FİLTRELER
Hazırlayan: Elif İNAN
Siyah-beyaz filmlerin, görüntü spektrumunun
bütün renklerini, her rengin yoğunluğuyla orantılı olarak beyazdan
siyaha kadar gri rengin tonlarıyla vermeleri gerekir. Kuramsal
olarak doğru olan bu husus, uygulamada film emülsiyonların renk
duyarlığına göre değişmekte ve renk tonları arasında büyük farklar
meydana gelmektedir. Buna karşın renk ısı derecelerine göre hazırlanan
renkli filmlerde, kullanıldıkları renk ısı derecelerine göre renk
tonları değişmekte bu nedenle de bazen hiç hoşa gitmeyen sonuçlarla
karşılaşılmaktadır. Siyah-beyaz filmlerde renk tonu farklarını
ortadan kaldırmak, ayrıntıları koruyarak kontrastı değiştirmek,
renkli filmlerde ise değişik renk ısı derecelerinde kullanılmak
üzere ve tüm filmlerde kimi özel etkileri elde etmek için kullanılan
çeşitli renkteki jelatin ya da camdan yapılmış ve bu amaçlar için
kullanılan malzemeye filtre denir.
Filtreler yoğunluklarıyla orantılı
olarak kendi rengindeki ışıkların geçmesini sağlamakta, diğer
tamamlayıcı renkteki ışıkların geçmesine engel olmaktadır. Diğer
bir deyimle rengine göre filtre fotoğraf makinesine giren ışığın
kimi renklerini emer diğerlerini geçirir. Yani spektrumun, renk
çarkının ayıklayıcısı görevini görür. Filtrenin rengi ne kadar
koyu ise istenmeyen rengi emme gücü o kadar fazladır.
SİYAH -BEYAZ FOTOĞRAFÇILIKTA KULLANILAN
FİLTRELER
Açık Sarı Filtre:
Düzeltme filtresidir, az kullanılır.
Ortokromatik emülsiyonlarda maviler üzerindeki etkisi azdır. Pankromatik
emülsiyonlarda hiç bir etki sağlamazlar. Baskılarda görüntü üzerinde
mavi renk karşıtı olan kısımları daha koyu nüanslarla belirtirler.
Bulutlu gökyüzü manzaraları, sabah erken ve akşam geç saatlerde
plaj ve kar manzaraları fotoğraflarının çekiminde kullanılırlar.
Poz değerleri üzerine etkileri x 1.5, x 2 dir.
Orta Sarı Filtre:
Düzeltme filtreleridir. Manzara
fotoğraflarının çekiminde ortokromatik emülsiyonlarla en çok kullanılan
filtrelerdir. Ortakromatlk emülsiyonlarda renk tonlarının doğru
bir şekilde çıkmasına yardım ederler. Pankromatik emülsiyonlarda
ise kusursuz bir renk tonu değerlendirmesi yaparlar. Yeşilleri
aydınlatır, ayrıntıları daha belirli hale getirirler. Mavi rengin
yoğunluğunu arttırırlar. Bulutlu gökyüzü manzaraları, plaj ve
kar manzaraları, çok renkli konuların ve çiçek fotoğraflarının
çekiminde kullanılırlar. Poz değerleri üzerine etkileri x 2; x
3'dür.
Koyu Sarı Filtre:
Kontrast filtresidir. Mavi rengin
çok daha kuvvetli bir şekilde belirmesini sağlar. Kullanılma alanı
daha etkili olarak orta sarı ve açık sarı filtreler gibidir. Bütün
sarı filtreler kontrastı artırırlar. Poz değerleri üzerindeki
etkileri x 3 ve x 4'dür.
Açık ve orta Sarı-Yeşil Filtreler:
Düzeltme filtreleridir. Pankromatik
emülsiyonlarda manzara fotoğraflarının çekiminde kullanılırlar.
Orta sarı filtre etkisi gösterirler. Yeşiller üzerindeki etkisi
biraz daha fazladır. Sonuç görüntü üzerindeki etkisi, mavilerin
daha belirli hale gelmesi, yeşillerin daha fazla açılmasıdır.
Kırmızıları, özellikle sarı kapsayan kırmızıları daha güzelleştirir.
Gökyüzü manzaraları, plaj ve kar manzaraları, bahar manzaraları
fotoğraflarının çekiminde kullanılırlar. Çok duyarlı emülsiyonların
portre çekimlerinde meydana gelen çok beyaz ten rengi ve mat dudaklar
verme hatasını düzeltirler. Poz değerleri üzerindeki etkileri.
x 3, x 4'dür.
Yeşil Filtreler:
Düzeltme filtresidir .Yeşil filtre
bulmak zordur. Bunlar çoğu zaman maviye çalarlar. Hızlı pankromatlk
emülsiyonlarla yeşilliklerin ve yaprakların çekiminde başarılı
sonuç verirler ve bunları oldukça hoş açık gri şeklinde yansıtırlar,
kontrastı azaltırlar. Kırmızıları daha koyu bir şekilde belirtirler.
Ağaç ve bitki fotoğraflarının çekimi için en iyi filtrelerdir.
Poz değerleri üzerine etkileri x 3. x 4'dür.
Koyu Yeşil Filtre:
Yeşil filtreler için söylenenler
geçerlidir.
Turuncu Filtre :
Kontrast filtresidir. Mavi rengi
ve daha az olarak da yeşil rengi emerler. Buna karşılık kırmızı
ve turuncu renkleri ve bir oran dahilinde de sarı rengi geçirirler.
Ortokromatik emülsiyonlarda bir etkileri olmaz, yalnız pankromatik
emülsiyonlarla kullanılırlar. Pankromatik emülsiyonlarla çok net
ve çok parlak bir görüntü verirler. Havanın sisli halini ortadan
kaldırır ve görüşü arttırır. Mavileri ve yeşile bakan mavileri
çok koyu, sarıya çalan yeşil ve kırmızıları çok açık renk olarak
gösterir.
Bu filtreler sarı ve maviler arasındaki
bütün kontrastları belirtmek için, mavi gökyüzü manzaraları ve
portre fotoğrafçılığında cilt bozukluklarını kaybettirmek için
kullanılırlar, fakat solgun dudaklar verir. Sarı saçların rengini
canlandırır, elbise renklerini bozar. Turuncu filtreler, aşırı
derecede kullanılmayacak olursa güzel sonuçlar verirler. En büyük
sakıncaları poz süresinin 4-8 kez daha arttırmalarıdır. Bu arttırma
yapılmayacak olursa kontrast fazlalaşır ve güneşli havada fotoğraf
çekildiği halde geceleyin çekilmiş gibi bir sonuç elde edilir.
Mavi Filtre:
Kontrast filtresidir. Mavi renk
ışınlara öncelik tanıyıp, kırmızı ve turuncu renk ışınlara engel
olur. Bu filtreler sarı filtrelerin tam tersi bir etki yaparlar.
Kırmızıları koyulaştırır ve mavileri daha çok soluklaştırırlar.
Gün ışığında çok az kullanılırlar. Mavi renge az duyarlı bir emülsiyonla
mavi yüzeylerin, örneğin su yüzeylerinin fotoğrafını çekmek için
kullanılırlar.
Mavi filtreler yapay ışıkta ve kırmızı
renge duyarlı pankromatik emülsiyonlarda fotoflud tipi lambaların
kırmızı ışınlarını önlemek amacıyla kullanılır. Yapay ışık altında
cilt görünüşünü güzelleştirir, dudakların kırmızılığını belirgin
hale getirir, fakat mavi renkteki gözler beyaz gibi çıkarlar.
Poz değerleri üzerindeki etkileri x 2, x3’dür.
Kırmızı Filtre:
Kontrast filtreleridir. Kırmızı
ışınları ve biraz da turuncu ışınları durdururlar, Kontrast yapmak
için kullanılan bu filtrelerle poz süresini 8-10 kez arttırmak
gerekir. Bu filtreler çok özel etkiler elde edilmek istenildiğinde
kullanılmalıdır. Pankromatik emülsiyonlarla kullanılırlar ve açık
kırmızı ile Orta kırmızı renkte yapılırlar. Sonuç görüntü üzerindeki
etkileri mavi ve yeşil renkler siyah, kırmızı ve sarı renkler
açık tonda belirir. Çekilen fotoğraflarda gece manzarası, fırtına,
koyu gökyüzü ve puslu bulutlu havalar görüntüsü elde edilmek istenildiğinde
ve sisli havaya karşın çok net uzak manzara fotoğraflarının çekiminde
kullanılırlar.
FİLTRELERİN RENKLER
ÜZERİNDEKİ ETKİ TABLOSU
(pankromatik Filmlerle)
Konunun rengi
|
Konunun
rengini açıklaştıran filtre
|
Konunun
rengini koyulaştıran filtre
|
Mavi
|
Mavi
|
Kırmızı, sarı
veya turuncu
|
Yeşile çalan mavi (siyah-turuaz)
|
Mavi veya Yeşil
|
Kırmızı, sarı
veya turuncu
|
Yeşil
|
Sarı, Yeşil veya turuncu
|
Kırmızı veya
mavi
|
Sarı
|
Sarı, Yeşil, Turuncu veya
kırmızı
|
Mavi
|
Turuncu
|
Sarı, Turuncu veya kırmızı
|
Yeşil veya mavi
|
Kırmızı
|
Kırmızı
|
Mavi veya Yeşil
|
Eflatun
|
Mavi
|
Yeşil
|
Pembe
|
Kırmızı
|
Yeşil
|
Kahverengi
|
Turuncu veya Kırmızı
|
Mavi
|
RENK ISI DERECESİ DÜZELTME FİLTRELERİ
Renkli filmlerde, bir ışık kaynağında,
o ışığın renk ısı derecesine göre hazırlanmış renkli filmi kullanmak
doğal olarak en güvenilir ve kolay yoldur. Fakat ister renkli
reversal olsun, isterse renkli negatif film olsun hazırlandığı
renk ısı derecesindeki ışık kaynağından başka renk ısı derecesindeki
ışık kaynaklarıyla kullanıldığında, sonuç görüntüde meydana gelecek
hoşa gitmeyen renk tonu değişikliklerini önlemek amacıyla birtakım
filtreler kullanılır ki bu filtreler fotoğraf çekimi anında yararlanılan
ışığın renk ısı derecesini filmin hazırlandığı renk ısı derecesine
çevirirler.
ÖZEL ETKİLERİ OLAN FİLTRELER
POLARİZE FİLTRELER
Siyah-beyaz filmlerle kullanılan
bu filtrelerin amacı, fotoğrafçılıkta büyük bir hata olan yansımaları
ve parıldamaları ortadan kaldırarak, çıplak gözle bakıldığında
donuk renkli görülen bir çok şeyin parlak renklere bürünmesini
sağlamaktır. Bunun nedeni bütün planlarda dalgalı bir hareket
izleyerek normal bir şekilde yayılmakta olan ışık, yansıtıcı bir
yüzeyle karşılaştığında artık bütün yönlere yayılmayıp sadece
bir noktada yayılmak suretiyle yansımalar meydana getirir ki,
bu olaya polarizasyon olayı denir. Bu polarize olmuş ışınlar film
üzerinde bir parıldama meydana getirerek, konunun ayrıntılarının
ve renk tonunun kaybolmasına neden olur. Eğer bu polarize ışınların
yolu üzerine, mikroskopik iyot ve kinin kristallerinden meydana
gelmiş bir polarizasyon filtresi konulacak olursa, bu ışınlar
kontrol altına alınabilir. Işınlar filtre içindeki kristallerin
meydana getirdiği prizmaların yayılma planına paralel ise filtreden
geçerler. Ama filtrenin duruş biçimi kristallerle ışınların yayılma
planı arasında bir dik açı meydana getirecek şekilde ise bu ışınlar
kırılırlar yani yok olurlar.
Polarizasyon filtreleri netliği
bozmazlar ve yeşilimtrak gri renktedirler. Poz değerleri üzerindeki
etkileri x 3, x 4'dür.
ULTRA -VİYOLE FİLTRESİ (UV) MOR
ÖTESİ IŞINLARI FİLTRESİ
Mor ötesi ışınların (U-V) fazla
olduğu yerlerde özellikle yüksek dağlarda, deniz ve plaj manzaralarında,
kar manzaralarında mor ötesi ışınlara engel olmak için kullanılan
filtrelerdir. Flu, bulanık fotoğraf çekimlerine engel olurlar.
Sarı filtrelerin etkilerine benzeyen etkileri vardır. UV filtrelerin
poz değerleri üzerinde bir etkileri yoktur. Yani poz değerlerini
değiştirmek gerekmez.
GRİ-NÖTR FİLTRE
Tek amacı fotoğraf makinesine giren
ışık miktarını azaltmaktır. Makine içine girecek ışık miktarını
azaltmak için fotoğraf makinesinin enstantane ve diyafram açıklıkları
yeterli olmayabilir. Bu durumda gri nötr filtre kullanılır. Bu
filtreler üzerlerine düşen ışığın renk dengesini bozmadan miktarını
azaltırlar ve azaltma miktarı çeşitli filtre yapımcıları tarafından
değişik tutulmuştur. Bu husus, yani gri-nötr filtrenin üzerine
düşen ışığın ne miktarını geçirdiği filtre prospektüslerinde yazılıdır.
SKY LIGHT (1A) FİLTRELER
Renkli fotoğrafçılıkta bütün diğer
filtrelerden daha çok fazla kullanılan filtrelerdir. Mavi renk
fazlalığını önlemek için kullanılırlar. Renkli filmin spektrumun
mavi renk bandına karşı duyarlı olan en üst tabakasının mavi ışınlara
ilaveten insan gözünün görmediği mor ötesi (U-V) ışınları da saptaması
nedeniyle normal renkler altında görünen bir çok açık hava manzaraları,
renkli filmde göründüğünden mavi şekilde görülür. Bunu önlemenin
çok basit ve ucuz yolu objektif önüne bir SKY (1A) filtre takmaktır.
Bu filtrenin rengi, çok açık pembe olması nedeniyle ikinci bir
etkisi de konunun gölgede kalan kısımlarının ya da kapalı bulutlu
günlerde konunun tamamının renk tonunu sıcaklaştırmasıdır. Bu
suretle elde edilen sonuç bazı fotoğrafçıların tercihen kullandıkları
sarımsı renkte olan UV filtreleriyle elde edilecek sonuçlardan
daha hoş sonuçlar doğurabilir. SKY filtrelerinin poz değerleri
üzerinde değişikliği gerektirecek bir etkileri yoktur. Konuların
renk tonu üzerindeki etkileri ise fark edilemeyecek kadar azdır.
GENEL FİLTRE KULLANMA
TABLOSU
(pankromatik Filmlerle)
Konu
|
Aşağıdaki
etki istenmiyorsa
|
Aşağıdaki
filtre kullanılır
|
Parçalı beyaz bulutlu açık
mavi gökyüzü manzaraları
|
Gökyüzü tabii haliyle
|
Orta sarı veya
açık yeşil
|
Gökyüzü tabii halinden biraz
daha koyu
|
Koyu sarı veya
turuncu
|
Gökyüzü çok koyu
|
Kırmızı
|
Gökyüzü tamamen siyah
|
Koyu kırmızı
|
Çiçekler
|
Koyu çiçek renklerinin belirtilmesi
için yeşil yaprak renklerinin açık hale getirilmesi
|
Açık yeşil
|
Yaprak renklerinin yanında
çiçekleri belirtmek için renk tonlarını açıklaştırmak
|
Çiçek rengine
en yakın renkte filtre
|
Cam ve porselen eşyalar
|
Yansımalardan dolayı parıltıların
önlenmesi
|
Polarizasyon
filtresi
|
Kontrastı azaltıp, şekli,
desen ve detayları meydana çıkartmak
|
Konu renklerinden
birinin tamamlayıcı renkteki filtresi
|
Manzara fotoğrafları
|
Tabii haliyle
|
Orta sarı veya
açık yeşil
|
Kontrastın ve pusluluğun azaltılması
|
Koyu sarı veya
turuncu
|
Kontrastın fazlalaştırılıp
pusluluğun azaltılması
|
Kırmızı
|
Deniz manzaraları
|
Suyun tabii görünüşü
|
Orta sarı veya
açık yeşil
|
Koyu renk su
|
Turuncu veya
koyu sarı
|
Gökyüzünün göründüğü açık
hava portreleri
|
Tabii ten tonları ve tabii
gökyüzü
|
Polarize
|
Parlatılmış yüzeyler(cilalı
yerler, çiniler, formika ve benzerleri)
|
Yansımadan olayı parıltıların
önlenmesi ve güzel detayların belirtilmesi
|
Polarize
|
Portre
|
Cilt lekeleri ile cilt rengi
tonları arasındaki farkı azaltmak
|
Orta sarı veya
koyu sarı
|
Yanık cilt tonlarını belirtip
cildi koyulaştırmak ve erkek portrelerinde gerekli olan
koyu cilt tonunu temin etmek
|
Açık yeşil
|
Güneşli açık mavi havada
plaj ve kar manzaraları
|
Tabii haliyle
|
Orta sarı veya
açık yeşil
|
Kontrastı artırarak dokuyu
belirtmek
|
Koyu sarı, turuncu
veya kırmızı
|
Mobilya (ağaç eşya)
|
Maun gibi koyu ağaçların dokularını
belirtmek
|
Kırmızı
|
Meşe, dişbudak, ceviz gibi
sarımsı ağaçların dokularını belirtmek
|
Koyu sarı veya
turuncu
|
Açık, sarı renkli cila yapılmış
ağaçların dokularını belirtmek
|
Orta sarı
|
Filtre sistemi ve Efekt filtreler:
Filtrelenmiş fotoğraf örnekleri:
Kaynak: Collins Photography
Workshop-FILM
Çeviri: Burak ÖZDEMİR
. Çağdaş BUHARALI
|