Necati Abacı'nın Çizgili Fotoğrafları
Çağdaş Türk Karikatürü'nün en özgün
isimlerinden biri olan Necati Abacı, grafik sanatı ile resim
sanatının çizgisel değerleri arasında konumladığı karikatür
anlayışını bu kez de fotoğraf sanatıyla buluşturarak yepyeni
bir projeye imza atıyor.
Necati Abacı'nın, "Çizgili Fotoğraflar"
sergisinde yalnızca konusu fotoğraf olan karikatürler yer
almıyor, Abacı'nın aynı zamanda fotoğraf sanatı ve belgesel
fotoğrafa olan ilgisi doğrultusunda koca bir fotoğraf tarihi
de farklı bir uzam ve zamanda yeniden gözden geçiyor.
Abacı bunu yaparken, fotoğrafın anlardan
oluştuğunu unutmuyor ama anlık çarpıcılıktan çok, sürecin
içinde çözünen bir bakış açısını yeğliyor. Necati Abacı
çizgilerle fotoğraf çekiyor. Öncesinde uzun uzun araştırıyor;
ardından tıpkı fotoğrafçı gibi ince ayarlar yapıyor ve "karar
anı"nı saptadıktan sonra deklanşöre basıyor.
Onlarca farklı çizgi/metin özellikleriyle
temsil edilen günümüz Türkiyesi'ndeki karikatür anlayışları
arasından özgün biçemiyle sıyrılan Necati Abacı, karikatürünü
oluştururken verili kod sistemlerini sessizce parçalayarak
kendi enerji alanını yaratıyor. Bu da Abacı'yı evrensel
ölçütler içinde farklı bir bakış açısıyla değerlendirmemizi
yanında getiriyor.
Belki de dünyada ilk kez bir karikatür
sergisi yalnızca fotoğraf konusunu (üstelik fotoğraf tarihine
göndermeler yaparak) işliyor ve Fotoğrafevi-Koç Allianz
gibi ülkemizin en önemli fotoğraf galerilerinden birinde
açılıyor. Necati Abacı, "Çizgilerle Sanat İnsanları" sergisinde
gösterdiği titiz çalışma sürecini, "Çizgili Fotoğraflar"a
da taşıyor. Abacı çizgilerle fotoğraf okuması yapıyor ve
yaşamı boyunca edindiği fotoğra fabakma birikimini son işlerine
taşıyor.
Abacı, karikatürlerinin bir kısmında
klasik çizginin yanında, farklı tekniklere de yer veriyor.
Bu bağlamda, serigrafi yoluyla çoğaltılmış özgün baskı renkli
karikatürler ve dünya fotoğraf tarihinde yer alan unutulmaz
karelerin çizgi ve renkle müdahale edilmiş dijital baskıları
da sergide yer alıyor.
Sonuç olarak, Necati Abacı çizgilerden
inşa ettiği fotoğraf makinesiyle "yazısız ve kara" mizahın
çarpıcı örneklerini oluşturan anlamlı fotoğraflar çekiyor
ve dudağımızın kenarına buruk bir gülümsemeyi ödünç bırakıyor.
Merih AKOĞUL
Necati
Abacı'yı tanıyalım...
|