UZAKLARDAN
Aylin Yılmazbayhan
Merhaba,
Bu sayımızda Paul Strand’ın Camera Works adındaki dergide 1917
yılında yayınlanan bir denemesinin çevirisini bulacaksınız. Bu
deneme ile dergide yayınlanan fotoğraflar Camera Works’de yayınlanan
son fotoğraflardır.
Paul Strand bu denemesinde fotoğrafın estetiğinin sınırlarından
ve güçlü potansiyelinden bahsetmektedir.
FOTOĞRAF
Paul Strand
Bilimin sanata ilk ve de tek önemli katkısı olan fotoğrafin diğer
sanat dalları arasında kendini farklı kılan özelliği nesnelerin
görüntüsünü birebir aktarabilmesidir. Bunun değeri ve ölçüleri
tam olarak belirlenememiştir. Diğer anti-fotoğraf sanatların tersine
bu özellik tamamen fotoğrafa özgü olmasına rağmen aynı zamanda
onun sınırıdır da. Birkaç sanatçı dışında, fotoğrafçıların çoğunluğu
fotoğrafın bu özelliğinden habersizdir. Her sanat dalının gücü,
onun kullanımında ki saflığa bağlıdır. örneğin fotoğrafta kullanılan
bazı boyama ve renklendirme teknikleri fotoğrafı uygunsuzca resimleştirme
isteğinden başka birşey değildir; bu tamamen onların kendi malzemelerine
olan saygısızlığından ve bilgisizliğinden kaynaklanır.
Paul Strand, Kis İle Yüzleşen Zambak,
Orgeval 1973, Modern Sanat Müzesi, New York
|
Aslında fotoğrafçıların problemi açıkca fotoğrafın sınırlarını
ve aynı zamanda alanlarının potansiyelini görmektir. Bu potansiyel,
görüntünün yoğunluğu kadar onun dürüst bir şekilde yaşamı aktarabilmesinde
yatmaktadır. Bir insan elinin resmedebileceğinin çok ötesinde,
neredeyse sonsuz bir ton aralığını bir fotoğraf kağıdına aktarmak,
fotoğrafçının gördüğüne olan saygısıdır. Bu ise sadece fotoğrafa
değişik bir teknik uygulamadan, normal fotoğraf teknikleri kullanılarak
başarılır. Bu da hayatın, fotoğrafçının görüş açısının içine girdiği
ve deklanşöre basmadan önce onun ihtiyacı olan zekanın ve duyguların
doğurduğu fikrin düzeni içindedir.
Kamera, 1923
Modern Sanat Müzesi, New York
|
Objeler, etkiledikleri olayları anlatmak için organize edilebilir
veya ana fikirle ilişkisi yokmuş duygusu yaratmak için degişik
formlarda kullanılabilir. Bu düzenleme, fotoğraf makinasının hareketi
ile veya onların gerçek dağılımı ile gerçekleştirilir. Fakat burada
aktarım sadece görüntünün bir ölçüsüdür. Fotoğraf diğer görsel
sanatlara göre sadece farklı bir yönden gelen bir yoldur, gittiği
nokta ise Yaşam’dır.
Paul Strand, Beyaz At, Ranchos de Taos,
New Mexico,1932
Modern Sanat Müzesi, New York
|
Fotoğrafın gelişimi bütün dünya’ya “Camera Works” aracılığıyla
en güzel biçimiyle aktarılmasına rağmen, fotoğrafçılar arasında
bile hala neler olduğuna dair bir bilinç yoktur. Amerika’daki
fotoğraf sanatının gelişmesi 60 yıl sürmüştür. 1895 ile 1910 yılları
arasında herhangi bir hareket gözlenmemesine rağmen 1910 yılında
tutku ve enerji tekrar çok yoğun bir şekilde tekrar doğmuştur.
Dahası, bu rönesans, büyük estetik başarısını, dürüst ve büyük
bir heyecanla çalışan, kadınlı erkekli küçük fotoğraf gruplarının
bulunduğu Amerika’da bulmuştur. Herhangi bir fotoğraf geçmişi
olmayan ve neyin sanat neyin sanat olmadığı hakkında kuru ve de
kısır fikirler yürütmeyen bu grupların en gerçek güçleri bu masumiyetleridir.
Onlar fotoğraf hakkındaki herşeyi yaşayarak öğrendiler. Aynı şekilde
gökdelenlerimizin yaratıcıları da herhangi bir öncü olmayışı ile
yüz yüze gelmişlerdir, dolayısı ile yeni dizaynlar yapma gereği
görülmüstür. NewYork’un inanılmaz enerjisi ve de gücü başka nerede
Stieglitz’in fotoğraflarında ki gibi doğrudan ve en saf haliyle
gösterilebilmiştir? Başka nerede bir Amerikan kasabasının basitliği
Clarence White’ın ilk çalışmalarında ki gibi sunulmuştur? Scothman,
David Octavius ile birlikte diğerleri de tüm dünya inanılmaz güzellikler
bıraktılar.
Paul Strand, İsimsiz, 1915
Modern Sanat Müzesi, New York
|
Suluboyanın yağlı boyadan daha kalitesiz olup olmadığını veya
karakalemin fotoğraf kadar önemli olup olmadığını tartışmak tamamen
anlamsızdır. Birinin diğerine üstünlüğünü kanıtlamaya çalışmak
zayıflığın bir işaretidir. şunu kabul etmeliyiz ki, insan ruhu
her zaman daha dolu, daha yoğun ve hep farklı şekillerde kendini
tanıtmaya çalışır.
Kaynak: “Photography : Essays & Images”, Beaumont Newhall,
Modern Sanat Müzesi, NewYork
|