir teknik olan ışıkla boyama, bir dereceye kadar kural
dışı ve bilimseldir. Bununla birlikte belirli malzemeler, bu tutkunun
geçici bir heves olmadığına işaret ederek fotoğraf malzemeleri
satan marketlerde bulunmaktadır. Bu aletlerin ücretleri, 6000$'dan
başlayarak bir paket sigara fiyatına kadar değişmektedir. Açıkçası
sonuncusu özellikle ışıkla boyamak için geliştirilmiş bir alet
değildir ancak, küçük konular üzerinde başarıyla kullanılmaktadır.
The Hosemaster: Aoron Jones'un hosemaster'ı ışıkla boyama
için stüdyonun bir parçasıdır. Bu 300Watt kuvars arc lambası (gün
ışığına ayarlı) 15 foot fiber-optik hose, yardımcı perde filtre
sistemi ve fiber-optik hose için bir end-fitting'den oluşmaktadır.
The end fitting iki tip filtreyi gerektirir; bir elektriği kesen
(vignette), -böylece ışığın yoğunluğunu belirlemek mümkündür-
ve renk düzeltici filtreler -bu da ışığın renginin ayarlanmasını
sağlar-. The end fitting, uzaktan kumanda aleti sayesinde kameranın
önüne filtrelerin konulmasını, perdenin açık ya da kapalı olmasını
size sağlar.
Bütün otonomiyi sağlamasına ilaveten, Hosemaster'in 300 watt'lık
ışık kaynağı, geniş formatlı kameralarda pratik pozlar sağlar
ve kusursuz tekrar için bir gömme audio timer'ına sahiptir.
FX Işığı: Işıkla boyamada bir diğer alan da Light FX'dir.
Bir saç kurutma makinesini andırır. İçinde hareket edebilen mükemmel
bir gün ışığına ayarlı dicroic filtresiyle, 75 watt'lık halojen
bir projektör lambası vardır. Şunu hatırlayın ki ışık (beam)'i
sadece Hosemaster'daki gibi parlak FX ısık üreterek konudan sadece
4 inch uzaklıktadır. Fotoğrafik kesinlik için gömme audio timer'i
pozun tekrarlanmasını ve çok yönlülüğünü sağlar. FX ışığı yeniden
şarj edilen batarya gücündeki holster ile uygulanabilir. Lıght
FX ışığın pek çok avantajları arasında baş kısma monte edilen
birbiriyle değiştirilebilir fiber optik aksesuvarların olmasıdır.
Siz sadece ışık kaynağını direk olarak konunuza getirmekle kalmayacak,
fakat fiber optik yardımcı aksesuvarları küçük ürünler üzerinde
yakın çalışmalar için 3mm-7mm-11mm fitting gibi ayarları da sağlar.
Eski Usul Bir Yöntem: Yıllarca ışıkla boyama için özellikle
dizayn edilmiş aletlerin geliştirilmesinden önce pek çok fotoğrafçı
ışıkla boyama efektleri için farklı türdeki ışık kaynaklarını
kullandılar. 60'lı yıllardan beri sinema ışıkları, flaşlar, fotoğraf
lambaları ve delikli kurşun levhaların kullanıldığını işittim.
Her hikaye aydınlatma aracının faydalarını yeniden gündeme getirmiştir.
Bir kaç yıl deneyimden sonra şu üç kolay yöntemi keşfettim.
Geniş konular için, seçimimdeki alet şarj edilen polis Maylite'dır.
Işın ayarlanabilir bir spottan sağlanır. Buna rağmen elektrik
lambasının teli sıcak bir spot yaratacaktır. Bu yüzden ben flaşın
üzerine bir parça kağıt konulmasını ya da yayılmasını sağlayan
bir materyal konulmasını öneririm.
Bir konuda "patlama" için, Makite şarj edilebilir flaşını seçerim.
Lamba tellerinin film üzerinde görünüp görünmediğinden emin değilim.
Işık benim f/11 diyaframı için çok parlaktı. Maalesef, bunu yazana
kadar Makite şarj edilebilir bir flaşım yoktu. Böylece eğer yeniden
şarj edilen bir şeye ihtiyaç duyarsanız ve ışıkla boyamaya çalışmak
isterseniz, bir taşla iki kuş vurabilirsiniz.
Benim son aletimde iki paket Camel sigarası aldığımda verilen
hediyeydi. Camel içmem ve genelde sigara içmeyi önermem buna rağmen
onları satın aldım çünkü, pek çok küçük görsel illimunasyonları
yaratan küçük flaşı gördüm. Bu ürünün Mag-Lite tarafında Amerika'da
yapıldığını öğrendim.
|
CHRIS
BARR VE TRACEY LANDWORTH (Küçük Kırmızı Araba)
"Küçük Kırmızı Araba" pek çok ışık kaynaklarını içerir, daha
sert gölgeler ve yüksek kontras için daha keskin ışık kaynakları,
gölgesiz sonuçlar için daha yumuşak kaynaklar. Arabanın üzerinde
gün ışığına ayarlı 18 inc kalınlığında bir kutu ile kaplanmış
ampul, ev ve bitkiler içinse, ayışığı veya çeşitli ölçülerdeki
flaşları kullandık. Evin, bitkilerin ve çevrenin üzerindeki
500.000 mum gücünde yumuşak ışık, çiçekleri vurgulamak için
ise küçük el lambası kullandık. Yerinde bir ışıklandırma için
bölgeyi test ettik ve f/8 diyaframında üç dakika pozlamayı
kullanarak son verdik. (Bronica fotoğraf makinesi, 40mm lens)
|
|
Griffith'in
manzarası:
Kamera Burkex Tames Orbit 4x5 ve 210mm Rodanstock lensli odak
uzaklığı f/11 ve f/16 arasında. Tüm çekim üç saat almasına
rağmen, normal pozlama zamanı sekiz dakikadan az değildir.
Lensler ışıklandırmanın arasına yerleştirildi. Kenardaki kırmızı
ışıklar ve binanın kapısı yeşil Boy-Scout-Stili kullanılarak,
sağ taraftaki plastik ışıklandırmalar daha geniş bir görüntü
için uzun parçalar halinde bağlandı. Kırmızı filtreler flaşların
önüne takıldı. Tek beyaz ışık binanın tepesine yerleştirildi,
polis stili Mag-Lite flaşları. Çatıdaki asistanın yardımıyla
yavaş yavaş karşı tarafa çekildi. Her iki taraftaki kubbelerin
iç ve dış aydınlatması 400.000 mum gücündeki floodlight ile
sağlanmıştır. 12 volt gücündeki bir enerjiyle arabanın bataryası
çatının üzerine tutuldu. Binanın önü 400.000 mum gücündeki
floodlight kullanılarak 10sn pozlama ile alındı. Fotoğrafta
gözüken iki sokak lambası "körler" için özel kaplandı. Binanın
arkasındaki yeşil parlaklık alçak bulut üzerine yansıyan Los
Angeles ışıklarıdır.
|
|
Spradlin
yarış arabası.
Bu imaj kodakrom film ve Hasselblad 500 C, Zeiss 50mm lens
ve odak uzaklığı f/8'e getirerek yapıldı. Polis stilindeki
yeniden şarj olan Mag-Lite flaşı arabanın ara pozu için kullanıldı.
Flaşın ayarlanabilir ışığı, ışık arabanın üzerinde bir dakika
pozlanması esnasında hareket ettirilerek geniş yerleşim sağlandı.
İkinci bir dakikalık pozlanma ise geri plan için kullanıldı.
Beyaz ışık, yılbaşı ağacı ışıklandırmasında kullanılan ışıklar
arkadaki dizaynı oluşturmak için arabanın arkasına iki kez
çekildi. Araba garajdaki bir depodaydı. Ampullerden duvarlara
yansıyan aydınlık, bir adımdan az değildi. Karanlık yanlara
yönlendirildi ve arabanın etrafı duvardan duvara sarılı ve
böylece garajdaki detayların ışığından ve istenmedik pozlardan
sakınıldı. |
|
Bu
imaj MCDonnell Douglas'ın testidir. Aircraft şirketi fotoğraf
makinası, 500 C Hasselblad 80mm Zeiss lensi, odak uzaklığı
f/8'dir. Film Ektuchrome 100 formatındadır. Navy'nin T-45
Jej modeli cama benziyen bir plastik üzerine yerleştirildi.
Siyah örtü bu plastiğin altına yerleştirildi ve geride yansıma
olması için elektronik flaş yerleştirildi.
İlk poz flaşla çekildi. İkinci pozda ise çok renkli yılbaşı
ağacı ışıkları plastiğin altından yerleştirilerek "B" konumunda
çekildi. Bu ışık, ışık çarpmasını yarattı. Her iki pozlamada
modeller aynı pozisyonda kaldı. |
Tülin Ağca
Eğitim
|