Objektif
OBJEKTIF
Fotoğraf makinesinin en önemli
kısımlarından birisi de objektifleridir. objektifler formülleri,
yapıları ve kaliteleri ne olursa olsun bazı değişmez optik
kurallara uygun olarak tek veya birkaç mercek sisteminden
meydana gelmişlerdir. objektif, fotoğrafı çekilecek konunun
bütün noktalarından yansıyarak gelen ışınları odak noktasında
asal eksene dik odak düzleminde toplayarak konunun küçük
bir görüntüsünün oluşmasını sağlar.
Kitabımızın optik bölümünde
bir merceğin odak noktası ve odak uzaklığı hakkında gerekli
bilgi verilmişti. objektif birden fazla mercekten meydana
gelmiş bir mercekler sistemi olduğuna göre objektifin odak
uzaklığı ne olacaktır. Bu durumda da her mercekten ayrı
bir kırılış yönü ile yoluna devam eden ışınlar son mercekten
çıktıktan sonra yine mercekler asal eksenine doğru kırılarak
devam ederek asal ekseni bir noktada keserler ki, işte bu
nokta objektifin odak noktasıdır. Odak uzaklığı ise, bu
noktadan, sistemin son merceğinin optik merkezine olan uzaklıktır.
Odak uzaklığı genellikle Latince
Focus yani odak noktası kelimesine atfen F harfi ile ifade
edilir. F harfinden sonra gelen rakam ise milimetre cinsinden
uzaklığı ifade eder. Örneğin F 50 demek, bu objektifin odak
uzaklılığının 50mm olduğunu gösterir.
Odak uzaklığı 21mm ile 2000mm
arasında değişen çok çeşitli odak uzaklığı objektifler vardır.
Fotoğrafçılıkta kısa odak uzaklıklı objektif, uzun odak
uzaklıklı objektif gibi bazı deyimler kullanılır. Bu deyimleri
genel manada kullanmak bazen yanılgılara neden olur. Çünkü
değişik görüntü boyutları veren makinelerin objektifleri
de değişik odak uzaklığına sahiptirler. Örneğin 9x12 cm
boyutunda bir görüntü veren fotoğraf makinesi için normal
odak uzaklığı sayılan 135 veya 150 mm.lik bir objektif,
6x6 cm’lik bir makine için uzun odak uzaklığı ve 24x36 mm’lik
makine için de teleobjektif sayılır.
Muhtelif boyutlardaki fotoğraf
makinelerinde kullanılan normal odak uzaklıkları genellikle
şöyledir:
Görüntü boyu 24x36 mm. olan
makinelerde 50 mm.
>> >> 6x6
cm. >> >> 75 mm.
>> >> 6
x9 cm. >> >> 150 mm.
>> >> 9x12
cm. >> >> 135-150 mm.
>> >> 13x18
cm. >> >> 210 mm.
>> >> 18x24
cm >> >> 270-300 mm.
YARARLI OBJEKTİF GENİŞLİĞİ
objektif bir mercek olarak
düşünülürse bu merceğin genişliği vardır. Bu genişlik bir
daire şeklinde olan merceğin çapı olarak düşünülür. Bu çapı
cetvelle dahi ölçmek mümkündür. Fakat merceğin bu şekildeki
genişliği bizi ilgilendirmez. Bizim için önemli olan fotoğrafik
genişlik. Merceğin ışık geçirebilen kısmının genişliğidir
ki biz buna objektifin yararlı genişliği diyeceğiz. Yararlı
objektif genişliğini ölçmek için birtakım yöntemler vardır.
Çoğu birtakım logaritmik hesaplara dayanan yöntemler yerine
basit bir deneyle yararlı objektif genişliğinin nasıl bulunacağını
görelim
Deneyi yapmak için önce objektif
sonsuza ayarlanır ve makinenin kapağı açılarak film yerine
ortasında ufak bir delik bulunan bir karton, delik objektifle
karşı karşıya gelecek şekilde yerleştirilir. Deliğin arkasına
kuvvetli bir ışık kaynağı konur ve objektifin diğer tarafına
tutulan mat cam üzerine düşen ışınların oluşturduğu ışık
halkasının çapı ölçülür. İşte bu çap o objektifin yararlı
genişliğidir.
OBJEKTİF NİSPİ AÇIKLIĞI
Oobjektif nispî açıklığı,
objektiflerin kıymetlerinin tayin edilmesinde çok mühim
bir ölçüdür. Bir objektifin ışık alma gücünün, yani ışıklılığının
ölçüsü olarak objektifin nispî açıklığı kullanılır. objektif
nispî açıklığının ölçülmesinde objektif yararlı genişliğinden
istifade edilir. (f) harfi ile ifade edilen objektif nispî
açıklığı şu formülle bulunur :
G
f=
f
Burada (F) objektifin odak
uzaklığı (G) ise objektifin yararlı genişliğidir. Bu formülden
anlaşılacağı üzere nispî açıklık yani (f) ne kadar büyürse,
objektiften girip filmi etki yapan ışığın miktarı da o kadar
fazla olacaktır. Yani daha ışıklı bir objektif olacaktır.
Örneğin 80 mm.lik odak uzaklığına sahip bir objektifin yararlı
genişliği 20 mm. ise bu objektifin nispî açıklığı yani (f
) i :
20
f = = 1 : 4 f= 1 : 4
80
Aynı 80 mm' lik odak uzaklıklı
bir objektifin yararlı genişliği 40 mm olsaydı bu durumda
nispi açıklık:
40
f = = 1/2 = 1 : 2 olacaktı.
80
Bu halde yani F=1 : 2 durumunda
nispi açıklık F= 1 : 4 ten daha büyük olacak, dolayısıyla
filmi etkileyen ışık miktarı da daha fazla olacaktı. f 1
: 4 veya f 1 : 2 gibi objektif nispî açılıkları f : 4 veya
f : 2 gibi objektifi üzerine üretici firmalar tarafından
yazılmaktadır.
MEVCUT AÇIKLIK
Yararlı objektif genişliği
ve objektif nispî açıklığını inceledikten sonra bir de objektifin
mevcut açıklığı denilen durumu inceleyelim. Film üzerinde
bir görüntünün oluşması için konudan gelen ışınların miktarını
ve objektiften geçiş süresinin ayarlanması gerekir. Bunun
için de makine objektiflerinde ışığın geçiş süresini ayarlayan
bir obtüratör ile geçen ışık miktarını ayarlayan bir diyafram
vardır. Bunlar daha ileri ki sayfalarda geniş olarak açıklanacaktır.
Şimdilik sadece geçen ışığın miktarını ayarlayan diyaframdan
çok kısa bahisle, mevcut açıklık bahsini inceleyelim.
Objektiften geçen ışığın miktarını
bir diyafram yardımıyla objektifin genişliğini büyültüp
küçültmek suretiyle ayarlarız. Diyafram yardımıyla yapılan
bu ayarlama sonu elde edilen açıklığa mevcut açıklık denir.
Diyafram yardımıyla mevcut objektif açıklığını çok değişik
değerlerde ayarlayabiliriz ki, bu değerleri ileride diyafram
bahsinde göreceğiz.
OBJEKTİF GÖRÜŞ AÇISI
Görüş açısı objektif tarafından
oluşturulan görüntünün sınırlarını tayin eder. Yani oluşan
görüntünün eşit şekilde aydınlanmış ve eşit şekilde net
olduğu alanı sınırlar. Her objektifin formülüne ve odak
uzaklığına göre bu açı değişir. Bilhassa odak uzaklığı ile
çok yakın bir bağlantısı vardır. Odak uzaklığı azaldıkça
görüş açısı büyür, aksi halde küçülür. Normal odak uzaklıklı
bir objektifin görüş açısı 55 derece dolayındadır. Ayni
büyüklükteki bir makine için daha uzun odak uzaklığı olan
bir objektif kullanılırsa bu durumda bu objektifin görüş
açısı 30 dereceye kadar düşer. Geniş açı (Wide Angle-Grand
Anguler) objektiflerde ise bu açı 120 dereceye kadar çıkar.
Odak uzaklığının görüş açısı ile olan ilişkisini aşağıdaki
cetvelden daha iyi anlamak mümkündür.
Görüntü boyutları
(Film boyutları)
|
Negatif diyagonali
|
Normal objektif
|
Geniş açı objektif
|
Uzak odak uzaklı obj
|
Odak uzaklığı
|
Görüş açısı
|
Odak uzaklığı
|
Görüş açısı
|
Odak uzaklığı
|
Görüş açısı
|
24 x3 6 mm
|
4,3 cm
|
45 mm 50 mm
|
53º 48º
|
21 mm 35 mm
|
120º 65º
|
75 mm 90 mm 125 mm
|
33º 28º 19º
|
4 x 5,7 cm (4,5 x
6)
|
7,1 cm
|
75 mm
|
44º
|
50 mm
|
70º
|
0 mm
|
25º
|
5,7 x 5,7 cm (6 x
6)
|
8,1 cm
|
75 mm 80 mm 90 mm
|
57º 54º 48º
|
50 mm
|
77º
|
160 mm
|
28º
|
5,7 x 8,2 cm (6 x
9)
|
10 cm
|
105 mm
|
51º
|
65 mm
|
77º
|
180 mm
|
31º
|
8,2 x 10,8 cm (9 x
12)
|
13,5 cm
|
140 mm
|
52º
|
90 mm
|
73º
|
203 mm
|
36º
|
10,16 x 16,47 (10x15)
|
18,9 cm
|
152,4 mm
|
56º
|
101,6 mm
|
77º
|
254 mm
|
36º
|
12,6 x 16,51 cm
|
20,48 cm
|
177,8 mm
|
58º
|
129 mm
|
77º
|
304,80 mm
|
36º
|
Bir objektifin odak uzaklığı
ve görüntü boyutlarının köşegeninin uzunluğu biliniyorsa
objektifin azami görüş açısı bulunabilir. Bunun için görüntü
boyutlarının köşegeni uzunluğunda tabanı ve objektif odak
uzaklığına eşit yüksekliği olan bir üçgen çizilir. Bu üçgenin
tabanı karşısına gelen tepe açısı bu objektifin görüş açısını
verir.
OBJEKTİFLERDE ODAK DERİNLİĞİ
Kuramsal olarak görüntünün
en net olduğu durum tam odak noktasından geçen odak düzleminde
meydana geldiği zamandır. Pratikte bu biraz değişir. Görüntü
bir tolerans farkı ile odak düzleminin biraz önünde ve biraz
arkasında nettir ki, bu tolerans mesafesine odak derinliği
denir.
Genellikle bu tolerans çok
azdır ve objektif açıklığı ile ters orantılıdır. Eğer kesin
bir netlik isteniyorsa bu takdirde filmin tam odak düzleminde
olmasına ve görüntünün de bu düzlem üzerinde meydana gelmesine
dikkat etmek gerekir.
OBJEKTİF ÇEŞİTLERİ
Optik bahsinde tek bir merceğin
bir görüntü meydana getirdiğini, fakat merceklerin tek başlarına
kullanılışlarında meydana gelen bazı kusurların giderilmesi
için fotoğraf makinesi objektiflerinin daima bir mercekler
sistemi olduğunu söylemiştik . İşte fotoğrafçılık tarihi
boyunca objektifler birden fazla merceğin muhtelif şekillerde
bir araya getirilmesiyle en iyi görüntü kalitesini verecek
şekilde yapılmaya çalışılmış ve bundan da birçok tip objektif
ortaya çıkmıştır.
Fotoğraf tarihi gelişimi içinde
objektifleri Basit objektifler, Petzval objektifleri, simetrik
çiftler, anastiğmatlar ve üç elemanlılar diye 5 gurupta
toplamak mümkündür. Tabiatiyle bu guruplaşma 1839 ile 1902
yılları arasını kapsar. Bu tarihten sonra 20'nci asır her
şeyde olduğu gibi fotoğraf alanında da gelişmeler çağı olmuştur.
Bilhassa makine yapımındaki sonsuz gelişme objektiflerde
de büyük yenilikler yapılmasını zorunlu kıldı. Bunun sonucu
birçok modern objektifler ve bu modern objektiflerin yanında
birçok özel kullanılışlı objektifler yapılmıştır. Artık
objektiflerde varılabilecek en mükemmele varılmıştır. Fakat
yine de objektifte simetri sistemi ve üç elemanlı sistem
en ideal şekil olarak korunmuştur.
TELEOBJEKTİF
Teleobjektif, fotoğraf makinesini
konuya yaklaştırmaya gerek kalmaksızın, normal odak uzaklığı
olan objektiflerden daha büyük görüntü veren objektiflerdir.
Bunun için biri önde ve diğeri arkada olmak üzere iki ayrı
objektif gurubundan meydana gelmiş bugünkü kullanılışlı
teleobjektifler yapılmıştır. Teleobjektiflerde öndeki mercekler
gurubu ince kenarlı (yakınsak) mercekler sistemi ve çoğu
zaman bundan oldukça uzakta bulunan arkadaki mercekler gurubu
ise kalın kenarlı (ıraksak) mercekler sistemdir.
Teleobjektifin büyütme oranına
kısaca teleobjektifin gücü adı verilir ve 2 x, 3x, 4x şeklinde
ifade edilir. Bu ifadeyle o teleobjektifin normal odak uzaklığı
bir objektifin verdiği görüntü boyutlarından iki, üç veya
dört kat daha büyük bir görüntü elde edileceği anlatılmaktadır.
Genellikle teleobjektifler
2 x ,3 x , 4 x güçte ve f/3.5 diyafram açıklıklıdır. Özel
haller için daha büyük güçlerde teleobjektifler de vardır.Teleobjektiflerde
büyütme oranı ve odak uzaklığı arttıkça görüş açısı da o
oranda daralır. Aşağıdaki cetvelde bu daralışı açı değerleri
olarak görmek mümkündür.
objektif
tipi
|
Odak uzaklığı
(mm.)
|
Büyütme oranı
(gücü) (normal objektife göre)
|
Görüş açısı
|
Geniş açı
|
24
28
35
40
|
0,48X
0,58X
0,7X
0,8X
|
85º
75º
64º
54º
|
Normal
|
50
|
1,0X
|
47º
|
Telefoto
|
85
90
100
135
180
200
240
300
360
400
|
1,7X
1,8X
2,0X
2,7X
3,6X
40,X
4,8X
6,0X
7,2X
8,0X
|
28º
26º
22º
18º
13,5º
12,5º
10º
8,5º
7º
6º
|
Normal objektifi 54 mm odak
uzaklıklı olan bir fotoğraf makinesinde odak uzaklığı bundan
küçük olan objektifler geniş açı (Wide Angel-Grand Angle),
odak uzaklığı 50 mm den büyük olan objektiflerde ise Teleobjektif
sayılır.
Teleobjektif kullanırken görüş
açısının çok az oluşundan bütün dikkatin konu üzerinde toplanması
gerekir. Çünkü bu çok az görüş açısı bir çok ayrıntıyı yık
etmektedir. Buna karşılık asıl konu film üzerinde çok net
bir şekilde ve büyük boyutlarda meydana çıkar. Geniş açı
objektiflere göre perspektifleri daha normaldir. Geri planlar
birden bire küçülmezler. teleobjektifler hiçbir zaman kusursuz
bir görüntü vermezler, daima bir parça büyüme kusuru meydana
gelir ve bu kusursuz odak uzaklığı büyüdükçe fazlalaşır.
GENİŞ AÇI OBJEKTİFLER
60º veya daha büyük görüş
açısında görüntü veren her objektif geniş açı objektif olarak
nitelendirilir ve bu tip objektiflerin birçok çeşidi vardır.
Ters telefoto objektifler
hariç tutulursa, bütün diğer tip geniş açı objektifler,
mercekler arası diyaframa göre simetrik iki objektif grubundan
meydana gelir. Bu grupların her ikisinde de içe bakan kısımlar
içbükey ve diğer yanı ise dışbükey mercek sistemleridir.
Geniş açı objektiflerin 90
veya 100º bir görünüş açısına sahip olmaları her zaman kolaylıkla
temin edilir. Fakat bu tür objektiflerle hoşa giden sonuçlar
sadece f/11 veya f/16 diyafram açıklıklarında elde edilir.
Bu kadar küçük diyafram açıklıklarında ise iyi aydınlatılmamış
konuların fotoğrafları hoşa gider bir şekilde çıkmaz. Aydınlatma
bir problem halini alır.
Normal bir objektifle Geniş
açı objektifle Tele objektiflerde çe-
Çekilmiş bit fotoğraf çekilmiş
bir fotoğraf kilmiş bir fotoğraf
Konunun objektif eksenine
dik açıda bir düzlem içerisinde bulunduğu ve üçüncü bir
boyutu olmadığı durumlarda bir geniş açı objektif görüş
açısı içinde kalan konunun bütününün kusursuz bir görüntüsünü
verir. Bu koşulların yerine gelmediği durumlarda. objektifin
optik bakımdan hiç bir kusuru olmasa bile perspektifi etkileyen
bazı faktörler yüzünden görüntüde kabul edilmeyecek derecede
şiddetli bükülme kusuru meydana gelir. Konunun fotoğraf
makinesine yakın kısımları orantı dışında büyük ve uzak
kısımları da orantı dışında küçük görülür. Geniş açı objektifleri
kuşanırken bunu önlemenin bir çaresi de yoktur.
DEĞİŞEN ODAK UZAKLIKLI
VEYA ZOOM OBJEKTİFLER
Bir teleobjektifin mercek
gruplarındaki ince ve kalın kenarlı merceklerin aralarındaki
mesafe değiştirilebilirse odak uzaklığı da değişir. Odak
uzaklığının değişme miktarı ince ve kalın kenarlı mercek
elemanları arasındaki değişme olanağına bağlıdır. Bu kuraldan
istifade edilerek Zum (Zoom) objektifler yapılmıştır. Böylece
objektifin yan tarafındaki bir kolu veya üzerindeki bir
halkayı çevirmekle objektif odak uzaklığı örneğin 28 mm.den
200 mm', kadar değiştirilebilir. Bu ise konuya hiç yaklaşmadan
istenilen uzaklıktan fotoğraf çekmeyi sağlamak demektir.
Tabiatıyla bir tek hareketle
mercek elemanları arasındaki mesafenin değiştirilmesi oldukça
karışık bir mekanik sistem sayesinde olur. Böylece görüntünün
sabit kalması ve objektif faydalı açıklığının değişmemesi
sağlanmış olur.
Zum objektifler son senelere
kadar sadece sinema ve televizyon alıcılarında kullanılmakta
idi. Bugün ise fotoğraf makineleri içinde birçok zum, objektif
yapılmıştır.
Zum objektiflerde odak uzaklıkları
sınır rakamlar arası olarak gösterilir. Örneğin Nikkor Auto
Zoom 80-200 mm. Veya Auto Yashinon 45-135 mm. gibi. Bunlar
demektir ki birinci objektifte odak uzaklığı 80 ila 200
mm. arasında, ikinci objekt1fte de odak uzaklığı 45 ila
135 mm. arasında olan bütün odak uzaklıklarında kullanılır.
Zum objektif kullanmanın faydası,
değişik durumlara göre değişik odak uzaklıklı teleobjektifler
taşıyıp her defasında değişmektedir, Bir tek zum objektifle
birçok teleobjektiften sağlanacak yarar sağlanmış olur.
Zum objektiflerin hareketleri
a. b. c. d. 4 tip mekanik zum objektiflerin değişebilir
hareketlerini göstermektedir.
SOFT FOKUS OBJEKTİFLER
Bilhassa portre fotoğrafçılığında
konu ayrıntılarının çok ince bir tül perde arkasında imiş
gibi dağınık (yaygın) bir şekilde çıkması istenebilir. Normal
bir objektifi odak dışı ayarlamakla istenen etki elde edilmez,.
optik düzeltme yapılmamış ince kenarlı bir mercek veya küresel
sapma sağlayacak şekilde özel surette hazırlanmış bir objektif
kul1anmak suretiyle bu etki elde edilebilir. Gerçek bir
soft fokus objektifinde bir noktanın görüntüsü sadece bir
nokta değil, gittikçe azalan bir hale tabakası ile çevrili
bir noktadır. Soft fokus objektiflerde netliğin yumuşaması
bütün alanlarda eşittir.
Şekilde, sağda konunun
normal bir objektifle çekilmiş bir fotoğrafıyla aynı konunun
Soft fokus objektifle çekildiğinde elde edilen sonucun şematik
ifadesidir.
|