Belgesel
Fotoğraf ve Haber Fotoğrafı; Fark Nerede ? (2)
Şeyda Sever
12.
Sayıdan devam etmektedir. Birinci bölüm için tıklayınız...
Haber Fotoğrafı ve Belgesel Fotoğraf
Fotoğrafsız bir gazete ya da dergi düşünmek günümüz koşullarında
artık neredeyse imkansızdır. Artık fotoğraf gazete ve dergiler
için yazı kadar hatta bazen ondan da önemli bir unsurdur. Okur
gazetede yer alan haberin fotoğrafını da görmeyi talep eder. Dergiler
için de fotoğraf aynı derecede kaçınılmazdır. Bazı haberlerin
yeterince görsel malzeme olmadığından dergide yer almadıkları
çok olur.[11]
Fotoğraf haber metnine yeni boyutlar kazandırır. Okurun haberi
anlamlandırma süreci fotoğrafın kullanılmasıyla değişir.[12]
Fotoğraf haber metninin kurduğu anlamı tek bir anda, haber metninden
önce kurar, okur için anlam haberin metninden önce fotoğrafla
varolur.
Haber ve belgesel fotoğrafın çıkış noktaları ve amaçları aynıdır.
İkisi de dış gerçeğin değiştirilmeden sunulması ilkesini benimser.
Hem haber hem de belgesel fotoğrafının işlevleri bildirmek,
öğretmek, açıklamak, etkilemek, saklamak, tarihe tanıklık etmek
olarak tanımlanabilir. Her ikisi de Doğrudan Fotoğraf yaklaşımı
içinde yer alırlar, bu nedenle de belge niteliği taşırlar.
Ancak varolan tüm bağlara karşın fotoğrafın belgesel olma niteliği
ile haber olma niteliği birbirlerinden farklı şekilde tanımlanmalıdır.
Her haber fotoğrafı aynı zamanda bir belgedir ancak her haber
fotoğrafı belgesel fotoğraf değildir. Belgesel fotoğraf ile haber
fotoğrafları arasındaki ayrım üzerinde dururken ilk olarak haber
değeri kavramını ele almak gerekmektedir. Haber fotoğrafıyla
belgesel fotoğrafı birbirinden ayrı tanımlamamıza neden olan diğer
önemli unsurlar ise fotoğrafın yayınlandığı taşıyıcının (Support)
türü ve fotoğrafın taşıdığı estetik, tarihsel değerler ve
yananlamlardır.
Haber Değeri
Stuart Hall haber değerinden bahsederken iki kavram üzerinde
durur. Bunlar Standart haber değeri diğeri de ideolojik
haber değeridir.[13]
Hall’un standart haber değeri olarak isimlendirdiği haber olma
ölçütleri profesyoneller (basın mensupları, akademisyenler v.s.
) tarafından belirlenmiştir. İdeolojik haber değeri ise toplumda
varolan ideolojik yapılar tarafından belirlenir (haberi yapanlar,
iletişim araçları, okur v.s.). İdeolojik haber değerini belirleyen
kurumlardan biri haberin yer alacağı iletişim aracıdır. İdeolojik
haber değeri haberi yayınlayan gazete ya da derginin ideolojik
konumlanışına, haber politikasına, geleneklerine ve sahip olduğu
imaja bağlı olarak belirlenecektir. Bir olay bir gazete tarafından
birinci haber olarak çıkarken bir başka gazetede hiç yer almayabilir.
Hülya Avşar’ ın çocuğunun doğumu Hafta Sonu gazetesinde
kapak olurken, Cumhuriyet gazetesinde hiç yer almaz. Bu
iki gazetenin haber değeri ölçütleri ve tanımlamaları haber politikalarına,
geleneklerine bağlı olarak farklılaşmıştır.
İdeolojik haber değeri okur tarafından da belirlenir. Okurun
hayat karşısında kendini konumlandırışı, olayları algılayışını
ve anlamlandırmasını da büyük ölçüde belirler. Eski Galler Prensesi
Diana’nın ölümü standart haber değeri ölçütleriyle çakışır çünkü
beklenmedik, tahmin edilemez bir olaydır, haberin baş karakteri
hemen hemen tüm dünyada tanınmış biridir. Bu değerler ideolojik
olarak farklı noktalarda olsalar dahi tüm iletişim araçlar tarafından
belirlenmiş, kabul görmüş ölçütlerdir. Ancak bir kere olayın haber
haline geleceği belirlendikten sonra ideolojik değerlendirmeler
birbirinden çok farklı olacaktır. The Mirror’a göre olay “herkesin
sevdiği kadın” , “güzel ve aldatılmış kadın” gibi temalar üzerine
kurulurken The Guardian “Kraliyet Ailesinin Geleceği”, “Umulmadık
Trafik Kazası” gibi temalar etrafında haber yapar. Okur ise haberi
“cinayet mi?”, “güzel prenses”, “hızlı yaşamanın sonu”,“güzel
ama mutsuz prensesin sonu” gibi farklı temalar etrafında okuyup
algılayabilir.
Burada üzerinde duracağımız konu daha çok standart haber değerleri
olacaktır. Bir olayın haber olabilmesi için ne tür özellikleri
olmalıdır? Ostgaard’a göre bir olayın haber olabilmesi için az
rastlanır olması, beklenmedik bir biçimde gerçekleşmesi ve bir
problem üzerine kurulması gerekir.[14] Galtung ve Ruge ise buna eklemeler yaparak
yeni ölçütler belirlerler. [15]
Galtung ve Ruge’a göre toplum tarafından tanınmış kişi ya da
kişileri ilgilendiren olayların haber değeri daha fazladır. Haberin
beklenmedik olmasının yanında önceden tahmin edilemez olması da
haber değerini artırıcı bir unsur olarak görülür. Bununla birlikte
olayın, uzun zamandır bir gerilim üzerine kurulması, bu gerilimin
giderek artması sonucunda ortaya çıkması durumunda da haber değeri
artar. Bu durumda olay daha önceden tahmin edilmekte ve beklenmektedir.
Ancak bu haber değerini düşürmez tam tersine arttırır.
Olayın kültürel kodlar taşıması ve anlaşılabilir olması da haber
değerini arttıran unsurlardandır. Toplumun paylaştığı kültürel
kodları taşımayan bir haber okur tarafından ya hiç fark edilmez
ya da anlaşılmaz. Okurun haber kişileri ile kendini özdeşleştirebilmesi
durumunda da olayın haber değeri artar. Okurun haberi kendi hayatı
ile ilişkilendirebilmesi durumunda olayın haber olma olasılığı
artacaktır. Memur maaşlarına yapılacak olan zam oranı bu nedenle
önemli bir haberdir.
Galtung ve Ruge’ un üzerinde durdukları diğer unsur olayın taşıdığı
negatif değerlerdir. Profesyonellerin (haber üretim sürecinde
yer alanlar) “kötü haber, iyi haberdir” anlayışından hareket eden
yazarlar beklenmedik olayların daha çok negatif değerler taşıdıklarına
dikkat çekiyorlar. Yüzlerce kişinin ölümüne neden olan bir deprem
ya da uçak, tren, araba kazası beklenmedik, tahmin edilemez ve
negatif unsurlar üzerine kurulu olaylardır. Olumsuz olayların
haber olma olasılığı pozitif olanlara oranla daha fazladır. Çünkü
olumsuz olaylar hem daha kolay hem de daha kısa sürede gerçekleşir.
Olayın kısa sürede (aniden) gerçekleşmesinin haber değerini artıran
bir unsur olduğunu biliyoruz. Pozitif olaylar ise daha yavaş
bir süreç içinde gerçekleşirler, bu nedenle de haber olma olasılıkları
daha azdır. Ayrıca olayın taşıdığı şiddet haber değerini
artıran unsurlardandır.[16] Haberde şiddeti görünür kılan
ise fotoğraftır.
Şimdiye kadar haber değeri olarak bahsedilen tüm ölçütler haber
fotoğrafları için de geçerlidir. Belgesel fotoğraf ile haber
fotoğrafını birbirinden ayırırken her iki yaklaşımda da bu ölçütleri
aramak gerekmektedir. Belgesel fotoğraf konularını haber fotoğrafından
farklı olarak beklenmedik, tahmin edilemez olaylar arasından seçmez.
Haber fotoğrafı daha spesifik olaylara tanıklık ederken belgesel
fotoğrafta çoğu zaman bir olay değil bir durum vardır. Haber
fotoğrafı olaylarla, belgesel fotoğraf ise durumlarla ilgilenir.
Haber olan (daha önce bahsedilen haber değerlerini taşıyan) olaylar
hayatın sürekliliğini sert biçimde keserler. Bu da onları haber
yapar. Belgesel fotoğraf ise hayatın kendisi üzerine kuruludur.
İspanya İç Savaşı sırasında, sıradan olmayan bir anı belirleyen
bir fotoğraf haber fotoğrafıdır. Bir İspanyol köyünde yaşamın
akışını görüntüleyen, insanlar bütün gün neler yaparlar, yaşamlarını
anlamlandırma süreçleri nasıl çalışır gibi soruları kendine konu
edinen fotoğraf ise belgesel fotoğraftır.
Taşıyıcının (Support) Türü
Belgesel fotoğraf ile haber fotoğrafı arasındaki ayrımı belirleyen
unsurlardan biri de fotoğrafın yer aldığı iletişim aracının türü
ve periyodudur. Çünkü fotoğrafın yayınlandığı gazete ve dergi
sadece onu taşımakla kalmaz onun okunma koşullarını da değiştirir.[17] Haberin sahip olduğu zaman kipleri yayınlandığı
gazete veya derginin zaman kipleriyle sınırlanır. Günlük bir
gazetede yer alan bir haber fotoğrafı okur tarafından hemen tüketilir.
Okur ertesi günkü gazetede başka bir fotoğraf görmeyi bekler.
Haftalık bir dergide yayınlanan bir fotoğraf ise daha uzun solukludur.
Bu nedenle günlük gazetede çıkan fotoğraflardan farklıdır. Haber
fotoğrafı çoğunlukla kendisini tamamlayan bir yazıyla birlikte
yer alır. Haber metni ile fotoğraf arasında birbirini tamamlayan
ve söylenmek isteneni kuvvetlendiren bir ilişki olmalıdır. Haber
metninde söylenenin tam tersini gösteren bir fotoğraf, okurun
haberin doğruluğuna duyduğu inancı sarsar. Belgesel fotoğraf
ise tarih ve yer dışında bir açıklamaya ihtiyaç duymaz; yazıyla
birlikte yer alabilir ancak fotoğraf halen yazıdan bağımsız olarak
vardır. Belgesel fotoğraf yazıyla, haber fotoğrafının kurduğu
ilişki kadar sıkı bir ilişki kurmaz.
Belgesel fotoğraflar daha çok uzun periyotlu dergilerde ya da
albümlerde yer alırlar. Günlük bir gazete spesifik bir olay üzerine
kurulu foto-röportajlar dışında belgesel fotoğrafa yer vermezler.
Çünkü onlar durumlarla değil olaylarla ilgilenirler. Bu nedenle
İspanyol Köyü bir gazetede değil dergide yayınlanır. [18]
Haber Fotoğrafından Belgesel Fotoğrafa
Eddie Adams’ın 1 Şubat 1968’de Vietnam savaşı sırasında Güney
Vietnam polisinin tutukluları öldürmek için nişan aldığı sırada
çektiği fotoğraf pek çok dergi ve gazetede yayınlanmış haber değeri
olan bir fotoğraftır. Bu gün ise bu fotoğrafa haber değerinden
çok belge olması nedeniyle önem veriyoruz. Bu fotoğraf artık Vietnam
savaşında 1 şubat 1968’de neler olduğunu göstermekten öte savaşın
vahşetini gösteren tarihi belgelere dönüşmüştür. Vietnam savaşının
Amerikan toplumu ve dünya açısından tarihsel bir önem taşımasının
da bu fotoğrafın uzun soluklu olmasında etkisi büyüktür. Adams’ın
fotoğrafı, taşıdığı düzanlamın arkasında Vietnam’da yaşanan büyük
vahşeti Amerika’nın Vietnam’da uğradığı büyük yenilgiyi yansıtan
bir kült olmuştur.
Henri Cartier Bresson’un fotoğrafları için de aynı şeyler söylenebilir.
Bresson’un II. Dünya Savaşı sırasında çektiği fotoğraflar bugün
haber değeriyle değil belge niteliği ile karşımızda durmaktadırlar.
Bazı haber fotoğrafları yayınlandıktan sonra kısa sürede tüketilir
ve bir daha hiç hatırlanmazken bazıları zamanı aşarak belgesel
niteliği kazanır ve farklı bir biçimde bizim için varolmaya devam
ederler. Haber fotoğrafının kısa ömrünü uzatan ve onu zamansal
sınırlılıklardan kurtarıp belgesel fotoğraf kategorisine taşıyan
estetik ve evrensel değerler ile fotoğrafın tarihsel tanıklığı
ve taşıdığı yananlamların zenginliğidir. Haber fotoğrafları gündelik
bir dil içinden kurulurlar. Tarihsel ve evrensel yananlamlara
fazla yer veremezler. Verebilenler ise tarihsel süreç sonunda
haber fotoğrafının kısa ömürlülüğünden kurtulup tarih içinde yerlerini
alabilen başarılı örneklerdir. Adams’ın fotoğrafında olduğu gibi
fotoğrafın tanıklık yaptığı olayın tarihsel önemi haber fotoğrafını
kalıcılaştıran bir unsurdur.
Haber metnini tamamlayan fotoğraflar günlük gazetelerde basılırlar
ve ertesi gün hiçbir iz bırakmadan hafızalarımızdan silinirler.
Belgesel fotoğraf sadece bilgi vermekle kalmaz aynı zamanda insana
dair birçok evrensel değeri beraberinde taşır. Bu değer Adams’ın
fotoğrafında savaşın vahşeti, Arthur Rothstein’in fotoğrafında
zıtlık ve ironidir.
Belgesel ve haber fotoğrafının ortak alanı: Foto-röportaj
(Photo-essay)
Foto-röportaj birden fazla fotoğrafın tek bir tema etrafında
birleşerek daha derin daha ayrıntılı foto öyküler yaratılması
olarak tanımlanabilir. Bu tema bir yer, bir kişi ya da bir olay
olabilir. Günümüzde foto-röportaj fotoğrafların tarihsel ya da
tematik olarak sıralanarak ortaya bir foto öykü çıkarılmasıdır.
Foto-röportajda önemli olan fotoğrafların tek başlarına çok iyi
olmaları değil birlikte bir bütün oluşturabilmeleridir. Günümüz
foto-röportaj tanımlamasının temelleri çok eskilere dayanmaktadır.
Mathew Brady’nın Amerikan İç Savaşı’nı fotoğraflaması, Paul Nadar’ın
babasının bir röportajını görüntülemesi ilk foto-röportaj örneklerindendir.
1890’lardan sonra half-tone baskının yaygınlık kazanmasıyla birlikte
foto-röportajlar basında daha çok yer almaya başladı. Gazete
editörleri olayları daha çarpıcı sunabilmek için daha çok fotoğrafa
yer vermek istiyorlardı. Foto-röportajların hazırlanmasında editöre
çok iş düşüyordu. Bazen tek bazen de birden fazla fotoğrafçı
tarafından çekilmiş fotoğraflar editör tarafından tarihsel ya
da tematik olarak bir düzen içine oturtuluyor ve yayına hazırlanıyordu.
Ancak fotoğraf makinelerinin ve malzemelerin henüz yeterince hızlı
olmaması foto-röportajların yapılmasını zorlaştırıyordu.
Modern anlamda ilk foto-röportajlar fotoğraf makinelerinin küçülüp
hız kazanmalarıyla Almanya’da yayınlanmaya başlanmıştır. Oskar
Barnack 1920 yılında kendi icadı olan ve henüz piyasaya sürülmemiş
Leica makinesi ile bir sel baskınının fotoğraflarını çekmiştir.
Oskar Barnack’ın Leica’sının 1925 yılında Almanya’da piyasaya
sürülmesiyle birlikte foto-muhabirliğinde tam bir devrim yaşanmıştır.
Artık fotoğraf makineleri hemen her yere girebiliyor çok daha
fazla ve ayrıntılı fotoğraflar çekilebiliyordu. Kötü ışık koşullarında
bile fotoğraf çekmek mümkün olmaya başlamıştı. Fotoğrafta hareketin
dondurulması artık zor değildi. Bu tür teknik gelişmeler foto-röportaj
anlayışında da önemli değişikliklere neden oldu. Gazetecilerin
alınmadığı mahkemeler, toplantı salonları gizlice görüntülenir
hale geldi. Münchner Illustrierte Presse dergisinde 1930
yılında yazı işleri editörü olarak çalışmaya başlayan Stefan Lorant
dergide foto-röportajlara sıkça yer vermeye başlamıştı. Yayınlanan
foto-röportajlar bir öykü ya da film akışına sahip fotoğraflardı.
Yine ilk defa Stefan Lorant’ın etkisiyle fotoğraf makinesi sıradan
insanların hayatlarını görüntülemeye başladı.[19] Gazete ve dergilerde fotoğraf editörleri çalışmaya başladı.
Bu editörlerin bir çoğu aynı zamanda foto-muhabirlik yapıyordu.
Foto-röportajların yaygınlaşmasıyla gazetelerin sayfa düzenlemeleri
fotoğraflar kadar önem kazanmaya başladı.
Almanya’da gelişen foto-röportaj tekniğinin Amerika’daki en iyi
uygulayıcısı Life dergisi olmuştur. Dergide yer alan foto-röportajlar
olay fotoğraflarından çok bize dünyanın farklı hayatlarını tanıtan
fotoğraflardı. Eugene Smith’in Life dergisi için bir İspanyol
köyünde yaptığı foto-röportaj çalışması yayınlandıktan çok sonraları
dahi hatırlanmakta, foto-röportajın en iyi örneklerinden biri
sayılmaktadır.
Türkiye’de foto-röportajın en önemli iki ismi Ara Güler ve Fikret
Otyam’dır. Otyam, Güler ve Yaşar Kemal’in birlikte yaptıkları
Anadolu röportajları dönemin gazetelerinde büyük ilgi toplamıştır.
Sonuç Olarak
Camera Obscura'dan Daguerre’in buluşunu açıkladığı 1839 yılına
kadar fotoğrafın hayatımızı kökten değiştirecek görsel bir devrimin
ilk müjdecisi olduğu hiç kimse tarafından öngörülmemişti. Bugün
fotoğrafın olmadığı bir alan düşünmek neredeyse imkansızdır. Kişisel
tarihimizin de en önemli görsel tanıkları fotoğraflardır. Anlar,
daha sonra hatırlanmak üzere fotoğraflanır ve albümlere kaldırılırlar.
Kişisel tarihlerimiz fotoğraf albümlerinde saklanırken, toplumsal
tarihe tanıklık eden ve onu görsel olarak yeniden üreten fotoğraflar
gazete ve dergilerde yer alırlar.
Hem haber hem de belgesel fotoğraf, fotoğrafın işlevini aynı
biçimde tanımlarlar; fotoğraf bildirir, öğretir, açıklar, etkiler,
saklar ve tarihe tanıklık eder.
Fotoğrafın amaç ve işlevlerini aynı biçimde tanımlayan haber
ve belgesel fotoğrafın ortak paydası; fotoğrafın gerçeği yansıtma
gücüne duyulan inançtır. Bu ortak paydaya karşın tezin ana varsayımı
haber fotoğrafı ve belgesel fotoğrafın, sık sık birbirinin yerine
kullanılmakla birlikte, çok farklı iki tür olduğu ve ayrı tanımlanmaları
gerektiğidir. Aynı kaynaktan filizlenen bu iki fotoğraf türünün
farklılığını ortaya çıkaran unsurlar ve haber fotoğraflarını zaman
içinde belgesel fotoğraf olarak görebilmemizin koşullarını şöyle
sıralayabiliriz;
1)
Standart haber değeri ölçütlerini taşımayan bir fotoğraf haber
fotoğrafı olarak tanımlanamaz. Haber fotoğrafının varlık koşulları
olan standart haber değeri ölçütleri belgesel fotoğrafta her zaman
bulunmaz.
2)
“Kötü haber iyi haberdir” anlayışının bir uzantısı olarak haber
fotoğraflarında negatif olaylar daha fazla ön plandadır. Örneğin
fotoğrafta şiddet, haber değerini artırıcı bir unsur olarak karşımıza
çıkar. Profesyonellere göre şiddetin dozajı arttıkça haber değeri
de artar. Belgesel fotoğraflar da negatif olayları kendilerine
konu edebilirler ancak buradaki negatiflik, sansasyon yaratmak
ya da okuru etkilemek amacıyla değil, varolan koşulların değiştirilmesi
amacıyla kullanılır (toplumcu belgeci fotoğraf) . Belgesel fotoğrafta
çarpıcılık fotoğrafın sadeliği ile birlikte gelir
3)
Haber fotoğrafları spesifik olaylar üzerine kurulurlar. Belgesel
fotoğraf ise konusunu daha uzun soluklu öykülerden ve çoğunlukla
sıradan insanın yaşamından seçer.
4)
Toplumca tanınmış kişi ya da kişiler haberin nesnesi olunca haber
değeri de artar. Bu nedenle foto-muhabirleri tanınmış kişilerin
sıradışı pozlarını yakalamaya çalışırlar, belgesel fotoğraf ise
konularını çoğunlukla sıradan insanların sıradan yaşamlarından
seçer; ünlüler belgesel fotoğrafın özel konuları arasında değildir.
İlk belgesel fotoğrafların aile fotoğrafları olduğunu unutmamak
gerekir. Günümüz belgesel anlayışı da 1930’lardaki toplumcu belgeselci
yaklaşımdan uzaklaşarak daha kişisel olana doğru kaymaktadır.
5)
Haber fotoğrafında olayın kendisi fotoğrafın teknik ve estetik
kalitesinden daha önemlidir. Haber fotoğrafının amacı olayın en
açık biçimde anlatılabilmesi, gösterilebilmesidir. Bazı durumlarda
kötü karelenmiş, netsiz fotoğraflar bile yayınlanabilir. Ancak
bu durum haber fotoğraflarında teknik ve estetik değerlerin hiç
aranmadığı anlamına gelmez. Fotoğraflardaki bu gibi değerler arttıkça
(fotoğraf kalitesi) haber fotoğrafının zaman içinde belgesel
fotoğraf olarak kabul edilme olasılığı da artar. Bazı haber fotoğrafları
zaman içinde unutulurken bazıları akıllardan hiç çıkmaz ve belgesel
fotoğraf olarak kabul edilirler. Bunun nedenlerinden biri fotoğrafın
taşıdığı estetik ve teknik değerlerdir.
6)
Haber fotoğrafları yayınlandıkları medya (taşıyıcı ya da support)
nedeniyle kısa ömürlüdürler. Haberin sahip olduğu zaman kipleri
yayınlandığı gazete veya derginin zaman kipleriyle sınırlanır.
Günlük bir gazetede yer alan bir haber fotoğrafı okur tarafından
hemen tüketilir. Belgesel fotoğrafın ömrü çok daha uzundur. Albümlerde,
aylık veya haftalık dergilerde yayınlanırlar. Bizim için daha
uzun süre varolurlar.
7)
Haber fotoğrafının taşıdığı tarihsel önem arttıkça belgesel fotoğraf
olarak kabul edilme olasılığı da artar. Haber fotoğrafları daha
çok günlük bir dil üzerinden kurulurlar. Bu nedenle de hemen unutulur
giderler. Ancak foto-muhabirinin görüntülediği olayın tarihsel
önemi arttıkça fotoğrafın belgesel fotoğraf olarak önemi de artar.
8)
Haber fotoğrafın taşıdığı yan anlamların zenginliği arttıkça belgesel
fotoğraf olma olasılığı artar. Günlük dil üzerine kurulu olan
haber fotoğrafları daha çok düz anlamlara sahiptirler. Bazı haber
fotoğrafları ise taşıdıkları yan anlamların zenginliği ile zaman
karşısında daha güçlü olabilen fotoğraflardır. Belgesel fotoğraflarda
haber fotoğrafının aksine yan anlamlar düz anlama göre daha çok
önem taşır.
[11] Kadir Aktay ile yapılan görüşmeden, Ankara, Haziran
1998.
[12] Stuart Hall The Determinations of News Photographs
a.k.
[13] Stuart Hall The Determinations of News Photographs,
a.k.
[14] Aktaran: Stuart Hall The Determinations of
News Photographs a.k.
[15] Johan Galtung ve Mari Ruge, Structure and Selecting
News, s. 52-63, The Manufacture of News, Social Problems,
deviance and the Mass Media, Revised Edition, Ed. Stanley Cohen
and Jock Young, Constable, London,1988.
[16] Stuart Hall The Determinations of News Photographs
a.k.
[17] Merter
Oral, a.g.e., s. 21, İzmir, 1996.
[18] Bkz. Eugene Smith, İspanyol Köyü, 9 Nisan 1952
Life Magazine, Time Inc
[19] Merter Oral, a.g.e., s.25, İzmir, 1996
|