ÇOCUKLARLA BİR DENEYİM;
ELMADAĞ ÇOCUK TUTUKEVİ’NDE FOTOĞRAF ÇALIŞMASI
Yaşamınızın en deli çağlarını, yani ilk gençliğinizi dört duvar
arasında geçirmek zorunda kaldınız mı? Şu ya da bu nedenle özgürlüğünüz
elinizden alındı mı?
Bunu yaşayan ve yaklaşık 70 çocuğun kaldığı Elmadağ Çocuk Tutukevi’
nde Adalet Bakanlığı Çocuk Şubesi ve Türkiye Çocuklara Yeniden
Özgürlük Vakfı Ankara Şubesi ile birlikte bir çalışmaya giriştik.
Bu bir deneyimdi benim için. Kimi zaman hüzünlü, kimi zaman eğlenceli
bir deneyim.
|
İlk olarak 2000 yılı Temmuz ayında gittim Elmadağ Çocuk Tutukevi’
ne. Bir dia gösterisi yapmam istenmişti. Tutukevi içindeki kütüphane
salonunda, çocuklara Almanya’ da çektiğim diaları gösterdim. Yedi
ayrı yatakhaneden sırayla geldiler. İzlediler ve çıktılar. Kiminden
hiç tepki alamadım. Kimi ise kalmaya ve konuşmaya meraklı idi.
Fotoğraflar hakkında sorular soruyorlardı. Fotoğrafçılık hakkında,
fotoğraf makinem hakkında. Sabırla yanıtladım hepsini. Ve en son
gelen grubun arasında birkaç yıldır dışarıda fotoğraflarını çektiğim
bir çocuğa rastladım. Ayak üstü hemen hikayesini anlattı bana.
Neler yaptığını sordum. “ Hiçbir şey ” dedi. Bir şey yapmak istemiyordu.
Ebru kursunun sertifika töreni vardı o gün, ona da katılmamıştı.
Resim kursu da ilgisini çekmiyordu. Peki ya fotoğraf? Ben geleceksem
“ olur” dedi. Dışarıdayken, çektiğim fotoğraflarından vermiştim
ona birer tane. Hatta dostları ile birlikte bana poz bile vermişlerdi.
Çocuk Tutukevi’ nde fotoğraf kursu düzenlemek fikri böyle bir
konuşmanın ardından gelişti. Dışarıda, çok istememe rağmen bir
şey yapamamıştım onun için. Sığınma evine aldıracaktım ama bir
türlü bürokrasiyi aşamamıştım. Ve sonra yazışmalar yapıldı. İzinler
alınmaya başlandı. Bu arada Elmadağ Çocuk Tutukevi tadilata alındı.
Açıldığında ve biz kurslara başladığımızda benim çocuk yoktu aralarında.
Sordum, başka yere gitmek istemiş, göndermişler.
|
Mart 2001’ de, arkamıza büyük bir medya ordusunu alarak ilk dersimizi
yaptık. Çocuklar şoktaydı. Böyle bir ilginin neden olduğu şeyi
anlamaya çalışıyorlardı. Susup kaldılar hep birlikte. İlk dersimiz
fotoğrafın tarihi idi. Mister Talbot ve Mösyö Daguerre onlar için
telaffuzu zor iki isimdi. Ama herkes Kodak’ ı biliyordu. İşe nasıl
başladığını anlattım. Şaşırdılar. Sonra diğerlerini anlattım.
Agfa, Fuji, Orwo v.s Sonra da makineler. Ben anlatıyordum, onlar
kollarını kavuşturmuş dinliyordu. Sonradan öğrendim ki, en iyisi
ilkokul mezunu olan çocuklarmış bunlar. Doğru dürüst yazamıyorlar
ve çabuk sıkılıyorlardı.
İkinci hafta bir şok yaşadım. Üç çocuk tahliye olup gitmiş, yerlerine
beş çocuk daha gelmişti. Yeniden başa döndüm. Ama bu rutin hiç
bozulmayacaktı. Bunu bir, iki hafta sonra anladım. Beş gidiyor,
dört geliyor, altı gidiyor, dokuz geliyordu.
Sonuçta bu düzene (ya da ders ortamındaki düzensizliğe) uygun
bir sistem geliştirmek fikri ortaya çıktı. Mümkün olduğu kadar
çok görsel malzeme kullanmaya çalıştım. Ama bunlar da beni istediğim
yere götürmüyordu. Mecburen bir süre teorik eğitimi sürdürdüm.
Çünkü istenilen çalışmayı yapacak malzememiz yoktu. Çok sıkı bir
kampanya ile fotoğraf makineleri ve ekipmanları toplamaya başladık.
İstanbul’ da, o aralar kuruluş aşamasında olan Fotoğraf Vakfı’
ndan 12 tane fotoğraf makinesi geldi. Sonra peş peşe agrandisörler
ve gerekli parçalar. Kullanılmayan tüm fotoğraf makinelerini toplamaya
başladık.
Yeni düzenlemeye göre, sürekli değişen çocukları gözönünde bulundurarak
ilk hafta fotoğraf makinesinin tanıtılması ve kullanımı, ikinci
hafta kompozisyon (görüntü düzenleme ) bilgisi, üçüncü hafta orada
çekilen filmlerin yıkanması ve son haftada da baskı çalışması
yapılmasına karar verdik.
Bütün çocuklara fotoğraf makinesi temin etmek zor olduğu için
bir süre daha teorik derslerle çalışmayı sürdürdük.
12-15 yaş grubundaki çocukların eğitime daha istekli ve daha
açık olduklarını gözlemledik. 16-17 yaş grubundaki çocuklar ise
daha asi davranışlar sergiliyorlardı. Bu biraz da üstünlüğü ele
geçirmek ve baskın güç olduklarını ispatlama çabasından kaynaklanıyordu.
Dikkatlerini fotoğrafik konulara yöneltmek için eğlenceli bir
anlatım yöntemi uygulayıp, bir takım sorularla dikkatlerini çekmeye
çalışıyordum. Örneğin, magazin fotoğrafçılığı hakkında konuşup,
bir mankenin fotoğrafını çekmek isteyip istemediklerini soruyordum.
“ Nasıl çekerdin, niye o açıyı kullanırdın? ” gibi bir takım sorular
genel olarak ilgilerini çekiyordu. Yanımda götürdüğüm fotoğraflar
hakkında konuşmalarını ve hatta bazen yazmalarını istiyordum.
Aktif katılım sağlandığında dikkatleri fotoğraf konusuna çekmek
daha kolay oluyordu.
|
Kimi zaman çocuklar “ Ben bu konuyla ilgilenmiyorum ama sen benimle
ilgilen” der gibi argo konuşarak dikkat çekmeye çalışıyorlardı.
Dikkati çekmek, konuyu dağıtmak ve kendi istediklerini yaptırmak
için uğraşmalarına rağmen, en hırçın öğrenci bile bir süre sonra,
anlatılan şeylerin en azından “yeni” ve “ilginç” olduğunu düşünüyordu.
Bu sıkıcı konuyu ilginç hale getirmek için kimi zaman fotoğraf
fıkraları uydurup onların dikkatlerini çekmeye çalışıyordum.
|
Fotoğraf makineleri ve uzun süren bir bağış kampanyasının ardından
temin edilen filmlerle birlikte çocuklar daha istekli oldular.
Makinelere pil ve film taktıktan sonra dağıtımını yaptık ve ilk
çekim konuları biz olduk. Sonra objektifi birbirlerine yönelttiler.
Özellikle istediğimiz şey, yalnızca yaşam alanlarını görüntülemeleriydi.
Birbirlerini çekmek istediklerinde ise yüzlerini saklamaları
gerektiğini söyledik. Fotoğrafta yüzü görünen bir arkadaşları
olursa onu yalnızca anı fotoğrafı olarak basacaktık. Diğer fotoğrafların
ise sergiye girme şansları vardı. Çünkü bu çalışmanın sonucunda
bir sergi açmayı düşünüyorduk.
Filmlerin siyah-beyaz olması biraz canlarını sıktı. Ama sonuçta
“ fotoğraf, fotoğraftır ” diyerek üstelemediler. Makinelerin dağıtımından
bir saat sonra çocuklardan biri gelip “ Ben bitirdim ” dedi. Hatta
iki çocuk, birbirlerini çektiklerini ve çok eğlendiklerini söyledi.
Biri beyaz çarşafa sarınıp kefen giymiş gibi yere uzanarak poz
vermişti. Bir diğeri yapmış olduğu resimlerin fotoğrafını çekerken
bir başkası, arkadaşından kolundaki dövme ve yaraların fotoğrafını
çekmesini istiyordu.
Çocuklarla dostluk kurma aşamasında yaptığımız çalışmalardan
biri de, onlarla spor yapmaktı. Tutukevi’ nde kullanılmadığı için
köşeye atılıp kalan bir pinpon masası vardı. İki raket ve birkaç
top alıp, işler hale getirdim. İlk yaptığım maçlarda hepsine yenildim.
Hatta en kötü oynayana bile. Yenilmek, hiç bu kadar zevkli olmamıştı.
Sonraki aşamalarda voleybol maçları da yapmaya başladım. Orada
da yenilmek için zayıf takımlara katılıyor ve yenilmeye özen gösteriyordum.
Yine de tüm maçlar kıyasıya geçiyordu.
Filmlerin yıkanma aşamasında,tüm çocuklara yetecek kadar karanlık
oda malzememiz olmadığını üzülerek farkettik. Her çocuk için bir
spiral ve her iki spiral için de bir yıkama tankı gerekiyordu.
Temin edebilir miyiz diye çok uğraşmama rağmen olmayınca filmlerin
büyük bir kısmını ben dışarıda yıkadım. Elmadağ’daki çalışmamızda
ise her koğuştan bir ya da iki çocuk filmlerini kendileri yıkadılar.
|
Nihayet baskı aşamasına gelindiğinde, çocuklara ilk yaptırdığım
şey fotogram gibi film kullanılmayan özel bir baskı tekniği oldu.
Ellerine geçen herşeyi fotoğraf kartının üzerine yerleştirerek
izlerini elde etmeyi denediler. Tesbih, çakmak, sigara, el ve
hatta abartarak yüzlerini kendilerine malzeme yaptılar. Sonuçlar
ve çalışma oldukça keyifliydi. Kırmızı ışığın altında çalışmak
onları mutlu ediyordu. Her aşamada çalışmaya katılmak isteyen
çocuklar vardı. Sonuçlar ortaya çıkınca daha da artan bir istekle
sarılıyorlardı yaptıkları işe. Çünkü işin sıkıcı yanı sona ermiş,
uygulama aşamasına gelmiştik.
|
Normal baskıya geçildiğinde ise, ben onlardan daha çok heyecanlıydım.
Çok güzel fotoğraflar çıkmıştı ortaya. Oluşturmayı düşündüğümüz
fotoğraf sergisi için gereken baskıları kendilerinin yapmasını
istiyordum. Ama bağış olarak gelen kartlar bayat çıkınca tüm hayallerim
suya düştü. Çıkan sonuçlar hep çamur gibiydi. Ve bu karttan kaynaklanıyordu.
Siyahı ve beyazı görme şansımız olmadı. Ama geliştiricide ortaya
görüntü eşliğinde birbirleriyle yarışa girmeleri, en güzel fotoğrafın
kimin olduğu konusunda hararetle tartışmaları görülmeye değerdi.
Yapacak bir şey yoktu. Bu fotoğrafları sergide kullanma şansımız
olmadığından her fotoğrafı sahibine verdik.
Yaz sezonu gelip de çalışmayı bitirmemiz gerektiğinde bile bir
türlü vazgeçmedik bu işten.sık sık gidip geldik. Ve şimdi, bu
fotoğrafları sergiye hazırlıyor ve bu senenin programını yapmaya
çalışıyoruz.
Tabii ki çocuklar değişti.. Eskiler gitti ve yerlerine yenileri
geldi. Çocuk Tutukevi’nin tamamen boşalmasını beklemek bizim için
bir ütopya belki. Ve belki sorunu dışarda, bu çocuklar içeri girmeden
çözmemiz gerektiğini biliyoruz. Yapacağımız çalışmada artık hangi
zorluklarla karşılacağımız, bunları nasıl aşacağımızı daha iyi
biliyoruz. Bir de, insanlar daha duyarlı ve daha yardımsever olsalar..
Bu çalışma medyada yankı bulmayacak belki. Yardımseverleri reklam
da etmeyeceğiz.. Ama çocuklar için bir film, çocuklar için bir
yıkama tankı, bir küvet, bir paket fotoğraf kağıdı ve banyolarını
alsalar..
Şu çocukları toplum olarak bir kenara itmekten vazgeçsek.. Onlara,
yanlarında olmasına alışık olmadıkları anneleri, babaları, abileri,
ablaları, amcaları, dayıları, halaları, yengeleri gibi sahip çıksak..
Ey insanlar.. Birbirimizi bir sevebilsek..
Cengiz Oğuz Gümrükçü
Ankara, Aralık 2001
AFSAD (Ankara Fotoğraf Sanatçıları Derneği) 2001 Mart ayından
bu yana Çocuklara Yeniden Özgürlük Vakfı ve Adalet Bakanlığı ile
ortak bir çalışmaya girerek Elmadağ Çocuk Tutukevi'nde bir pilot
çalışma başlattı.
Burada bulunan çocuklarla bir fotoğraf çalışması
yapmaya başladık. Dersleri ben veriyorum. Uzun bir sürecin ardından
çocuklarla iletişim kurmayı başardık. Geride bıraktığımız yaklaşık
dokuz aylık süreçte otuzun üzerinde çocukla teorik çalışma yaptık.
Bunların yirmisinden fazlası tahliye oldu. Çalışmayı teorik aşamadan
kurtarıp pratik çalışmayı da başardık. 2002 yılında bir de fotoğraf
sergisi açmayı planlıyoruz. Ancak, yeni dönemde kullanabileceğimiz
film, kart ve geliştirme banyoları ihtiyacımızı bir türlü gideremedik.
Kullanmadığınız kompakt makineleri, elinizde duran fotoğraf malzemelerini
(flaş, filitre, film, banyo, kart, tripod, tank, spiral vs.) bana,
vakfa ya da Afsad’a ulaştırırsanız, çalışmamıza destek vermiş
olursunuz.
Hepsinden daha önemlisi ve acil olanı ise yeni başlayan
eğitim döneminde yine bu çocukların ihtiyacı olan defter, kalem,
silgi, mektup kağıdı ve ajanda gibi kırtasiye malzemelerini
de temin etmeye çalışıyoruz. Bu çocukların okuyabileceği türden
öykü ve romanlarınızı vererek bu çocukları yeniden topluma kazandırmak
için büyük bir adım atmış olursunuz. Daha dostça yarınlar için
çekmece, dolap ve kütüphanelerinizi lütfen karıştırın.
Elmadağ’daki çocuklar adına sevgi ve dostlukla
Cengiz Gümrükcü
PROJE Katkı ve İletişim
için
|
|
|