|
|
ÇOCUKLARIN
DOĞAL HALLERİYLE NASIL FOTOGRAFINI ÇEKERSİNİZ?
Yazan: Darwin WIGGETT, Çeviren: Tülin AĞCA
Çocukların geleneksel portreleriyle
daima sorun yaşamışımdır. Çocuklar genelde zamanlarının
çoğunu video oyunlarında, açık arazilerde, makyaj yapma
tekniklerini denerken, kıkır kıkır gülerken, fiskos yaparken
yada paten kayarken, özellikle de muziplik yaparak geçirirler.
Çocukluk denilince yaralı dirsekler, karmakarışık saçlar,
yağlı eller ve yapılmayan ev işleri akla gelir. O halde
bunları neden fotoğraflamayalım? Şimdi bu anları yakalamaya
çalışan fotoğraf tekniklerine biraz bakalım!
|
|
Tele objektif kullanarak
bu kızları arkadaki görüntüden uzaklaştırarak ön planda
yer almasını sağladım. Bu fotoğrafı çocukların boy hizasında
bir görüş açısından kızları tamamen çerçeveyi dolduracak
şekilde daha güçlü bir imajla çektim.
|
Fotoğraf Makinası Nerede?
Mükemmel bir dünyada, etrafımızda sürekli meydana gelen
aptalca anlar için kameramızı daima yanımızda taşımalıyız.
Fakat gerçek hayattaki pratik yaşam sık sık bunun aksi
yönündedir. Şimdi kim bir oyun sahasında boynunda asılı
bir fotoğraf makinasıyla ayakta duracak, markete yada
bir video mağazasına alışverişe gidecek? Nereye giderseniz
gidin kameranızı yanınızda taşımak çocukların görüntülerini
tespit etmenin en iyi yoludur.
Öyleyse.... kameranızı her
yere götürün. Ünlü Amerikalı fotoğraf sanatçısı Jay Maisel,
daima fotoğraf makinası boynunda asılı gezer ve sürekli
en doğal pozları yakalar. Makinanızın bütün bütün aksesuarlarını
yanınızda taşımaktan ziyade en azından 35-80 mm'lik küçük
bir zoom lensli basit bir makineyi yanınızda bulundurabilirsiniz.
Bazı insanlar 35mm kameralardan ziyade kompakt makinaları
tercih ederler. Şahsen doğal çalışmalar için yeni casus-dijital
kamera kullanmanızı öneririm. Benim kesinlikle önerdiğim
favori makine Kodak DC4800'dür. Gömleğinizin cebine koyacak
kadar küçük (gerçekte çok küçük olmayan) bir makinadır,
8x10 ölçülerinde (3.1 megapixels) yeteri kadar dijital
dosya üretir ve (28-84 mm denk lenslerle, flaş, otomatik
ve manuel kullanma modları ve pozlama kompozisyonuyla)
ileri düzeyde fotoğraf tekniklerinin çoğuna sahiptir.
"Dijital casus kamerayla"
her yere beraber gidebilirim ve hatta hiç kimse bir fotoğraf
makinam olduğunu bilmez. Ayrıca dijital olması sebebiyle
de işe yaramayan lüzumsuz fotoğrafları atabilirim. Ne
tür bir kamera kullandığınız sorun değil, kısa bir süre
sonra çocuklar makinaya alışacak ve sizden fotoğraflarını
çekmeniz için yalvaracaklar, yanınızda sürekli taşıdığınız
kamerayla aile albümünüze çocuklarınızla ilgili doğal
fotoğrafları ilave edebileceksiniz.
|
|
Bernese
Mountain Dog'dan dışarı doğru bakarken, kameramın yanımda
olmasına rağmen, bu sevimli küçük köpek yavrusunun oğlumun
başına atladığı o küçük anı maalesef kaçırdım. O anı tekrar
yaratmak için Alex'i yeniden yere yatarken karım Anita'da
köpeği yakalamaya çalıştı. Anita sevimli köpek yavrusunu
Alex'in başının üzerine yerleştirir yerleştirmez fotoğrafı
çektim ve zafer, işte aile albümümüz için eğlenceli bir
fotoğraf. Canon EOS -70-200mm lens ve f5.6 Kodak Supra
100 film.
|
Hey! Bir Daha Dene!
Kameranızı geride bıraktınız ve özel bir şeyler mi oldu?
O halde o anı zihninize not edin ve sonradan o anı yeniden
yaratıp yaratamayacağınıza bakın. Oğlunuz güvertede, bir
elinde beyzbol eldiveniyle, diğer elinde de köpeğin tasması.
Ne kadar güzel bir an! Sonraki anda ise her ikisi de oynayarak
oyun alanının etrafında koşmakta ve dakikalar da bu şekilde
geçmektedir.
O halde kameranın arkasından
inceleyerek, kaçırdığınız anları yeniden yakalayıp yakalayamayacağınıza
bakın. Köpek için biraz bisküvi ve çocuk için bir para
ödülü iki ilgisiz ruhu bir araya getirebilir. Benim en
iyi fotoğraflarımdan bazıları kaçırıldığı halde sonradan
"kurgulayarak" yeniden çekilen fotoğrafladır.
Haydi Oyun Oynayalım
Ne zaman "kurgulu" fotoğraf çeksem, çekimi oyuna
dönüştürmeye çalışırım. Eğer çocuklar eğlenemezlerse,
bu fotoğraflarda belli olacaktır. Haydi öyleyse su tabancasıyla
su fışkırtan bir çocuk imajı yaratalım. İki çocuğun eline
su tabancasını verin onlar eğleneceklerdir, ancak onların
fotoğraflarını mı çekeceksiniz yoksa sırılsıklam mı olacaksınız?
Normalde, siz onları çerçeve içine almaya, kompozisyonu
ayarlamaya, fotoğraflarını boş yere çekmeye çalışırken,
onlar çılgınca gülerek etrafınızda dönecekler ve siz dahil
herkes sırılsıklam olacak. Daha iyi bir yöntem yok mu?
Bunun için araziye iki tane hula-hoop atın, her bir çocuğu
bunların içine koyun ve onlara bunların içinden çıkmadan
birbirlerini ıslatmalarını söyleyin. "Eğer terk ederseniz
oyunu kaybedersiniz" deyin. En uzun süre kalan çocuğun
kazanacağını söyleyin. Böylece çocuklar siz kompozisyonunuzu
oluşturuncaya kadar kalacaklardır. Unutmayın ki bütün
oyunlarda (kazanan ve kaybedenler için) ödül olması gerekir.
Hey Küçük müsün!
Çocukların çoğu küçüktür (bu kesin bir gözlemdir) çocuklarda
daha güçlü imajlar için onları göz seviyelerinde fotoğraflamalıdır.
Bu da aşağıya doğru eğilmeyi/ çökmeyi ve onların etrafında
sallanmayı ifade etmektedir. Bu sadece bir eğlence değil,
aynı zamanda onların seviyesine indiğinizde, çocuklar
sizinle daha çok ilgileneceklerdir.
Hatta ben, çocukları aşağıdan
çekmeyi daha eğlenceli buluyorum. Düşünün bir kez küçük
bir kız çocuğunun kendisinden büyük ablasına nasıl baktığını.
Bu alternatif görüş açısı çok güçlü olabilir.
|
|
Bir
gün birkaç çocuğu balık oltasıyla yürürlerken gördüm. "Ne
kadar güzel bir fotoğraf" diye düşündüm kendi kendime.
Sonra ki gün komşularımızın çocuklarıyla aynı sahneyi yeniden
düzenledim. Balığa gidiyorlarmış gibi davranmaktan ve bu
projenin yürümesi için harcanan parayı/verilen hediyeyi
kazanmanın keyfi içinde yürüdüler. Caon EOS 80-200mm lens
ve Fuji Superia 100 ASA film. |
Daha Fazla Bilgi
Kompozisyonunuzun basit olmasını sağlayın, bütün çevreyi
doldurun ve izleyene açık bir mesaj verecek bir duyguyu
yakalamaya çalışın. Eğer fotoğrafçı doğal bir poz yakalamaktan
ziyade, çocuktan poz vermesini isterse duygu giderek eksilecektir.
Daha yoğun ve tam çerçeve imajlar üstünde çalışın.
Eğer tele objektif kullanırsanız,
lens kompozisyonunuz genellikle, geniş açı lensinizden
daha güçlü olacaktır, çünkü tele ile çekilen fotoğraflarda
arka plandaki konular daha az gözükecektir. Tele objektifle
çekim yaparken yeterince yaklaştıktan sonra farklı etkiler
için geniş açılı pozlar üzerinde yoğunlaşabilirsiniz.
Işığı İzleyin
Bir fotoğrafın oluşmasında ışığın önemi üzerinde pek çok
kez yorumlarda bulundum. Bunları tekrar anlatarak sizleri
bunaltacak değilim, sadece gün ortasındaki kontrast gölgelerden
sakının.
Hiç bir şey çirkin siyah
gölgelerden daha hızlı bir şekilde harika bir fotoğrafı
öldüremez. Eğer gün ortasında fotoğraf çekeceksiniz, bir
gölge bulmaya çalışın (bir ağacın altı ya da bir binanın
yanı gibi). Ya da gölge yoksa en azından yüzlerini güneşten
uzaklaştırın, böylece gözlerini kısmadan normal göz şekilleriyle
görebiliriz. Bulutlarla kaplı günler çocukları koşarken
yakalamak için en mükemmel günlerdir.
Flaşlı makinalarda dikkatli
olun, makinanızın üzerindeki flaşlar çoğunlukla fotoğraflarınızda
olumsuz sonuçlar yaratırlar. Ben flaşı, hemen hemen mevcut
olan ışığın üzerinde bir ışık kullanmak için flaşı kullanırım.
Genellikle daha fazla ışığa duyarlı film kullanmayı tercih
ederim (ya da dijital kamerada üzerindeki ISO değerini
yükseltirim.) ve flaşın verdiği kırmızı ışıktan ziyade
daha fazla grenli olmalarını tercih ederim. Mükemmel sonuçlar
için 800 ASA değerindeki Fuji ve Kodak filmlerini kullandım.
|
|
Hula-hoop oyun metodunu
kullanarak önceden tarif edilen bir konuyla iki çocuğun
su savaşını fotoğrafladım. Canon EOS 70-200mm lens Fuji
Superia 400 ASA film.
|
|
Daha
etkili pozlar için onların seviyesine inin. Ben burada balıkgözü
lensini kullandım, göz seviyesinde , ekmek pişirmeye çalışan
çocuk projesi. Canon EOS 15mm balıkgözü lensi ve Kodak 100
Supra film. |
Benim en favori
ışık seçimim yukarıdan gelen ışıktır. Bu tür ışıkta iyi
bir tanımlama vardır ancak parlayan detaylar ve büyük gölgeler
güneşli günlerdeki gibi problem olmaz. Canon EOS 70-200mm
lens, odak uzaklığı f/5.6 400 ASA Fiuji Superia Film. |
|
|
|