Son
Onbeş Yıl ya da Soyut Dışavurumcu Dönem (1980-1995)
Sanat,
sonlu ile sonsuz arasındaki yitik birliğin yaratma eylemi
ile dışa vurulma,sı olduğuna göre; bireyin içinde bulunduğu
sürecin, başlangıç ile gelinen zaman boyutu arasında gösterdiği
değişim ve gelişmeler sanatçı kişiliği belirler. Sanat yapıtları
ise; bu kişiliği yol boyunca yansıtan ayna işlevini yüklenirler.
Zeki
Faik İzer
|
Son
onbeş yılın fotografi ve sanat potansiyelini anlayabilmek
ve 1980 öncesi durum ile karşılaştırmalı olarak ortaya
koyabilmek için, 1980'li yılların, sanat ve kültür yaşamımızda
belirgin kıldığı değişimleri öncelikle sıralamak gerekir.
Bu değişimler: |
1
) Fotogragfinin toplumsal ve sanatsal işlevini yerine
getirebilmesi için gerekli ön koşullardan en önemlisi oları;
batıda 1839 yılında Daguerre ile girilen yeni dönemde Fransız
Bilimler Akademisi'nde bilimsel bir disiplin olarak başlatılan
ve 1960'lar Avrupasında Yüksek okul düzeyinde bağımsız bölümler
olarak yerini alan ve Türkiye'de, Şinasi Barutçu'nun gayretleriyle
Gazi Eğitim Enstitüsü ve Orta Öğretmen Okulu'na ders olarak
giren; ülkemizde sanat eğitimi ve öğretiminin beşiği niteliğini
taşıyan İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (ya da
yeni adıyla Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi)'nde
Zeki Faik İzer Vedat Ar ve 1962'den itibaren Cafer Türkmen'in
katkılarıyla sürdürülen; Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu'nda
(ya da yeni adıyla Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi)
Vehbi Yazgan ile başlatılıp, Güler Ertan ve Barbaros Gürsel
ile Grafik Bölümü İçinde sürdürülen eğitim süreci, ancak
1978 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
çatısı altında "Fotograf Enstitüsü" ismi ile bağımsız kurum
kimliğine kavuşmuştur. 2547 sayılı YÖK yasasının 5. maddesi
gelişmelere ivme kazandırmış ve sırayla Yıldız Üniversitesi
bünyesinde iki yıllık ön lisans veren Fotograf Meslek Yüksek
Okulu açılmış, İzmir 9 Eylül Üniversitesi'nde fotografi
eğitimi dört yıllık lisans düzeyine çıkartılarak bağımsız
kurum kimliği kavuşmuştur.
Barbaros
Gürsel
|
1980
sonrasında eğitim sürecindeki bu zenginlik heyecan vericidir.
Ancak ülkemizin bu kurumlar bazında akademisyen sorununu
çözecek geçmişe yönelik besleme kaynağı olmadığından;
bu kurumların kendi çağdaş kadrolarını oluşturuncaya
kadar geçecek süre içinde bazı sorunları yaşamaları
da kaçınılmaz olacaktır. |
2)
1980 sonrası dönem, çağdaş dünyadaki oluşum ve eğilimlere
bağlamda çabalarında, geleneksel kalıpları kıran alternatif
bir çizginin oluştuğu dönemdir. Kendini belli sanat akımlarına
bağlayan, yeni gereksinim duyan bu anlayış; 1980 öncesindeki
bireysel farklılıklarla zenginleşeceğine, bir daralma sürecine
giren, karamsarlık ve sefaleti toplumsal bir suç olarak
görüp çalışmalarına yansıtan, sosyal gerçekçi fotografinin
klişeleri arasında sıkışıp kalan düşünceye tepki olarak
doğmuştur. Böylece 1980 öncesinin betimlemeye dayanan "belgesel
fotografi" ile boyutu farklı biçimde irdeleyen, "avangard"
ya da literatürdeki yerleşik kavramıyla "deneysel fotografi"
arasında, bugün de varlığını hissettiren bir duvar yükselmiş
oluyordu. Kültür sınırlarının şeffaflaştığı, sanatlararası
duvarların çöktüğü, diyaloğun olanca hızıyla sürdüğü bugün
de gereksiz olan bu çekişmeler, dikkati çok daha önemli
sorunlardan uzaklaştırıp başka yönlere çektiğini de kabul
etmek gerekir.
3)
Özel kurumların fotografiyi destekleyici işlevi, özellikle
özendirici ödüller bağlamımda, 1980 sonrası hızlı bir gelişme
göstermiştir. Devlet desteği her dönemde olduğu gibi, bu
dönemde de oldukça sınırlı kalmıştır.
4)
Bu dönemi belirleyen bir diğer olgu da, fotografi eğitimlerini
dış ülkelerde tamamlayıp yurda dönenlerin çağdaş ortamın
hazırlanmasında gösterdikleri çabalar; ayrıca uluslararası
kültür ilişkileri çerçevesinde çağdaş batı fotografi sanatından
örneklemelerin artmasıdır. 1980 yılının başında Albert Kahn'ın
kolleksiyon sergisi, 1983 de Bulgaristan Fotograf Kulübü'nün
Bulgar Fotografından bir kesit sergisi, 1984 yılı İstanbul
Festivali kapsamında izlediğimiz Bill Brandt sergisi, ayni
yıl Jerry N, Uelsmaunn sergisi, 1985 yılında Margaret Burke-White
sergisi, 1986 yılında Andre Kertesz ve Paul Capanigro sergileri
1990'da Herbert List, Japon Uluslararası Fotograf Federasyonu
ve Lüksemburg'lu yazar JeanJacgues Lucas'ın sergileri, 1991
yılında Ansel Adams, Henri Cartier Bresson, Aaron Siskind
ve Bela Kalman'dan oluşan karma sergiyi, James Robertson
sergisi, Alman Kültür Heyeti ve Agfa Fotohistorama Müzesi
işbirliği ile Almanya'dan getirilen "Asya'nın Tatlı Kıyılarırıda"
sergisi, 1993 yılında Toshiki Ozawa'nın bilgisayar fotografları
sergisi ile ayni yıl Chris Hinterobermaier'in sergisi, Pierre
Gigord'un koleksiyon sergisi, 1994 yılında Paul Nadar'ın
"Orta Asya Yolculuğu" sergisi, aynı yıl August Sander'in
"20. Yüzyıl İnsanları" sergisi ile 1995 yılının son
ayları içinde
izlediğimiz Almanya'da Portre Fotografçılığı (1854-1918)
sergisi örnek olarak gösterilebilir.
Türk
fotografının son onbeş yılı içinde, ilk çıkışlarını
ve çalışmalarını daha önceki yıllarda gerçekleştirmiş
olan 60'lı kuşak için, belli birkaç ismin dışında
büyük ve köklü dönüşümlerden söz edilemez. Bu isimler,
kişisel kararlıkları içinde gelişim sürecine her katkılarını
sürdürmüşlerdir.
|
Laleper
Aytek
|
Kamil
Fırat
|
Genel
tanımı içinde fotografi, çok boyutlu nesnel gerçekliğin
iki boyuta indirgenmiş görsel bir yeniden sunumu olduğuna
göre; 1980'den günümüze kadar geçen onbeş yıllık süreç
içinde, gerek kuram ve gerekse uygulamalı alanda gözlenen
canlığın sürüklediği deneysellik, ülkemiz koşullarında
iki farklı düzlemde gerçekleşmiştir |
Birinci
düzlemde fotografi, nesnel görüntünün nesnelliğini aşarak,
aracın tüm teknik, estetik, semantik ve pragmatik olanaklarını
kullanır. Bu düzlem soyut dışavurumcu (abstrakte Expresyonism)
düzlemdir. Bu anlatım boyutunda fotografik göstergelerin
düşünsel platformda yeniden biçimlendirilmesi yönüne gidildiği
gözlenir. Bu bağlamda başarılı çalışmaları izleme olanağı
bulduğumuz isimler arasında Cengiz Karlıova, Şahin Kaygun,
80'li yılların başında deneysel fotogra.fi kavramını ortaya
atan Ahmet Öner Gezgin, Nuri Bilge Ceylan, Emine Ceylan,
Çerkes Karadağ, Kamil Fırat, Laleper Aytek, Mustafa Kocabaşı,
Adnan Ataç, Gökhan Yalta, Faruk Ertunç, Maggie Danon, son
dönem çalışmalarından dolayı Şakir Eczacıbaşı, 80 öncesi
belgesel anlayışını pictorealist veya izlenimci ortama taşıyan
Halim Kulaksız, Merih Akoğul,
Orhan Alptürk, Ali Rıza Akalın, Nafia Çalımlıoğlu, Fethi
İzan, S. Yalçın Çıdamlı, İbrahim Göğer, Ahmet Selim Sabuncu
ve daha birçokları bulunmaktadır.
İkinci
düzlem ise, nesnel gerçekliğin aşıldığı konsepte dayalı
kavramsal düzlemdir. Burada amaç fotografiye ulaşmak
değil; onu yaratma eylemi içinde araç olarak kullanmaktır. |
Nuri
Bilge Ceylan
|
Şahin
Kaygun'un "Eski zaman Denizlerinde (1990)" ki dadaist yaklaşımı,
Ahmet Öner Gezgin'in üçüncü boyut araştırmalarını kapsayan
"Kavramsal ve Görsel İmgeler ya da Nesnelleşmiş Görüntüler
(1989)" i, Yusuf Murat Şen'in deneysel çalışmaları, Cem
Çetin ve Hadiye Cangökçe'nin son yıllarda gerçekleştirdikleri
foto-enstallasyonları bu dönemde değerlendirilir.
A.Selim
Sabuncu
|
Ahmet
Öner Gezgin
|
Dönemin
genel görünümünün yanında, belgesel fotografi özellikle
FOG Grubu (Nevzat Çakır, İlyas Göçmen, İzzet Keribar, Mehmet
Kısmet, Bülent Özgören, Yusuf Tuvi, Sedat Tosunoğlu, İlteriş
Tezer, Selçuk Kundakçı ve Sarkis Baharoğlu) elemanlarının
ulusal ve yerel eğilimli çalışmalarında etkinliğini sürdürmektedir.
Yusuf
Murat Şen
|
Evrensel
eğilimin ağırlıklı olarak gözlendiği 1980-95 yıllarını
kapsayan soyut dışavurumcu dönemin özelliklerini genel
anlamda 4 ayrı başlık altında. özetleyebiliriz. 1 )
Evrensel kültür kalıtlarından yararlanmak, 2) Evrensel
ortak değerlere bağlı olup, ortak anlatım dili kullanmak,
3) Batının sanat kategorilerine bağlı kalmak, 4) Biçimsel
sorunlara öncelik vermek. |
Gelecek
yılların, son beş yıl içinde yaşanan umursamaz bir ortamın
devamı olmamasını diliyorum.
Aralık
1995
KAYNAKÇA
1) LYNTON, Norbert - Modern Sanatın Öyküsü, Çev.
Prof. Dr. Cevat Çapan, Prof. Sadi Öziş, İkinci basım
1991, s.9
2)
TANSUĞ, Sezer - Türk Resim Sanatında Fotograf Kullanımına
İlişkin Sorunlar, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar
Fakültesi 1. Ulusal Sanat Sempozyumu: Türkiye'de Sanatın
Bugünü ve Yarını, Nisan 1985, Bildiriler Kitabı s.22
3)
GEZGİN, Ahmet Öner - Fotografi'nin Dili, İFSAK 2. Fotograf
Günleri, Panel, Aralık 1986
4)
SAĞDIÇ, Ozan - Yeni Fotograf Dergisi, 1977, sayı 12, s.16
5)
LYNTON, Norbert - a.g.e., s.291
6)
GÜLER, Ara - Yeni Fotograf Dergisi, 1977, sayı 14, s.10
7)
ERBİL, Devrim (Prof.) - 50 Yıllık Türk Resmi ( 1923-1973
), Akademi Mimarlık ve Sanat, sayı 8, s.73
8)
a.g.e., s.291.
Refo
Fotograf Sanatı Dergisi, 1989, sayı ll, s. 22-28 .
Yeni
Fotograf Dergileri, sayı 8-14-33-45 .
6.
Devlet Fotograf Sergisi, sergi kataloğu 1994 .
25
Yılın Türk Fotograf Tutanağı ( 1960-85), Seyit Ali Ak, İFSAK
yayını
Esat
Nedim Tengizman, Sinasi Barutçu, Othmar Pferschy, Ara Güler,
Sami
Güner,
Hasan Kurbanoğlu'na ait olan fotografiler Seyıt Alı Ak arşivinden
alınmıştır.
Ana
Sayfa
|