18. İSTANBUL FOTOĞRAF GÜNLERİ ARDINDAN
18. İstanbul Fotoğraf Günleri, 1 Kasım 2002’ de İtalyan Kültür Merkezi’nde
verilen bir kokteyl ile açıldı. Açılışta 2002 İFSAK sinema
ödülü Sami Şekeroğlu’ na, 2002 İFSAK fotoğraf ödülü de Fotoğraf
Vakfı Girişimi‘ ne verildi ve programı yansıtan bir dia
sunumu yapıldı. Her yıl olduğu gibi bu yıl da fotoğraf günleri
heyecanlı bir koşuşturma içinde geçti.
“ÖTEKİ” temasının işlendiği fotoğraf günlerinde sergiler,
gösteriler, söyleşi ve paneller birbirini izledi. 10 yerli
8 de yabancı fotoğraf sergisi açıldı. Yabancı sergiler bu
yıl sayı ve kalite bakımından fotoğraf günlerine damgasını
vurdu diyebiliriz. Geleneksel “Dia Gösterisi Yarışması”,
“Fotomaraton” ve “Fotoğrafınla Gel” etkinlikleri de aynı
heyecanını korudu. “John Lennon” (Selim Güneş, Levent Karoğlu)
“Herkes bir röntgencidir” (Wilco Van Herpen) ve “Cilo Dağları”
(Bünyad Dinç ) dia gösterileri beğeni ile izlendi.
Akbank Kültür ve Sanat Merkezi’ nde Antoine D’Agata’ nın “Ulysses’in
gözleri “ sergisi üzerine söyleşisi , İFSAK‘ ta Baha Gelenbevi’
nin “Anısına” sergi açılışının ardından yapılan dostları
ile söyleşi, Bir Kültür ve Sanat Merkezi’nde Stefan F.Lindberg‘
in “İsveç’te Basın Fotoğrafı ve Fotoğraf Eğitimi “ konulu
konferansı, Joachim Ladefoget‘ in hemen herkesin büyük hayranlığını
kazanan “Arnavutlar” sergisinin diaları eşliğinde “Basın
Fotoğrafı” üzerine söyleşisi fotoğrafseverlerce büyük bir
ilgi ile izlendi.
Ne yazık ki panel ve açıkoturumlar gerekli ilgiyi göremedi. Prof.Dr.
Nurçay Türkoğlu ve Doç. Arus Yumul‘ un sunduğu ve “ÖTEKİ”
temasının ele alındığı açıkoturumda öteki kavramının toplumsal
ilişkiler, kültürel ilişkier, güçlü-güçsüz, iktidar-birey
ilişkileri üzerine olan etkilerinin ne olduğu yorumlandı.
”Fotoğraf Üretiminde Sektör Yönetimi” konulu açıkoturumda
ise Faik Başaran’ın çok başarılı bir sunumu olmasına karşın,
izleyici azlığı üzücüydü.
Ömer Orhun’un ikincisi düzenlenen “Görçek”, Halil Koyutürk’ün “Karanlıkoda
Baskı Teknikleri” ve Magnus Naideman’ın “Sayısal Görüntü
İşleme “ başlıklı atölye çalışmaları ise az sayıda öğrenci
ile sınırlı olmasına karşın gerek yolun başındakiler gerekse
kendini yenilemeye çalışanlar için yararlı atölye çalışmaları
oldu.
Yedi yıldır yapılmakta olan dia gösterisi yarışmasına bu yıl 18 kişi
katıldı. Levent Çalıkoğlu, Orhan Cem Çetin, Zeki Demirkubuz,
Nadir Ede, Hilmi Etikan, Selim Güneş, Erman Yerdelen‘ in
seçici kurul olarak görev yaptıkları yarışmada Engin Gerçek
“Fark Üçlemesi” Julide Gamze Çeçen “Ruh Üşümesi”, Vedat
Ozan “Kırmızı” isimli çalışmaları ile başarı ödülü aldılar.
Bu çalışmalar 26 Kasım’ da Akbank Kültür ve Sanat Merkezinde
yapılan ödül töreni ardından fotoğrafseverlere sunuldu.
FOTOMARATON
12. si düzenlenen Fotomaraton bu yılda aynı heyecanını korudu. 151 kişinin
başvurduğu yarışmayı 121 kişi sonuçlandırdı.
Coşkun Aşar, Hüsnü Atasoy, Nadir Ede, İlyas Göçmen ve Halil İbrahim Tutak’tan
oluşan seçici kurul bu yılki fotomaraton konularını;
1- Üsküdar,
2- İstanbul’da gece yaşamı,
3- Afişler, reklamlar ve billboardlar olarak belirledi.
Yarışmacılar, İFSAK’ tan aldıkları bir makara filmi 48 saat içinde çekip
İFSAK’a teslim ettiler. Filmler yıkatılıp fotoğraflar basıldıktan
sonra, yarışmacılar üçer fotoğraflarını panolara yapıştırdılar.
Yapılan değerlendirme sonucu;
1. Azra Vardar,
2. Sunar Eskiçırak,
3. Sebahattin özveren
4. H. Çağlayan Sarıkuş
5. Yasemin Süner ‘in fotoğrafları ödüle değer bulundu.
26 Kasım akşamı İFSAK’ta yapılan sergi açılışı ve ödül töreni ile bir
fotomaraton daha sonuçlanmış oldu.
FOTOĞRAFINLA GEL
8 Yıldır gelenekselleşen “Fotoğrafınla Gel”
etkinliği 24 kasım Pazar günü yine İ.T.Ü. Taşkışla binasında
yapıldı. 106 kişi boyut sınırlaması olmaksızın getırdikleri
fotoğraflarını iki saat boyunca sergilediler. Kokteyl sonunda
çekilen kurrada herkes bir başkasının fotoğrafını alıp oradan
ayrıldı.
Bir fotoğraf günlerini de böylece geride
bırakıp fotoğrafla dopdolu bir ayı bizlere yaşattıkları
için İFSAK fotoğraf günleri düzenleme ve yürütme kuruluna
teşekkür ederken gelecek senenin konusunu bugünden meraketmeye
başladık bile.
ANISINA
Bu yıl fotoğraf günlerinin anısına bölümünde
1984 yılında kaybettiğimiz Baha Gelenbevi yer aldı. Baha
Gelenbevi, fotoğraf ve sinema alanında iz bırakmış bir ustaydı.
Yıllar önce "Yeni Fotograf" dergisinde yayınlanan
bir yazısında "Yalnız icgüdü veya özel yetenekle fotoğrafta
sanat yapmak olanaksızdır. Fotoğrafta sanat yapmak için
birtakım gereksinmelerin bir asgari müştereke vardırılması
kadar bilinçle, bilinçdışı içeriklerin estetik dizaynını
bireysel olarak gerçekleştirme gücüne erişmiş olmak ilk
şarttır" diyerek fotoğraf hakkındaki görüşlerini belirtir.
1907 yılında İstabul'da doğan Baha Gelenbevi
1928’ de Fransa'da Valabre Ziraat Okulundan mezun oldu.Film
operatörlüğü ve Pierre Billon , Andre Hügo ve ünlü rejisör
Abel Gence'nin asistanlığını yaptı ve 35 yaşında yurda döndü.Türkiye'de
1943’ te Dertli Pınar filmi foto direktörlüğünü yaptı.1944’
te senaryosunu yazdığı "Deniz Kızı" filminin rejisörlüğünü
yaptı .Türk Sinema Sanatçıları derneğini kurdu.
Çok yönlü bir sanatçı olan Gelenbevi'nin
sinema ve fotoğraf dışında ,yağlıboya resim, heykel ve şarkı
sözü yazarlığı gibi çalışmaları vardır.
1928 de Baha Gelenbevi'ye Türk Filmciler
Derneği tarafından "Sinemada Fotoğraf Direktörlüğü-50
yıl" altın madalyası verilmiştir. Gelenbevi 1983 yılında
FIAP tarafından verilen Hon-EFİAP ünvanını aldı. "Film
Reji Asistanı Adayı Kılavuz Kitabı" adlı kitabı İFSAK
yayınları arasında yer aldı. 18.İstanbul Fotoğraf Günleri
kapsamında 8 kasım 2002’ de İFSAK sergi salonunda Baha Gelenbevi
anısına bir sergi açıldı. Sergide Gelenbevi' ye ait yeğeni
Gündüz İmşir arşivinden 29 fotoğraf ve Engin Özendes arşivinden
23 fotoğraf yer aldı. Ayrıca İbrahim Zaman ve Cem Turgay
arşivinden Baha Gelenbevi ile ilgil anı fotoğrafları da
bir panoda sergilendi. Yine İFSAK salonunda bir kısmı Aclan
Uraz 'dan alınan Gelenbevi’ ye ait dökümanlar camlı bir
bölmede sergilendi. Aynı akşam Baha Gelenbevi anısına İFSAK'
ta bir söyleşi gerçekleştirildi. Söyleşiye Gelenbevi’yi
uzun yıllar tanıyan fotoğraf sanatçısı İbrahim Zaman ve
sinema aktristi Engin Çağlar katıldılar. Gelenbevi 'nin
kendilerini nasıl yüreklendirdiğini vurguladılar ve anılarını
fotoğrafseverlerle paylaştılar.
PROJE: İSTANBUL
4 eylül-9 ekim 2002 tarihleri arasında
İFSAK'ın desteği ile Nordens Fotoskola' dan 17 öğrenci Stefan
F. Lindberg ve Halil Koyutürk' ün eşliğinde İstanbul' da
okul bitirme çalışmaları yaptılar. Ana konusu demokrasi
olan bu çalışma altı ana başlık altında sürdürülmüş ve bu
ana başlıklarda 3'er öğrenci çalışmıştı. Ana başlıklar ;
kadınlar, çocuklar, yaşlılar, şehir hayatı ve kültür konularını
içermekte. Alt başlık olarakta genç kızlar, okul çocukları,
Çingeneler, Kürtler, Aleviler, varoşlar, Rock müzik, güneş,
parklar, vapurlar, tranvaylar gibi konuları görmekteyiz.
Açılan sergide her öğrencinin 5-7 arasında fotoğrafı bulunuyor.
Bazı öğrenciler renkli, bazıları ise siyah-beyaz çalışmışlar.
Öğrenciler fotoğrafları İstanbul’ da çektikten sonra İsveç'e
dönmüşler orada baskılarını yapıp, fotoğraflarını İstanbullu
fotoğraf severlerle paylaşmak üzere geri gelmişlerdir.
NORDENS FOTOSKOLA:
İsveç' te basın fotoğrafçılığı konusunda en önemli okul olan "Nordens
Fotoskola" Avrupada'da tanınmış bir kurum. Okul üç
yıllık eğitimi sonucunda duyarlı, kendini sürekli geliştiren,
fotoğraf ve görsel tasarım tekniklerinde yetkin basın fotoğrafçıları
yetiştirmeyi amaçlamakta. Üçüncü yılını sürdüren okula lise
eğitimden sonra giriliyor. Her yıl 18 öğrenci alıyor. Şu
anda 54 öğrencisi var. Birinci yıl küçük projeler üzerinde
çalışılıyor. İkinci yıl beş haftalık projeler oluşturulup
farklı ülkelere gidiliyor. Üçüncü yıl ise staj yapılıyor.
Bu stajlar usta fotoğrafçıların yanında, müzelerde ve gazetelerde
oluyor. Bu yıl da çalışmak için İstanbul seçiliyor.
HALİL KOYUTÜRK:
Dört yıldır İstanbul fotoğraf günleri için İstanbul'a gelen Hail Koyutürk
1980 yılında zorunlu nedenlerle Türkiye'den ayrılmış. Stocholm'de
yaşıyor ve fotoğraf dersleri veriyor. Uzun soluklu projelerinin
konularını Türkiye'den seçiyor. Türkiye'ye ve sorunlarına
olan ilgisi çalışmalarına da yansıyor. "Tinerin Kokusu",
"Çingeneler" ve "Eşcinseller" çalışmalarından
bazıları. Halil Koyutürk 15-20 kasım 2002 tarihleri arasında
İFSAK' ta "Karanlık Oda Baskı Teknikleri" konulu
bir atölye çalışması yürüttü. Siyah-beyaz fotoğrafların
karanlık odada basılmasından yana. Digital ortamda basılan
siyah-beyaz fotoğrafı işin kolayına kaçma olarak yorumluyor.
Halil Koyutürk şu anda "Transeksüeller" üzerinde
çalışmalarını sürdürüyor.
STEFAN F. LİNDBERG:
|
İsveç doğumlu ve serberst fotoğrafçı olarak çalışmakta olan Lindberg,
18. Fotoğraf Günleri’ne "Amerika: Kartalın Gölgesinde" sergisiyle katıldı.
Amerikalılarla ilgili fotoğraflarını 1994-2001 yılları arasında
İsveç ve Amerika’daki bazı dergi ve gazetelerde yayımlanan
röportajları için çekmiş. Stefan F. Lindberg "Nordens
Fotoskola" da eğitim programı sorumlusu ve öğretim
üyesi olarak çalışmakta. F.Lindberg, “Proje: İstanbul” sergisinin
açıldığı Bir kültür ve Sanat merkezi’ nde 14 Kasım perşembe
günü bir konferans verdi. F.Lindberg konferansta "Nordens
Fotoskola" da verilen eğitimin amaçları ve niteliği
üzerinde durdu. Fotoğraf eğitiminde önemli olanın hikaye,
ışık, kompozisyon, formlar, baskılar ve anlatım tarzı olduğunu
vurguladı. Özetle; Fotoğrafçı'nın gerektiğinde fotoğrafı
kelimeye dökebilmesini ve fotoğrafçılarla gazeteçilerin
aynı dili konuşmalarını, fotoğrafçıların da metin yazarları
gibi bir ön çalışma ve araştırma yapması gerektiğini söyledi.
"Fotoğrafçının ayrıca bilgi, görüş ve bilince de ihtiyacı
vardır" dedi. Gazete fotoğrafları'nın sosyal etkinliğinin
ön plana çıkması için estetik gücün de kullanılması gerektiğini
vurguladı.
İZ GRUBU 2. SERGİSİNİ, 18. İFSAK FOTOĞRAF
GÜNLERİ KAPSAMINDA DÜNYA AKTÜEL KİTABEVİ SERGİ SALONUNDA
AÇTI
Hayata, dünyaya ve fotoğrafa derinden bakışları
ile özlük peşine düşen; benliklerinin izlerini arayan genç
fotoğrafçılar olarak tanımlıyor İZ Grubu kendini. Grup ilk
sergisini 2001 Kasım’ında 17. İstanbul Fotoğraf Günleri
kapsamında Dünya Kitabevi sergi salonunda açmıştı. Bu karma
çalışma 2001’de İFSAK’ın düzenlediği serbest bir atölye
çatısı altında Cemil Ağacıkoğlu ile birlikteliklerinden
doğmuştu.
|