Back to Main Page Back to Main PageSon SayıÖnceki SayılarEditörlerİletişim

Editörden

Gezgin Fotoğrafçılar

Uzaklardan

Black&White in Colors

Belgesel ve Haber Fotoğrafı : Fark nerede? (Bölüm 1)

Foto-Muhabirliği ve Etik

Mühürlenmiş Zaman

Bir Fotoğrafın Öyküsü

Sanat ve Felsefe

Fotoğraf ve Mimari-2

Temel Tasarım : Doku

Kaktüs

Elmadağ Çocuk Tutukevi'nde Bir Deneyim

Cadı Kazanı

"Anadolu'ya Bir Göre Borçluyuz"

Okudunuz mu
Gördünüz mü?

"İmzalı Kitaplara Bir Mersiye"

Bülmeten

Ciddiyet

Yol Notları: Malta

Eğitim
- Temel Eğitim : Filtreler
- İleri Düzey: Çocuk Fotoğrafları

Haberler

İFOD

Sergi Salonu
- İsmail Hakkı Haykır
- Eren Özerdim

Bir Ülke Bir Fotoğrafçı

Suyunu Çıkaranlar

Fotoğraftan Al Haberi

Portfolyolar
- Gültekin Çizgen
- Sadık Demiröz
- Koray Olşen




 

 

Sayı 12
ÇOCUKLARIN DOĞAL HALLERİYLE NASIL FOTOGRAFINI ÇEKERSİNİZ?
Yazan: Darwin WIGGETT, Çeviren: Tülin AĞCA


Çocukların geleneksel portreleriyle daima sorun yaşamışımdır. Çocuklar genelde zamanlarının çoğunu video oyunlarında, açık arazilerde, makyaj yapma tekniklerini denerken, kıkır kıkır gülerken, fiskos yaparken yada paten kayarken, özellikle de muziplik yaparak geçirirler. Çocukluk denilince yaralı dirsekler, karmakarışık saçlar, yağlı eller ve yapılmayan ev işleri akla gelir. O halde bunları neden fotoğraflamayalım? Şimdi bu anları yakalamaya çalışan fotoğraf tekniklerine biraz bakalım!

Tele objektif kullanarak bu kızları arkadaki görüntüden uzaklaştırarak ön planda yer almasını sağladım. Bu fotoğrafı çocukların boy hizasında bir görüş açısından kızları tamamen çerçeveyi dolduracak şekilde daha güçlü bir imajla çektim.


Fotoğraf Makinası Nerede?

Mükemmel bir dünyada, etrafımızda sürekli meydana gelen aptalca anlar için kameramızı daima yanımızda taşımalıyız. Fakat gerçek hayattaki pratik yaşam sık sık bunun aksi yönündedir. Şimdi kim bir oyun sahasında boynunda asılı bir fotoğraf makinasıyla ayakta duracak, markete yada bir video mağazasına alışverişe gidecek? Nereye giderseniz gidin kameranızı yanınızda taşımak çocukların görüntülerini tespit etmenin en iyi yoludur.

Öyleyse.... kameranızı her yere götürün. Ünlü Amerikalı fotoğraf sanatçısı Jay Maisel, daima fotoğraf makinası boynunda asılı gezer ve sürekli en doğal pozları yakalar. Makinanızın bütün bütün aksesuarlarını yanınızda taşımaktan ziyade en azından 35-80 mm'lik küçük bir zoom lensli basit bir makineyi yanınızda bulundurabilirsiniz. Bazı insanlar 35mm kameralardan ziyade kompakt makinaları tercih ederler. Şahsen doğal çalışmalar için yeni casus-dijital kamera kullanmanızı öneririm. Benim kesinlikle önerdiğim favori makine Kodak DC4800'dür. Gömleğinizin cebine koyacak kadar küçük (gerçekte çok küçük olmayan) bir makinadır, 8x10 ölçülerinde (3.1 megapixels) yeteri kadar dijital dosya üretir ve (28-84 mm denk lenslerle, flaş, otomatik ve manuel kullanma modları ve pozlama kompozisyonuyla) ileri düzeyde fotoğraf tekniklerinin çoğuna sahiptir.

"Dijital casus kamerayla" her yere beraber gidebilirim ve hatta hiç kimse bir fotoğraf makinam olduğunu bilmez. Ayrıca dijital olması sebebiyle de işe yaramayan lüzumsuz fotoğrafları atabilirim. Ne tür bir kamera kullandığınız sorun değil, kısa bir süre sonra çocuklar makinaya alışacak ve sizden fotoğraflarını çekmeniz için yalvaracaklar, yanınızda sürekli taşıdığınız kamerayla aile albümünüze çocuklarınızla ilgili doğal fotoğrafları ilave edebileceksiniz.

Bernese Mountain Dog'dan dışarı doğru bakarken, kameramın yanımda olmasına rağmen, bu sevimli küçük köpek yavrusunun oğlumun başına atladığı o küçük anı maalesef kaçırdım. O anı tekrar yaratmak için Alex'i yeniden yere yatarken karım Anita'da köpeği yakalamaya çalıştı. Anita sevimli köpek yavrusunu Alex'in başının üzerine yerleştirir yerleştirmez fotoğrafı çektim ve zafer, işte aile albümümüz için eğlenceli bir fotoğraf. Canon EOS -70-200mm lens ve f5.6 Kodak Supra 100 film.

Hey! Bir Daha Dene!
Kameranızı geride bıraktınız ve özel bir şeyler mi oldu? O halde o anı zihninize not edin ve sonradan o anı yeniden yaratıp yaratamayacağınıza bakın. Oğlunuz güvertede, bir elinde beyzbol eldiveniyle, diğer elinde de köpeğin tasması. Ne kadar güzel bir an! Sonraki anda ise her ikisi de oynayarak oyun alanının etrafında koşmakta ve dakikalar da bu şekilde geçmektedir.

O halde kameranın arkasından inceleyerek, kaçırdığınız anları yeniden yakalayıp yakalayamayacağınıza bakın. Köpek için biraz bisküvi ve çocuk için bir para ödülü iki ilgisiz ruhu bir araya getirebilir. Benim en iyi fotoğraflarımdan bazıları kaçırıldığı halde sonradan "kurgulayarak" yeniden çekilen fotoğrafladır.

Haydi Oyun Oynayalım
Ne zaman "kurgulu" fotoğraf çeksem, çekimi oyuna dönüştürmeye çalışırım. Eğer çocuklar eğlenemezlerse, bu fotoğraflarda belli olacaktır. Haydi öyleyse su tabancasıyla su fışkırtan bir çocuk imajı yaratalım. İki çocuğun eline su tabancasını verin onlar eğleneceklerdir, ancak onların fotoğraflarını mı çekeceksiniz yoksa sırılsıklam mı olacaksınız? Normalde, siz onları çerçeve içine almaya, kompozisyonu ayarlamaya, fotoğraflarını boş yere çekmeye çalışırken, onlar çılgınca gülerek etrafınızda dönecekler ve siz dahil herkes sırılsıklam olacak. Daha iyi bir yöntem yok mu? Bunun için araziye iki tane hula-hoop atın, her bir çocuğu bunların içine koyun ve onlara bunların içinden çıkmadan birbirlerini ıslatmalarını söyleyin. "Eğer terk ederseniz oyunu kaybedersiniz" deyin. En uzun süre kalan çocuğun kazanacağını söyleyin. Böylece çocuklar siz kompozisyonunuzu oluşturuncaya kadar kalacaklardır. Unutmayın ki bütün oyunlarda (kazanan ve kaybedenler için) ödül olması gerekir.

Hey Küçük müsün!
Çocukların çoğu küçüktür (bu kesin bir gözlemdir) çocuklarda daha güçlü imajlar için onları göz seviyelerinde fotoğraflamalıdır. Bu da aşağıya doğru eğilmeyi/ çökmeyi ve onların etrafında sallanmayı ifade etmektedir. Bu sadece bir eğlence değil, aynı zamanda onların seviyesine indiğinizde, çocuklar sizinle daha çok ilgileneceklerdir.

Hatta ben, çocukları aşağıdan çekmeyi daha eğlenceli buluyorum. Düşünün bir kez küçük bir kız çocuğunun kendisinden büyük ablasına nasıl baktığını. Bu alternatif görüş açısı çok güçlü olabilir.

Bir gün birkaç çocuğu balık oltasıyla yürürlerken gördüm. "Ne kadar güzel bir fotoğraf" diye düşündüm kendi kendime. Sonra ki gün komşularımızın çocuklarıyla aynı sahneyi yeniden düzenledim. Balığa gidiyorlarmış gibi davranmaktan ve bu projenin yürümesi için harcanan parayı/verilen hediyeyi kazanmanın keyfi içinde yürüdüler. Caon EOS 80-200mm lens ve Fuji Superia 100 ASA film.

Daha Fazla Bilgi
Kompozisyonunuzun basit olmasını sağlayın, bütün çevreyi doldurun ve izleyene açık bir mesaj verecek bir duyguyu yakalamaya çalışın. Eğer fotoğrafçı doğal bir poz yakalamaktan ziyade, çocuktan poz vermesini isterse duygu giderek eksilecektir. Daha yoğun ve tam çerçeve imajlar üstünde çalışın.

Eğer tele objektif kullanırsanız, lens kompozisyonunuz genellikle, geniş açı lensinizden daha güçlü olacaktır, çünkü tele ile çekilen fotoğraflarda arka plandaki konular daha az gözükecektir. Tele objektifle çekim yaparken yeterince yaklaştıktan sonra farklı etkiler için geniş açılı pozlar üzerinde yoğunlaşabilirsiniz.

Işığı İzleyin
Bir fotoğrafın oluşmasında ışığın önemi üzerinde pek çok kez yorumlarda bulundum. Bunları tekrar anlatarak sizleri bunaltacak değilim, sadece gün ortasındaki kontrast gölgelerden sakının.

Hiç bir şey çirkin siyah gölgelerden daha hızlı bir şekilde harika bir fotoğrafı öldüremez. Eğer gün ortasında fotoğraf çekeceksiniz, bir gölge bulmaya çalışın (bir ağacın altı ya da bir binanın yanı gibi). Ya da gölge yoksa en azından yüzlerini güneşten uzaklaştırın, böylece gözlerini kısmadan normal göz şekilleriyle görebiliriz. Bulutlarla kaplı günler çocukları koşarken yakalamak için en mükemmel günlerdir.

Flaşlı makinalarda dikkatli olun, makinanızın üzerindeki flaşlar çoğunlukla fotoğraflarınızda olumsuz sonuçlar yaratırlar. Ben flaşı, hemen hemen mevcut olan ışığın üzerinde bir ışık kullanmak için flaşı kullanırım. Genellikle daha fazla ışığa duyarlı film kullanmayı tercih ederim (ya da dijital kamerada üzerindeki ISO değerini yükseltirim.) ve flaşın verdiği kırmızı ışıktan ziyade daha fazla grenli olmalarını tercih ederim. Mükemmel sonuçlar için 800 ASA değerindeki Fuji ve Kodak filmlerini kullandım.

Hula-hoop oyun metodunu kullanarak önceden tarif edilen bir konuyla iki çocuğun su savaşını fotoğrafladım. Canon EOS 70-200mm lens Fuji Superia 400 ASA film.

Daha etkili pozlar için onların seviyesine inin. Ben burada balıkgözü lensini kullandım, göz seviyesinde , ekmek pişirmeye çalışan çocuk projesi. Canon EOS 15mm balıkgözü lensi ve Kodak 100 Supra film.
Benim en favori ışık seçimim yukarıdan gelen ışıktır. Bu tür ışıkta iyi bir tanımlama vardır ancak parlayan detaylar ve büyük gölgeler güneşli günlerdeki gibi problem olmaz. Canon EOS 70-200mm lens, odak uzaklığı f/5.6 400 ASA Fiuji Superia Film.