Sanatla
Psikoterapi
Serap Etike
Sanat [resim]uğraşının ruh
bilimi açısından iki işlevi vardır. Bunlardan birincisi
kişinin yaptığı resim o kişinin iç dünyasını, bilinç altını
yansıtan ipuçlarını verir, ikincisi ise resim yoluyla duygu
ve düşüncelerini dışa vuran kişi , kendini anlatmanın, dış
dünyayla iletişim kurmanın ruhsal rahatsızlığını yaşar.
Birinci işlev daha çok çocukların ve ruhsal sorunları olan
yetişkinlerin iç dünyalarını tanımada kullanılır. İkinci
işlev ise yaşamın her döneminde herkesin işine yarar, herkesin
ruh sağlığını korumaya gereksinimi vardır. Bu noktada psikolojik
terapi yöntemlerine kısaca değinmek gerekir.
Cüceloğlu , temel psikolojik
yaklaşımları, psikoanalitik yaklaşım, varoluşçu-insancıl
yaklaşım ve davranışçı yaklaşım olarak gruplar:
Psikoanalitik yaklaşım ; bilinçaltındaki özellikle saldırganlık
ve cinsellik dürtüleri ortaya çıkartmayı amaçlar. Terapiden
geçen kişinin, bilinçaltında kümelenen ve birbiriyle sürtüşme
içinde olan duygu ve dürtüleri bilinç düzeyine çıkartmak
ve çözüme ulaştırmak yoluyla bireyin daha sağlıklı bir bireysel
ve toplumsal yaşama ulaştığı kabul edilir.
Varoluşçu-insancıl yaklaşım;
her insanın doğuştan kendini gerçekleştirme eğilimiyle dünyaya
geldiğini ve yetişme anında bu eğilimin engellendiğini kabul
eder. Terapistin göstereceği koşulsuz olumlu kabullenme
bireyin gelişmesine ve kendine güven duymasına yol açar.
Olumlu ortamda birey olumlu bir benlik kavramı kurar ve
kendisiyle uyum içinde olmasını sağlar.
Varoluşçu-insancıl yaklaşımın
bir başka uygulaması da geştalt terapisidir. Bu yaklaşımda
bir önceki gibi insanların doğuştan gelen kendini gerçekleştirme
eğiliminin, aile ve toplumun olumsuz etkileri ile engellendiğini
kabul eder. Bunun sonucunda insanlar gerçek duygu ve düşüncelerinin
farkında olmamayı öğrenirler.Geştalt terapisi, bunu önleyerek
bireyin gerçek duygu ve düşüncesinin farkına varmasını sağlamayı
amaçlar. Farkına varan kişi en uygun seçeneği bulur ve bir
yaşam oluşturur.
Davranışçı terapi yaklaşımı;
bireyin belirli bir davranış sorununa yöneliktir. Birbirinden
farklı teknikleri kapsar. Ancak bu tekniklerin dayandığı
temel anlayış, öğrenme ilke ve süreçlerinin davranış bozukluğunu
ortadan kaldırmaya yeteceğidir.
Bu yaklaşımlardan konumuz
açısından önemli kavramlar; bilinç altı sorun ve dürtülerin
bilinç düzeyine çıkarılması , insanın kendini gerçekleştirme
eğilimi , bireyin gerçek duygu ve düşüncesinin farkına varmaması,
öğrenme yoluyla davranış bozukluğunun giderilmesi olarak
belirlenebilir. Bu kavramdaki çözümlere sanat uygulamalarının
da yardımcı olacağı açıktır. Bunların dışında psikolojik
ve sanat eğitimi ile ilgili aşağıdaki alıntılar da bunu
desteklemektedir .
"Çocuğun ve gencin eğitiminde
ve daha ilk yıllarda ona bütün düşlem yetisini, imgeleme
ve tasarım gücünü boğacak biçimde davranırlar. Bu tip eğitimle
ruhsal yaşamın bilinçli düzeyi ile bilinç dışı ve kendiliğindenci
aşması arasına set çekilmektedir. Oysa, eğitim ve öğretim
imleminin canlı tutulup yaratıcılığa çevrilebileceği biçimde
tasarlanmalıdır."
"Kişinin iç dünyası ile
dış dünya arasındaki uyum sorununda anlatım araçları önemli
rol oynar. Bir anlamda kişinin bilinçaltı süreçlerinin gizli,
içsel yapısında yer alan ilişkilerin, çatışmaların, uyumsuzluğun
ya da uyumun görünür hale gelmesi, anlaşılması ve yorumu
anlatım yolu ile olur. Böylece çocuk resimleri ruh sağaltımının
hizmetine girer."
"Eğer çocukların duygusal
bakımdan sağlıklı olmaları isteniyorsa ana baba ve öğretmenlerin
, onlara duygularını açıklama ve irdeleme olanağı tanımaları
gerekir."
Bu bağlamda çocuk genç ve
yetişkinlerin ruhsal sorunlarının sağaltımında tüm sanatlar
işlevseldir. Ancak resim sanatı; başkalarına bağlılığı olmadan
dolaysız yapılabilir oluşu ve ruh bilimsel çözümleme olanağı
oluşu gibi özellikleri nedeniyle psikoloji terapistinin
önemli bir aracı olabilmektedir.
|