Mimari Fotoğraf Çekiminden
Önce Dikkat Edilmesi Gereken Konular
Öğr.Gör. Özer KANBUROĞLU
(1.Bölüm
11. Sayıda Yayınlanmıştır)
Fotoğraflanacak yapının, nasıl bir yapı olduğunu bilmek gerekir.
Eğer bu yapı tarihi bir yapı ise, o yapının ne büyüklükte olduğu
ve hangi dönemde, kimin tarafından ne amaçla inşa edildiği, hangi
mimari akımı ya da üslubu yansıttığını öğrenmek gerekir. Bu amaçla,
eğer imkan bulunursa bir sanat tarihçisinden de yardım alarak
bilgilerimiz kesinleştirilebilir.
Eğer çekilecek olan yapı okul, ev, fabrika köprü gibi özel bir
yapı ise, daha çok yapının işlevselliği ve kullanımına amacına
dönük fotoğraflar çekilmelidir. Yapının fonksiyonu ve onu kullanan
insanlar, fotoğrafa dahil edilmedikçe yapı tam anlamıyla aktarılamaz.
Bu nedenle, bu tür yapıların fotoğraflanmasında insan unsurunu
da gözönüne almak gerekir. Aynı şekilde, bir fabrika fotoğrafı
çekiminde de, fabrika yapısı ile birlikte onun bir parçası olan
makina teçhizatını ve çalışanları da fotoğrafa aktarmak gerekir.
Dikkat edilmesi gereken diğer husus, yapının durumuna göre çekim
planı oluşturup, uygun optiklerle yapının tarzına en uygun çekimleri
gerçekleştirmektir. Örnek olarak, bir cami çekimini gösterebiliriz.
İlk önce yapının planı üzerinde çekim açıları belirlenir. Yapının
4 cephesi, yorumsuz olarak fotoğrafa aktarılır. Daha sonra ise,
yapıyı oluşturan bir modül var ise ki bunlar; o yapının nasıl
bir mimari modülden çoğaldığını gösterir, bunlar fotoğrafa aktarılır.
Ayrıca pencere, saçak, kapı. kubbe, tonoz ve son cemaat yeri gibi
yapı elemanlarının tanıtımı için çekimleri yapılmalıdır.
Yapıyı çevresi ya da işlevi ile birlikte anlatırken de, yapının
tüm özelliklerini kullanmak ve yansıtmak gerekir. Bu çekimleri
gerçekleştirirken, hangi özellikte bir film ile çekimin yapılacağı
belirlenmelidir. Mimari çekimlerin hemen hepsi, tripod üzerinde
yapılmalıdır. Durağan sahnelerde, düşük hızlı yüksek ayırma gücü
olan çizgisel ifadeleri iyi şekilde veren filmler tercih edilmelidir.
İnsanların hareket ettiği sahnelerde ise, zorunlu olarak yüksek
hızlı filmler kullanılmalıdır. Yüksek yapılar, çok geniş açılı
objektifler ile teknik kamera veya F.C. objektifli sabit gövdeli
fotoğraf makinaları kullanılarak ve perspektif kontrolu yapılarak
çekilir. Bu çekimlerde de, tripod yardımıyla çekimi gerçekleştirmek
gerekir.
Bizden günümüze ait bir yapının tanıtım amacıyla çekimi istendiği
takdirde, doğrudan yapının mimarı ile görüşerek yapı hakkında
birinci elden bilgiler ediniriz. Çekimleri gerçekleştirirken,
bu bilgileri dikkate alırız. Ön hazırlıktan sonra, yapının hangi
yaklaşımla fotoğraflanacağı fotoğrafçı ve işveren tarafından tesbit
edilir.
Güneşin hareketlerini takip ederek, yapının çekilecek zamanının
tesbiti de diğer önemli bir konudur. Yapının bulunduğu yöreye
ait bir plan alınır ve yapının yönü bu plan üzerinde işaretlenir.
Daha sonra, güneşin de bu harita üzerinde yörüngesinin bulunmasından
sonra, yapının hangi yönünün hangi saat dilimleri içersinde çekileceği
tesbit edilir. Böylece çekim öncesi hazırlık yapıp, daha az zaman
harcayarak yapıyı fotoğraflarız.
Fotoğrafları çekilecek yapıda inşaatın sürmesinden dolayı ya
da tadilatdan dolayı bitirilmemiş bölümler söz konusu olabilir.
Fotoğrafçının buradaki görevi, bu bölümleri mümkün olduğu kadar
kadrajın dışına ya da alan derinliğinin dışına çıkarmaktır.Yapının
tamamlayıcı öğelerini bazen öne çıkarmak gerekebilir. Bu bazen
bir otelin havuzu, bir çocuk bahçesi, bir heykel bazen de bir
bahçe düzenlemesi olabilir. Fotoğrafları çekilecek yapıda inşaatın
sürmesinden dolayı ya da tadilattan dolayı bitirilmemiş bölümler
söz konusu olabilir. Fotoğrafçının buradaki görevi, bu bölümleri
mümkün olduğu kadar kadrajın dışına ya da alan derinliğinin dışına
çıkarmaktır.
Yapının tamamlayıcı öğelerini bazen öne çıkarmak gerekebilir.
Bu bazen bir otelin havuzu, bir çocuk bahçesi, bir heykel bazen
de bir bahçe düzenlemesi olabilir.Mimari çekimde, dikkat edilmesi
gereken konuların en önemlilerinden birisi de konuya yaklaşımdır.
Burada şu soru akla gelebilir. Bir mimari çekim için birden fazla
mı yol vardır? Bu sorunun cevabı, kesinlikle evettir. Çünkü, bir
yapıyı iki şekilde fotoğraflayabiliriz.
Yorumlu Yaklaşım
Fotoğrafçı burada kadrajın içine, sadece yapıyı değil kendi yorumunu
da katar. Kendi yorumunu verirken de insan, bulut, ağaç, gökyüzü,
ışık perspektif gibi bazı öğeleri kendi yorumuna yardımcı olarak
kullanabilir. Bu öğeleri kullanarak, yapıyı sıradan bir izlenime
oranla olduğundan daha değişik atmosferde gösterebilir. Böylece
sıradan olmayan etkili ve işlerliği olan fotoğraflar elde edilir.
Yorumsuz Yaklaşım
Yapının her cephesinin tam karşıdan yapılan çekimleri de, yatay
ve düşeylerinin, film karesinin kenarlarına paralel gelecek şekilde
fotoğrafa aktarılması ile gerçekleştirilir. Bu çekimlerde, ya
teknik kamera, ya da sabit gövdeli bir fotoğraf makinası ile perspektif
düzeltici F.C. objektif birlikte kullanılarak, perspektifi düzeltme
yoluna gidilir. Eğer bu imkanlarımız yoksa çekeceğimiz her cephenin
yatayının ve dikeyinin tam ortasında yer alacak şekilde uygun
yüksekliğe çıkılıp bu bakış noktasından çekim yapılır. Ya da yapı
bunların dışında uygun bir perspektiften, 3 boyutlu izlenimi ortaya
çıkacak şekilde fotoğraflanır.
Devam edecek....
|