Back to Main Page Back to Main PageSon SayıÖnceki SayılarEditörlerİletişim

Editörden

Sanat ve Acı

Fotoğrafın Gücü

Uzaklardan

"Black&White in Colors"

Neden Bazı Şeyleri Kategorize Etmek Zorundayız

Merhaba Atina Here İstanbul

Savunma ve Havacılık Dergisindeki Reklam Fotoğrafları Ne Anlatır

Fotoğraf ve Mimari

Temel Tasarım : Çizgi

Kaktüs

Osmanlı İmparatorluğu' nda Fotoğrafçılar İçin Yönerge

Cadı Kazanı

Orojeni

Okudunuz mu ? Gördünüz mü ?

"Kurguların İnsana Ettikleri"

BÜLMETEN

Ciddiyet

Yol Notları : Hindistan

Eğitim
- Renkli Filmler
- Gün Ortasında Fotoğraf Çekimi

Haberler

DASK

Yeni Umutlar
- Gözde Hakverdi
- Asiye Çığrı

Sergi Salonu
- Barış Köse
- Yiğit Saraç

Solan İki Renk

Suyunu Çıkaranlar

Bir Ülke Bir Fotoğrafçı

Fotoğraftan Al Haberi

Portfolyolar
- Ozan Sağdıç
- Gökhan Demirer
- Ali Rıza Akalın
- Fikret Otyam


 

 

Sayı 11

GÜN ORTASINDA FOTOĞRAF ÇEKİMLERİ İÇİN ÖNERİLER

Gün ortasındaki  fotoğrafçılığa karşı çıkan  kuralı yıkan yöntemler

Metin ve Fotoğraflar Darrell Gulin (Outdoor Photographer may 2001)

Çeviren: Tülin AĞCA

Fotoğraf çekmeye ilk başladığımda, standart bir kural vardı; “Işık sertken gün ortasında fotoğraf çekme, çünkü sonucu kötü olacaktır” diye. Gün ortası bu yüzden seyahat  etmek, yani yerlerin keşfi yada dinlenmek için bir zamandı. Bugün ise bu kural artık yıkılıyor. Ben halen seyahat ediyor ve keşif yapıyorum. Ancak gün ortasında nadiren dinleniyorum, çünkü geleneksel birkaç hileyle tüm gün boyunca fotoğraf çekebiliyorum ve halen mükemmel görüntüler elde edebiliyorum. Bu yüzden, fotoğraf seyahatinden sonra eve dönünce ancak dinlenebiliyorum! Bu arada şu on tavsiyeyi aklınızda tutunuz;

1)     Daha yakına gelmek:

Sadece konunuza konsantre olabilmeniz,  ışıklı detayları ve dipteki gölgeleri elimine etmek için makro çekimlerde objektifinizi daha yakına getirin. Konunuzdaki sadeleştirme, günün herhangi bir anında daha iyi bir imaj oluşturmanızı sağlayacaktır.

2)     Ters ışık:

Güneş gökyüzünde en yüksek noktadayken, konunuzun tersten ışıklandırılması, yaprakların etkisiyle, fotoğrafınızın size renkli cam üzerindeymiş gibi gözükmesini sağlar.

3)     Dolgu flaş kullanımı:

Başarılı bir gün ortası fotoğrafı için dolgu flaştan faydalanabilir bu sayede güneşten kaynaklanan gölgelerin aydınlanmasını sağlayabiliriz. Önce konunun etrafındaki ışığı ölçün ve tam güçten ziyade daha az bir gün ışığı flaşını ilave edin. Daha çok orta tondaki konularla, flaşımı 1’den minimum 1/1/3’e getirmekten hoşlanırım; orta tondan biraz daha parlak, flaşı 1/1/2’ye getirdiğimde ise konu daha çok seçilir ve orta tondan daha karanlık, tüm flaşı –2/3’den –1’e getirdiğimde ise daha çok ışık absorbe olur.

            Gözün yakaladığı ışığa ilaveten, flaş gölgeleri dolduracak ve konunun dengelenmesini sağlayacaktır. Tele-flaşla tam saat 12’de doğal yaşam fotoğrafı çekebilirsiniz, ancak slayt filmi kullandığınızda 81A sıcak filtreyi kullanmanızı öneririm.

4)     Bulutların geçmesini izleyin:

Bulutlar geçerken onların yarattığı gölgeleri kullanın. Gün ortasında fotoğraflanan şahsi çiçek torbası, gökyüzünde bulut varken çekilmiştir, daha düşük kontrast ve mükemmel bir renk doyumu.

5)     Işığı yayma:

Fotoğraflanacak konuya ışığın nasıl çarptığına bakın. Güneş ile konunuz arasına ışığı dağıtan bir  materyal koyduğunuzda, çoğunlukla daha büyük renk elde edeceksiniz ve gün ortasındaki o sert ışıktan eser kalmayacak. Ben, konularım için disk-diffuser kullanıyorum, çünkü onlar çerçeveden daha geniş değiller, vahşi çiçek portresinde olduğu gibi. Daha geniş konular için, yerdeki çerçevenin üzerine bir ağacın yada merdivenin kenarında duran bir örtü kullanıyorum.

6)     Gölgelerde çalışmak:

Ben güneşli ve gün ortasında fotoğraf çekmeyi severim. Kontrast düzeylerini ve detayları kontrol edebildiğim için güneşli çekimlerden daha iyi sonuç alıyorum. Şemsiyelerle, vücudunuzla, binalarla, tepelerle, aracınızla yada güneşi bloke eden herhangi bir şeyle gölgeyi sağlayabiliriz.

Mavi bir gökyüzünün olduğu günde, mavi renk filminiz sayesinde toplanacaktır. Bunu düzeltmek için çekeceğiniz slayt filmine göre 81B sıcak filtreyi kullanın (yıkama esnasında filminizin bu mavilikten uzaklaşmayacağından emin olun) Ancak, bazen bu tür mavi tonlar bir bakıma sevimli de olabilir, bu yüzden ben filtresiz çekeceğim. Siz filtreli ve filtresiz çekerek deneyin.


7)     Reflektör kullanın:

Konunuza ışığı yaymak için reflektör kullanın. Reflektör gölgeler ile fazla ışık alan yerler arasında denge kurmaya yardım eder. Ben disc-reflektörü kullanmayı seviyorum. Çünkü bu sayede ışığın yönünü daha kolay değiştirebiliyor ve yoğunlaştırabiliyorum. Altın ve gümüş diskler, çekeceğiniz pozların daha natürel yada daha sıcak bir etki isteyip istemediğinize bağlı olarak daha iyi sonuçlar verir.

            Eğer disk reflektörünüz yoksa, alüminyum folyo kullanabilirsiniz. Acil durum battaniyeleri de aynı işi yapar (outdoor spor malzemeleri satan yerde bulabilirsiniz)

8)     Kanyon duvarlarından yansımalar:

Gün ortasında, fotoğraf zamanının doruğunda güzel bir kahvaltı sonrası uzun kanyonlarda fotoğraf çekebilirsiniz. Işık tepeden kanyonun duvarlarına yansıyacak büyüleyici bir kızıllık verir.

9)     Bulutlarla kapalı günlerin avantajından yararlanın:

Kapalı havalar, şafaktan akşam vaktine kadar fotoğraf çekilmesini sağlar. Sıcak bir filtre takın ve geniş manzaralardan ziyade doğadaki detaylar üzerinde yoğunlaşın. Gri gökyüzünden ve gökyüzünün suya yansıyan gri tonlardan sakının. Vahşi yaşamda, biraz flaş kullanın ve kontrastlık için bir durak filminizi zorlayın, konunuzun hareketini durdurmak için perde hızını artırın.

10) Polarize filtre kullanın:

Polarize günün en erken saatinden en geç anına kadar gün ortasında daha geniş manzaralar için dahi kullanılır. Polarize filtre ile gökyüzündeki bulutların gelişine bakın. Polarize filtrenin ışığın parlamasına engel olduğunu ve renklerin daha doymaz olarak göründüğünü göreceksiniz.

Not: Bütün fotoğraflar Canon kameralar ve lenslerle çekilmiştir.

Çeviren: Tülin AĞCA

Kaynak: Outdor Photographer May2001