Back to Main Page Back to Main PageSon SayıÖnceki SayılarEditörlerİletişim

Editörden

Beni Duyuyorsan Üç Defa Vur

Gezgin Fotoğrafçılar

Uzaklardan

Black&White in Colors

Cadı Kazanı

Temel Tasarım

Kaktüs

Okudunuz mu, Gördünüz mü?

Reklam Fotoğrafçılığı

Orojeni

İşaretçiler

Ciddiyet

Yol Notları

Dosya: Haber Fotoğrafçılığı
. Fotoğraftan Al Haberi, Serpil Yıldız
. Haber Fotoğrafçılığı, Ali Öz
. Portfolyo: Ali Öz

BÜLMETEN

Çağrı: "Türkiye Fotoğraf Sanatında Yitirdiklerimiz "

Eğitim
Film ve Filtreler-1
Özel Efektler-2

Fotoğraf Dünyasından Haberler

Pano

Platformlar
· Foto Muhabirleri Derneği

Yeni Umutlar
· Kaan Osmancık

· Mete Bumin
· Songul Serim

Sergi Salonu
· Deniz Akça

· Özer Esmer

Suyunu Çıkaranlar

Bir Ülke Bir Fotoğrafçı
Joel-Peter Witkin

Portfolyolar
· Sıtkı Fırat
· Adnan Veli Kuvanlık
· Nevzat Yıldıran

 

 

Sayı 10

HABER FOTOĞRAFÇILIĞI
Ali Öz


Türk basınında haberi fotoğrafla anlatmak çok önemli, sayfada kullanılan fotoğraf hacim olarak çok yer tutar, buna karşılık fotoğraf nitelik olarak fotoğraf çekiminden kullanımına kadar yeterli evrensel ölçülere ulaşamamıştır.

Bir muhabirin bilgi ve düşüncelerini aktarmak için kullandığı yöntem haber ise, haber fotoğrafı; fotoğrafın hikayesinde, içerik ve anlatımında bilgi ve düşüncenin derli toplu fotoğrafla anlatımıdır.

Bugün Türkiye'de haber fotoğrafçılığında önemli, güzel gelişmeler olmakla birlikte evrensel boyutlara ulaşamamıştır. Örneğin haber ya da savaş fotoğrafçılığı anlayışında savaşta, cephede savaş fotoğrafçısının görevi savaşın durumunu ve vahşetini belgelemek iken, bizde en çok uygulanan yöntem eline bir silah alıp kendi fotoğrafını çektirmek ve gazetede de ''arkadaşımız bilmem kim cepheden bildiriyor'' gibi başlık atmak veya daha da ileri giderek eline bir silah alıp, bir Sırp vurup bunu da bir matahmış gibi anlatmak biçiminde gelişmiştir. Oysa ki savaş fotoğrafçısının silahı fotoğraf makinesidir ve onu diğer silahların tersine insan öldürmek için değil, insanlar öldürülmesin diye en etkili yöntemiyle kullanması gerekir. Çünkü gerçek anlamda savaş muhabirliği özveri ve titizlik ister.

Yine Türk basınında haber fotoğrafçılığının felsefesi ve anlatım zenginliği yeterli değildir, eski alışkanlıkla bir olayın resmedilmesi önemsenir, teknik ve estetik zenginliği çok ön plana alınmamaktadır, zaman zaman da haber fotoğrafçılığı ile kahramanlık karıştırılır. Örneğin tehlike içersindeki Kırıkkale M.K.E Fabrikasına girmek ve bunu kahramanlık gibi anlatmak bir gülmece konusudur. Gazetecilik kamusal bir görevdir; yapılan haberde, çekilen fotoğrafta toplumsal bir çıkar ya da insan yaşamına yönelik bir yarar varsa ve gerekliyse kahramanlık yapılır ancak bu salt kahramanlık adına yapılmamalıdır.

Ayrıca haber fotoğrafçılığı çekiminde gösterilmeyen özen, kullanımında da gösterilmemektedir. Fotoğraf editörlüğü gelişmemiştir, bu konuda yeterli bilgi ve deneyime sahip insan sayısı azdır. Haber fotoğrafı kullanımında anlatım zenginliğine yeterli önem verilmez o anda sayfayı dolduracak bir unsur olarak görülür.

Temelde bütün bu konular ülkenin evrensel değerlere ulaşmadaki sürati ile ilgilidir. Ancak bu olumsuzluklara karşın bugün basınımızda olumlu ve çok güzel gelişmeler de var, özellikle genç kuşakta basın fotoğrafçılığına büyük bir özveri ve sevgiyle yaklaşan çok sayıda genç arkadaşımız var, olanak tanındığında bu insanlar Avrupa'daki birçok meslektaşından daha iyi ürünler verebilir.