Filmlerin
Zorlanması
Genellikle fotoğraf amatörleri
arasında yaygın olan kanı; film hızının çekim sırasında ve/veya
geliştirme sürecinde yapılacak birtakım oynamalarla değiştirilebileceğidir.
Oysa gerçekte, film hızını belirleyen yalnızca üretim aşamasındaki
koşullardır ve daha sonradan değiştirilmesi hiçbir şekilde
olanaklı değildir.
Yapımcı tarafından belirlenen
film hızı, ideal koşullarda gerçekleştirilecek ve geliştirme
süreci sonunda en iyi sonuçları verecek olan hızdır. Bu
hızın gerektirdiği poz değerinin altında ya da üstüne yapılacak
çekimlere sırasıyla ''az Işıklandırma'' veya ''çok ışıklandırma''
adını veriyoruz. Aynı şekilde yapımcının öngördüğü banyo
süreleri dışında yıkanmış bir film için ''az geliştirilmiş''
veya ''çok geliştirilmiş'' deyimlerini kullanıyoruz.
Negatif geliştirme sürecinde
belli bir standartlaşmaya gidilmesinin önemi açıktır. Kullandığımız
malzemeyi daha iyi tanımak, çekim sırasında olabilecek değişikliklerin
geliştirme sonrası etkilerini en doğru bir biçimde tahmin
edebilmek için gereklidir.
Sürekli kullandığımız film
100 ASA ise ve biz en iyi sonuçları 200 ASA'da bir durak
az ışıklandırma elde ediyorsak aklımıza ilk gelmesi gereken
ışık ölçerimizde veya makine kontrollerimizde bir bozukluk
olduğudur. Malzememizin doğru çalıştığından emin isek, geliştirme
aşamasında film yapımcısının belirlediği standartlardan
sapmamız nedeniyle filmimizden alınabilecek en yüksek verimliliği
alamıyoruz demektir.
Görüntü kalitesi; gren büyüklüğü,
parlaklık aralığı, kontrast, fog yoğunluğu, ton dağılımı,
çözme gücü, gama, kontrast indisi vb. gibi belirleyenlerle
ölçülü ve geliştirme aşamasındaki süre, sıcaklık, ajitasyon,
geliştirici kompozisyonu ile çekim sırasında uyguladığımız
ışıklandırma miktarı gibi değişkenlerle kontrol edilir.
Bu değişkenlerin yapımcının önerdiği standartlardan farklı
olması durumunda, etkili film hızımızda bir artma ya da
azalma gözlenecektir.
Bu noktada ''etkili (efektif)
film hızı'' kavramının açıklanması gerekir: Belli bir film
geliştirici kombinasyonu için kendi standartlarımızı uyguladığımızda
en iyi sonucu veren hız kutusunun üzerinde yazılandan farklı
olsa dahi etkili film hızıdır. Kullandığımız film geliştirici
için etkili film hızımızı bir deneyle saptayabiliriz.
Düzgün ışıklanmış, içinde
en siyahtan en beyaza kadar tüm tonların bulunduğu ortalama
bir konuyu ışıkölçerimizle film yapımcısının önerdiği ASA
değerine ayarlanmış olarak okuyalım. Işıkölçerin gösterdiği
değerden iki durak eksik ışıklandırmadan başlayarak iki
durak fazla ışıklandırmaya kadar toplam beş poz konumuzu
fotoğraflayalım. Daha sonra kendi standartlarımızı uygulayarak
yıkadığımız filmi kontrast, ton dağılımı, parlaklık aralığı,
gren büyüklüğü gibi kriterlerle değerlendirip en iyi diyebileceğimiz
pozu saptayalım. Bu değer, aynı zamanda etkili film hızımız
olacaktır.
Kimi geliştiriciler etkili
film hızında değişiklik gerektirirler. Örneğin Kodak Microdol-X,
en ince gren yapısını bir durak az ışıklanmış filmlerde
sağlayabilir. Diğer bir deyişle etkili film hızını yarıya
indirir. Bu nedenle 400 ASA'lık bir filmi bu geliştiricide
yıkamayı düşünüyorsak, çekimlerimizi 200 ASA'da yapmalıyız.
Ancak yine de unutulmaması gereken, kendi deneyimlerimizle
elde ettiğimiz etkili film hızı, yapımcının adı geçen film-geliştirici
kombinasyonu için belirle dişi hızdan farklı ise (altında
ya da üstünde ) karşılığında ödediğimiz maliyet, görüntü
kalitesindeki düşmedir.
Bu açıklamaların ışığı altında
film hızının zorlanması deyimini daha iyi kavrayabiliriz.
Gerçekte zorlama, filmimizi eksik ışıklandırmaktır. Yaptığımız,
filmimizin üzerinde yazılandan daha hızlı olduğuna kendimizi
inandırıp gerekenden daha yüksek örtücü hızlarını veya daha
kısık diyafram değerlerini uygulamamızdır. Böyle yapılmasında
hedeflenen, ışık koşullarının elverişsiz olduğu durumlarda
hiç fotoğraf çekmemektense kontrast, gren ve parlaklık aralığından
ödün vererek de olsa çekimi sürdürebilmektir.
Filmin zorlanmasına karar
verildikten sonra yapılması gereken yalnızca gerektiği kadar
daha fazla değil zorlamaktır. Aşağıda belirteceğim yöntemle
yeni film hızınızı en ekonomik şekilde saptayabilirsiniz.
- Konunuzun hareketini dondurmak
için gereken en düşük örtücü hızını saptayın.
- İstediğiniz alan derinliğini
verebilecek en açık diyafram değerini bulun ve makine
kontrollerine uygulayın.
- Doğru poz değerini elde
edinceye dek ışık ölçerinizdeki film hızı skalasını değiştirin.
Yeni film hızınız artık belirlenrı1iştir.
Size düşen, artık tüm filmi bu hızda çekip tamamlamaktır.
Geliştirme aşamasına geçmeden yukarıda anılan işlemler dizisini
bir örnekle açalım. 125 ASA'lık bir film kullandığımızı
varsayalım. Hareketi durdurabilmek için uygulayabileceğimiz
en düşük örtücü hızı 1/30 saniye olsun. Diyaframımızı en
açık değerine getirdiğimiz halde ışık ölçerimiz eksik ışıklandırma
gösteriyorsa filmimizi zorlamaya karar vermeden önce olanaklarımızı
zorlamaya çalışmalıyız.
Konunun daha iyi aydınlanması
için bir şeyler yapabilir miyiz?
Açılacak bir perde, yakılacak
ek lambalar, konunun daha ışıklı bir yere taşınabilirliği,
edinilebilecek bir flaş ve benzeri araştırılmalıdır.
Kullandığınız malzemeyi
geliştirebilir miyiz'?
Yakın çevremizde daha parlak
bir objektif, daha yüksek hızlı bir film, durağan konularda
kullanılabilecek bir sehpa ya da çevrede aynı işi görebilecek
bir platform bulunabilir.
Eğer tüm sorular yanıtsız
kaldıysa ve hala fotoğraf çekmek düşüncesindeyseniz, filminizi
zorlamaktan başka çareniz kalmamış demektir. ümitsizliğe
kapılmayın hemen. Birazdan söz edeceğim değişikliklerle
yeterince şanslıysanız kabul edilebilir sonuçlar alabilirsiniz.
İstediğimiz alan derinliğini
verebilecek diyafram değerini objektif üzerindeki alan derinliği
bölümlemelerinden okuyarak saptayalım. Sözgelimi fl4 olsun.
Şimdi yapacağımız, ışıkölçerimizi konumuza yönelterek doğru
ışıklandırmayı verecek yeni film hızını saptamaktır. ASA/DIN
skalasında okuduğumuz yeni değer, diyelim, 300 ASA olsun.
Bu durumda filmimizi 2.4 kat (3001 125;2.4 ) zorlamışız
demektir. ''Zorlama kat sayısı'' adını vereceğimiz bu değer
yalnızca ASA değerlerinin oranı alınarak bulunabilir. Doğrusal
değişen DIN hızları dizisi farklı oranlar verir. Zorlama
katsayısının saptanmasında ASA değerlerinin kullanılması
gereklidir. Bu değer, ileride geliştirme aşamasında yeni
yıkama süresinin hesaplanmasında kullanılacağı için akılda
tutulmalıdır.
Zorlanmış Filmlerin Yıkanması
Piyasada bulunan bu amaç için
yapılmış özel banyoların en popüler olanları arasında Ilford
Microphen, Paterson Acuspeed,
Bauman Acufine ve Diafine sayılabilir. Bu banyoların kullanma
kılavuzlarında yapmanız gerekenler belirtilmiştir.
Piyasada bulunmayan bu banyoları
elde etmek olanağından yoksun iseniz, Kodak D76/ Ilford
ID11 gibi standart ince gren MQ geliştirici banyolarını
kullanacaksınız demektir. Şimdi yapılması gereken banyo
süreniz.i uzatarak eksik ışıklandırmadan dolayı negatif
görüntü yoğunluğundaki kayıpları kapatmaya çalışmaktır.
Kural olarak bir durak eksik ışıklandırma için sürenizi
%30 artırmanız gereklidir. Eğer iki durak az pozlandırmış
iseniz bu durumda zorlama kat sayısının dört olacağına dikkat
ediniz sürenizi %60 artırmalısınız.
İşin içine biraz matematik
sokarak söylediklerimizin hepsini tek bir denklemle özetleyebiliriz:
t' = t (1 +logk)
Burada:
k : Zor\ama katsayısı (ASA
hızlarının oranı),
t : Önerilen geliştirme süresi,
t':Yeni uygu\ayacağımız geliştirme
süresidir.
Üç DIN hızı artışı bir durak
eksik ışık\andırmaya karşılık geldiğine göre kendimize referans
olarak
DIN hızlarını alıyorsak, bir
DIN hızı artışına (1/3 durak eksik ışık\andırma) %10 geliştirme
süresi artışının karşılık geleceğine dikkat ediniz.
Geliştirme süresinin %30 artırılmasının
en önemli yan etkisi negatif görüntü kontrastının da bir
durak artmasıdır. Ayrıca eksik ışıklandırma dan ötü1Ü gölge
detaylarının da kaybolacağı unutulmamalıdır. Sürenin uzamasına
bağlı olarak gren yapısında büyüme ile birlikte negatif
parlaklık aralığında fark edilir bir azalma gözlenecektir.
Baskıda kullanacağımız kart gradasyonunu düşük tutarak kontrast
artışını karşılama yoluna gidebiliriz. Ancak parlaklık aralığını
açmak ve gren yapısını küçültmek için ne yazık ki hiçbir
şansımız yoktur. Baskı sırasında agrandizördeki toplayıcı
merceğin önüne süt camı koyarak ya da 25-35 Magenta değerinde
filtre kullanarak daha iyi sonuçlar alabilirsiniz.
Standard geliştiricinizi sulandırarak
kullanırsanız kontrast artışını daha iyi kontrol edebilirsiniz.
Bu durumda da yukarıda sözü edilen süre artış oranları aynen
geçerlidir. Aşağıda Kodak D76/Ilford ID11 geliştiricileri
için sulandırma ve zorlama miktarlarına göre 20ºC sıcaklıkta
gereken geliştirme süreleri dakika olarak verilmiştir.
Sonuç olarak filmimizi zorlayacaksak
daha sonraki geliştirici/geliştirme süreci ve baskı sırasında
neler yapacağımıza da karar vermiş olmamız gerekir. Gölgelerdeki
detay kaybına razı iseniz filminizi zorlayarak fotoğraf
çekimini sürdürebilirsiniz. Karşılığını ödemek şartıyla
bu teknik sizi sıkıştığınız köşeden kurtarabilir
|
|
ILFORD
FP-4
|
ILFORD
HP-5
|
KODAK
PLUS-X
|
KODAK
TRI-X
|
|
HIZ
|
125/22º ISO
|
400/27º ISO
|
125/22º ISO
|
400/27º ISO
|
NORMAL
(k=1)
|
STOK
1 : 1
1 : 3
|
5,5
9
15
|
7.5
12
21
|
5,5
7
11
|
8
10
13
|
ARTIŞ
+1 DURAK
(k=2)
|
HIZ
|
250/25º ISO
|
800/30 º ISO
|
250/25º ISO
|
800/30º
|
STOK
1 : 1
1: 3
|
8,5
12
19,5
|
10
15,5
27,5
|
7,5
98
14.4
|
10.5
13
17
|
ARTIŞ
+2 DURAK
(k=4)
|
HIZ
|
500/28º ISO
|
1600/33º ISO
|
500/28º ISO
|
1600/33º ISO
|
STOK
1 : 1
1 : 3
|
11
15,5
25,5
|
13
20,5
36
|
10
12
19
|
13,5
17
12
|
Tablo -1. ID11/D76l,geliştiricileri
için zorlama süreleri (200C'ta dakika olarak) *
* Bu süreler küçük tanklarda
ilk yarım dakika sürekli,daha sonra her 30 saniyede bir
tankı baş aşağı çevirerek yapılan ajitasyon tekniği için
geçerlidir. Konu kontrastı ajitasyon sıcaklık ve duyarkat
özelliklerine göre süreler ± % 10 dakika değişebilir.
|