Misha
Gordin
Sanatçı
1946 yılında, İkinci Dünya savaşının bitiminden tam bir yıl sonra,
o zamanlar
Sovyet toprakları içerisinde olan Latvia'daki Riga şehrinde dünyaya
geldi. Latvia da
Rusça konuşan bir topluluk içinde Rus kültürü ile çocukluğu geçti.
Teknik liseden Uçuş Mühendisi olarak mezun olan Misha, ilerki
hayatında bu işle hiç uğraşmayacaktı. "Riga Motion Studio
"sunda özel efektler yapım yardımcısı olarak işe başladığında
20 yaşındaydı. Sanattan tamamen uzakta sadece resmi kültür olan
Sosyal Gerçekler ile ilgilenmesi istense de, Misha bundan çok
uzaktaydı.
Bu yaşlarda fotograf çekmeye başlayan sanatçi belgesel ve portre
çalışmalarına yöneldi. Fakat çok kısa zamanda bunun kendi stili
olmadigini fark etti, o kendi kisisel
vizyonunu ortaya koymak ve yansitmak istiyordu. Fotograf makinasini
kutusuna koyup, dolaba kaldirdi ve Dostoyovski, Bulgakov, Tarkovski
okumaya basladi. Hep amaci, kendi kisisel duygu ve düsüncelerini
fotograf ile anlatmanin yollarini bulmakti. Kavramsal fotograf
ile tanismasindan sonra ve bu güne kadar hep insan figürleri ile
çalisti. Her yarattigi biçim belirgin bir insan sekli idi ve tüm
bu biçim arayislari kendi kisisel degisimi ve kendi hayati ile
görüslerini yansitiyordu.
Tam bir yil sonra "Kavramlari"
fotograflamak istedigine karar verdi ve 1972' de ilk fotografini
yaratti. "Confession" ve bu fotografi yaparken kullandigi
yöntem ve yaklasim daha sonraki fotograf yasamina hep yansidi.
1974 yilinda Amerikaya göç ederek orada yasamini devam ettirmeye
basladi.
Gelin biraz da sanatçinin fotografa bakisini kendi agzindan anlamaya
çalisalim.
Misha fotografi tanimlama isine bir soru ile basliyor :
"Fotograf makinami var olan dis dünyaya mi döndürüyorum,
yoksa içime yani ruhuma mi döndürüyorum?
Ben var olan bir seyi mi çekiyorum, yoksa kendi dünyami yaratarak
gerçek ama var
olmayan bir ürün mü çikartiyorum ? "
Bu iki karsit yaklasiminin sonunda sanatçi fotografi söyle tanimliyor.
"Fotograf, sanatsal anlatimin biçimsel olarak yüksek bir
tarzidir, ki, bu onun resim, siir ve heykel sanatlari arasinda
yer almasini saglar. Fotograf özel bir sezgisel yaraticilik yetenegini
isin içinde kullanir.
Kisisel kavramlarin tercümesini
fotograf lisanina yansitmak, temel sorulara
cevap bulmak için kullanilabilir : dogum, ölüm ve yasam gibi.
Bir düsünce, kani, fikir
yaratmak ve onu fotografa dönüstürmek kavramsal fotografin esas
islevidir."
"Günümüzdeki geleneksel fotograf, bir kaç istisna disinda,
tamamen Sanat Fotografi
olarak adlandirilabilir. Digital fotografin hayatimiza girmesi
ile bu denge biraz
degismektedir.
Gerçekleri ve sekilleri degistirmek,
yepyeni bir yetenekli sanatçilar akimi doguracaktir. Böylelikle
hayallerini, düslerini, yaraticiliklarini yeniden
tanimlayabilecekleri yeni semboller ve olanaklar sunulmaktadir."
"Bir çok alanda yüksek teknoloji kullanilan bu dünyada fotografin
gerçekligine hala
inanabilirmiyiz? ve önemli mi acaba ?"
Bu soruya Misha, "evet benim için çok önemli" diye cevap
verir.
"Bunca yildir kavramsal
görüntüler ve imgeler yaratirken olabildigince gerçek olmalarina
çalistim, bu çalismalarda teknigimde ilerledikçe, görüs açim da
genisledi. Fakat isin en önemli parçasi bu degil. Güçsüz, yetersiz,
iyi tarif edilmemis, fakir bir kavram, sonuçta fakir bir bir fotograf
çikartir. Demek ki güçlü bir fotografin ana ve temel malzemesi
"kavram" dir.
Bir kavram yaratmak ve onu bir ürün
haline getirmek, kavramsal fotografin iki
temel tasidir. fotograftaki imgelerle oynamak yeni bir düsünce
degildir."
"Bilinçaltimiza söyle bir kani hakimdir; kamera tarafindan
ne görüntülendi ise gerçek
olmak zorundadir. Kavramsal fotografin gerçek gücü burda ortaya
çikar, degistirilmis gerçek, izleyen tarafindan eger varmiscasina
algilanabiliyorsa, fotografin basarisi o oranda yüksektir. "
"Dijital fotografa ilk basladigimda
geleneksel fotograf teknikleri ile pek de fazla farki
olmadigini gördüm, ikisinde de parlak ve karanlik noktalar vardi.
Bu asamda dijital
fotografa geçmeye hiç bir sebep bulmuyorum. Hala özgün ve piril
piril parlayan sonucu ve o sonuca ulasirkenki laboratuvar çalismalarini
tercih ediyorum. Ama yine de, inaniyorum ki, dijital fotografin
geleneksel fotografin yerine geçmesi ve kavramsal fotografin,
fotograf sanati içersinde hak ettigi yeri alabilmesi sadece zamana
baglidir"
"Inanmak istiyorum ki, bundan
yillar sonra, yeni yeni sanatçilar fotograf lisanini
gelistirecekler ve onun essiz gücünü ileriye tasiyacaklardir"
Özel Sergileri
Everson Museum of Arts, Syracuse, NY
Detroit Institute of Arts, Detroit, MI
Museum of Photographic Arts, San Diego, CA
North Dakota Museum of Art, Grand Forks, ND
Cedar Rapids Museum of Art, Cedar Rapids, IA
Dennos Museum Center, Traverse City, MI
Bemis Center for Contemporary Art, Omaha, NE
Fotograf Koleksiyonlari
Art Institute of Chicago, Chicago, IL
National Museum of Modern Art, Kyoto, Japan
International Museum of Photography, Rochester, NY
Georges Pompidou Centre, Paris, France
Toledo Museum of Arts, Toledo, OH
Everson Museum of Art, Syracuse, NY
Museum of Contemporary Photography, Chicago, IL
Dennos Museum Center, Northwestern Michigan College, MI
Krannert Art Museum, University of Illinois, IL
Ödülleri
National Endowment for the Arts, Visual Artist Grant
Minnesota State Arts Board, Photography Fellowship
Michigan Council for the Arts, Creative Artist Grant
Michigan Arts Award, Art Foundation of Michigan
FIAP Gold Medal, 18 Salon International d'Art Photographique,
Reims, France
Niepce Medal, Salon International d'Art Photographique, Denain,
France
PSA Gold Medal, 22 International Salon of Photography, Bordeaux,
France
|