RENK
Öğr. Gör. Tülay Çellek
Işığın kendi öz yapısına veya cisimler tarafından yayılma şekline
bağlı olarak göz üzerinde yaptığı etkidir.
Çeşitli cisimlerden yansıyarak gelen ışınların görsel algı sonucu
kişide oluşturduğu duygudur. Diğer bir deyişle renk Işığın
cisimlere çarptıktan sonra yansıyarak görme duyumuzda bıraktığı
etkiye denir. Güneşli bir günde renklerin daha parlak ve canlı olmaları,
kapalı havada ise parlaklığını ve canlılığını kaybetmeleri ve olduklarından
koyu görünmeleri rengin ışığa bağlı olduğunu gösterir. Işık olmadığı
zaman herşey, şekil ve renk olarak karanlıkta kaybolur. Fizikçi
Isaak Newton 1676’da, prizma yardımı ile güneş ışığının kırılmasını
sağlamış ve renklere ayrışan tayfını net bir şekilde göstermiştir.
Güneş ışığı bir prizmadan geçirilince 7 renk grubu meydana gelir.
Güneş ışığında depo olmuş bu renkler bir eşya üzerine geldiğinde
o cisim renklerin bir kısmını yutar, bir kısmını da yansıtır. Bu
olayın sonucunda cisimler bize yansıttığı renkte görünürler. Güneş
ışığındaki renk grubunun uçları birleştirilirse de renk çemberi
meydana gelir.
Bir görme olayında :
* Işınların göze gelmesi ----------------------------------Fiziksel
* Bu ışınların karşısında gözde ortaya çıkan işlemler ---------------
Fizyolojik
* Cismin beyinde algılanması --------------------------------------------
Psikolojik bir olgu olarak ortaya çıkmaktadır.
Çeşitli renk duyguları oluşturan ışınların dalga boyları
farklıdır. Kırılma açısı en küçük olan ışın kırmızı, en büyük
olan ışın mordur.( güneş tayfında izlenen sıra ) Renkli boyaların
aynı oranda karıştırılmasıyla siyahlığın olmasına karşın, renkli
ışınların aynı oranda bir araya gelmesiyle beyazlığın oluşması
ışık ve boyanın bünyelerinin farklı olmasından kaynaklanır. Renklerin
tümünün bir araya gelmesiyle ortaya çıkan beyazlık ve siyahlık
aslında renksizliktir. Gerek siyah, gerekse beyaz renk olarak
anılmazlar, nötr renklerdir.
IŞIK - GÖLGE
: Modelin hacim ve derinliğinin belirgin hale gelmesini sağlayan
kavrama ışık-gölgedenir. Işık kaynakları güneş, ay ve suni aydınlatma
araçlarıdır. Işık kaynağı eşyanın her tarafını aynı derecede aydınlatmaz.
Işığa yakın olan yerler aydınlık, ışığı görmeyen ve uzak yerler
karanlık, ışık ve gölge arasında kalan yerler ise eşyanın esas
rengini verir. Işığın aydınlatma derecesine ton denir. Bir kaynaktan
aydınlatılan varlıkların ışık ve gölge durumunu incelersek başlıca
4 değer görürüz.
1- Açık ton ( ışıklı kısım ): Işığın eşya üzerine
doğrudan doğruya geldiği en aydınlık kısımdır. Bu kısım eşyanın
öz rengini vermez.
2- Öz ton :Işığın eğik olarak geldiği olarak geldiği,
yansımaların ve parlamaların olmadığı kısımdır. Bu kısım eşyanın
öz rengini verir. Yuvarlak cisimlerde bu bölge açık tonla koyu
ton arsında bir geçiş yaptığı için bu kısma pasaj denir.
3- Koyu ton ( öz gölge ): Eşyanın ışık almayan,
en koyu olan kısımdır. Açık - koyu ton, bir rengin ışıktan gölgeye
geçerken aldığı ton dereceleridir.
4- Düşen gölge : Eşyanın fona ya da zemine düşen
gölgesidir. O eşyanın biçimini yansıtır. Eşya üzerindeki ışığın
yansıması ile fon üzerinde meydana gelen aydınlatmaya ise refle
denir.
Işık tüm cisimlerin rengini şu üç renk faktörünün belirlediğini
akıldan çıkarmayalım
a) Öz renk ( Lokal renk ): Objenin - cismin kendi
asıl rengi,
b) Işığa göre değişen renk ( tonal renk ): Işık
ve gölgenin etkisinin sonucu olarak görülen değişmiş renk,
c) Yansıma renk :Çevredeki diğer objelerden yansıyan
renkler.
Bu üç faktörü de şunlar etkiler ;
d) Işığın rengi,
e) Işığın yoğunluğu,
f) Aradaki atmosfer.
ANA RENKLER:-------------------------------
Kırmızı
Mavi
Sarı
ARA RENKLER:--------------------------------
Yeşil
Turuncu
Mor
TARAFSIZ ( NÖTR ) RENKLER:--------------
Beyaz
Siyah
Gri
İki ana rengin karışımıyla ortaya çıkan ara renk, karışıma
katılmayan ana rengin tamamlayıcısıdır. Aynı zamanda birbirinin
gerçek gücünü ortaya çıkartıp birbirlerini harekete geçirdiklerinden
birbirlerine karşıt renklerdir.
Kırmızı----------Tamamlayıcısı ------------- Yeşil
Mavi ------------ '' -------------- Turuncu
Sarı ------------- '' --------------- Mor
RENKLERİN ÖZELLİKLERİ
Hue - Renk: Bir rengi diğerinden ayıran niteliktir.
Hue, renk tekerleğinde ya da spektrumunda rengin durumunu gösterir.
Kırmızı, sarı diye adlandırdığımız kavramlar hue ( renk )' tir.
MÜ Güzel Sanatlar çalışması
|
RENKLERİN GENEL SINIFLANDIRILMASI
KONTRAST / ZIT RENKLER
Sarı ------------------ Mor
Kırmızı --------------- Yeşil
Mavi ------------------ Turuncu
ARMONİ / BÜTÜNLEYİCİ RENKLER
Mor ------------------ Mavi
Kırmızı -------------- Orange
Sarı ----------------- Yeşil
RENKLERİN ETKİLERİ
Mekan içindeki konumlarına göre değişiktir.
|
Üstten
|
Yandan
|
Alttan
|
TURUNCU |
Koruyucu, himaye edici |
Sıcak, cana yakın |
Yakıcı |
KAHVERENGİ |
Ağır, örtücü |
Toprak gibi kuşatıcı |
Yersel toprağımsı, emniyetli |
AÇIK MAVİ |
Hafif, göksel, uçma hissi |
Soğuk, Uzaklaştırıcı, harekete geçirici |
Düz, pürüzsüz |
SARI |
Hafif, açık, neşeli |
Teşvik, tahrik edici, uyarıcı |
Ayaklandırıcı, zıplama hissi |
SICAK-AÇIK RENKLER
Üst : Fikri çalışmayı hızlandırıcı
Yan : Aktiflik verici, yakınlık hissetme
Alt : Kolaylaştırıcı, Hafifletici
SICAK - KOYU RENKLER
Üs : Kavrayıcı, örtücü, ağır,
Yan : Kavrayıcı, çevreleyici, enerji dolu, saran, kuşatan
Alt : Yürüme ve basma, emniyetli, yersel, sağlam
SOĞUK - AÇIK RENKLER
Üs t: Yükseklik,aydınlatıcı
Yan : Soğuk, uzaklaştırıcı
Alt : Koşmayı teşvik edici
SOĞUK - KOYU RENKLER
Üst : Tehdit edici, kaygı uyandırıcı
Yan : Soğuk, hüzünlü
Alt : Hareketleri ağırlaştırıcı, yere çekim
Sıcak ve koyu - sıcak:Renklere sahip elemanlar, ön plana
çıkarlar.
Soğuk ve Açık - soğuk: Renkler ise geri planda kalırlar.
DEĞER ( VALUE ) : Bir rengin açıklık
veya koyuluk derecesini gösterir. Açık mavi ile koyu mavi arasında
ton farkı vardır. Siyahtan beyaza doğru gri tonlarını gösteren
10 kademeli bir ton çubuğunda en parlak, ışıklı rek beyaz en koyu
ışıksız renk ise siyahtır. Renklerin değerini siyah ve beyaz ilavesiyle
değiştirmek mümkündür.
YOĞUNLUK ( DOYUM DERECESİ ) : Rengin
doyum kalitesi ya da şiddetinin ölçüsüdür. Spektrumdaki renklerin
doyum kalitesi en üst düzeydedir.
SARI - YEŞİL
|
SARI
|
TURUNCU
|
Tevazu
|
Hafif
|
Alçak
|
YEŞİL
|
KIRMIZI
|
Pasif
|
Aktif
|
SARI - YEŞİL
|
SARI
|
TURUNCU
|
Tevazu
|
Hafif
|
Alçak
|
SICAK - SOĞUK RENKLER
MAVİ
|
MOR
|
EFLATUN
|
Soğuk
|
Ağır
|
Yücelik
|
RENK SPEKTRUMU
RENKLERİN PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİ : Ateşin sarı
- kırmızı rengi sıcak renk çağrışımını; buzun mavi - yeşil rengi
soğuk renk çağrışımını oluşturması, rengin sıcakve soğuk renkler
olarak ikiye ayrılmasına neden olmaktadır.
SICAK RENKLER
: Kırmızı, sarı, turuncu
SOĞUK RENKLER
: Yeşil, mor, mavi
Ara renklerden mor ve yeşil kendilerini oluşturan sıcak
vesoğuk renklerin miktarına bağlı olarak değişir. Kesin bir sınır
koymak mümkün değildir.
Renk, görsel olarak algılanan, bir çok duygusal etkinliğe
sahip olan ve estetik amaçlara hizmet veren bir elemandır.
Rengin yapısal niteliklerine bağlı olarak duygusal etkinlikleri
aşağıda özetlenmektedir.
1- Renk kullanıldığı mekanı etkilemektedir. Örneğin bir
mekanda parlak renklerin yoğun olarak kullanılması heyecan ve
neşeli bir etki yaratırken; sakin ve pastel tondaki renkler dinlendirici
bir etki yaratmaktır.
2- Mekana birlik ya da çeşitlilik kazandırır. Sıcak veya
soğuk grup içindeki benzer renk düzeni veya tek renkten oluşan
bir düzen birlik duygusuna katkıda bulunurken; farklı renklerden
oluşan bir düzen çeşitlilik duygusu vermektedir.
3- Malzemenin öz - niteliğini ifade eder
4- Renk formu belirler. Bir çizgi, iki boyutlu bir yüzey
ya da üç boyutlu bir hacim, çevresiyle, geri planıyla karşıt renklerin
kullanımıyla belirlenmektedir.
5- Oranları etkiler, yatay çizgilerde zıt renklerin kullanımı
genişlik duygusunu, düşey doğrultularda kullanımı ise yükseklik
duygusunu uyandırmaktadır.
6- Ölçeği ortaya çıkartır, belli eder. Tek renkli elemanlardan
oluşan bir yapının ölçeğini uzaktan belirlemek güçtür, ancak yapı
elemanları zıt renklere sahip ise ölçeği uzaktan daha kolay anlaşılmaktadır.
7- Ağırlık duygusu oluşturur. Koyu renkli elemanlar ağır,
açık renkli elmanlar ise daha hafif görünmektedir.
RENKLERİN ALGILANAN ETKİLERİ / ANLAMI
MAVİ : Koyu
tonlarda ya da yoğun olarak kullanıldığında moral bozan, kasvet
veren bir etki, açık tonlarda kullanıldığında veya beyazla karıştırıldığında
yatıştırıcı ve güven veren bir etki yaratmaktadır.
Mavi sindirmeyi ve korumayı sembolize eder.
YEŞİL:Kullanıldığı
mekanda sakin, barışçıl, hassas, yumuşak bir etki yaratmaktadır.
Neşe ve sükuneti ifade etmektedir.
SARI : Kullanıldığı mekanda uyaran, neşelendiren,
dikkat çeken bir etki yaratmaktadır. genişlemeyi, iletişimi ifade
etmektedir.
KIRMIZI : Kullanıldığı
mekanda heyecanlandırıcı, uyarıcı bir etki yaratır. Beyazla karıştırıldığında
cana yakın bir etki uyandırmaktadır. Kırmızı enerji ve gücü ifade
eder.
PEMBE : Küçük alanlarda kullanıldığında
zenginliği ve önemi vurgular, geniş alanlarda ise rahatsız edici
bir etki yaratmaktadır.
KAHVERENGİ : Kullanıldığı mekanda mutsuz,
kederli ve melankolik bir etki yaratmaktadır. Ancak sarı veya
beyazla birleştirildiğinde dinlendirici ve rahatlatıcı bir etki
yaratmaktadır.
GRİ : Maviye doğru giden tonlarda kullanıldığında
kasvetli, beyaza doğru giden tonlarda kullanıldığında ise huzurlu
bir etki yaratmaktadır.
BEYAZ : Kullanıldığı bir mekanda güneş
ışığını yansıtıyorsa uyarıcı, neşeli bir etki yaratmaktadır.
Her ögede olduğu gibi renk ögesinde de doğanın verileri
çok zengindir. Doğadaki zengin renk armonileri de çeşitli zıtlıklar
içerirler. Doğada serbest bir düzen içerisinde bulunan renkler
kendi yerlerini alırlar. Sanatçı ise bu renk yaklaşımlarını kişisel
anlatım istekleri doğrultusunda düzenleyerek yorumlar. Renkler
bir araya geldiklerinde bir değer kazanırlar veya kazandırırlar.
Renk ilişkileri ya bir uygunluk ya da zıtlık çerçevesi içersinde
oluşur. Renk uygunlukları armoniyi teşkil eder. Genel olarak etkili,
güzel, anlaşılır armoniler renk zıtlıklarına dayanırlar. Bir düzenlemede
renk armonileri, genel olarak zıt renklerin birliğinden doğan
renk uyumlarıdır.
RENK
Ekşi : Hava prensibi = Sarı - Limon - Turunçgiller
Tuzlu : Su prensibi = Yeşil, yeşil - mavi - lahana,
pırasa
Tatlı : Ateş prensibi = Kırmızı, pembeye kadar -
elma
Acı : Yer prensibi = Derin maviden viyolete kadar
- patlıcan
( Newton, Chevral ( Şevral )-, Helmholtz ( Helmaz )-,Empresyonistler
renk üzerine araştırma yapmışlardır.)
Işınların tümünü alan bir yüzey hepsini olduğu gibi yansıtırsa
söz konusu yüzey beyazdır. Siyah cisimler ise gelen ışığın hepsini
yutar. Kırmızı cismin bu rengi, kırmızı hariç bütün ışınımları
yutarak alıkoymasından kaynaklanır. Eğer bütün ışınımlar eşit
oranda yutulursa cisim gri gözükür. Şu halde renk maddenin ışık
üzerine etkime tarzından başka birşey değildir ve Tundall' ın
ifadesine göre ışığın uğradığı işlemin sonucudur. ( Dalga boyu
en kısa kırmızı, en uzun mor dur. )
Bu güne kadar yapılan uygulamalar üç anlayışı ortaya koymuştur.
Bunlar; Işık - gölgeci, Renkçi ışık gölgeci ve renkçi anlayışlardır.
İzlenimcilere kadar ki ışık - gölgeci anlayıştaki ışık - gölge,
koyu - açık olarak düşünüldüğünden koyu - açık kontrastlarına
elverişli olmayan renk, içersine grileri alarak renklilik özelliğini
kaybeder. Işık ve gölge ayrı ayrı renklerle değil rengin en koyusundan
en açığına kadar değişik değerlerle gerçekleştirilmiştir. Bunlara
bakıldığında ilk izlenim zaten renk değil koyu ve açıktır. Işık
- gölgeci anlayışın bir çok uygulamalarında ışığın sarı - turuncu
gölgenin koyulaştırılmış sarı - turuncu ile gerçekleştirildiği
görülür. Koyu; açığa, hafifletilmiş bir geçiş ile bağlanır. Yalnız,
izlenimciler ışık - gölge uygulamalarında güneş tayfındaki renkleri
seçtiler.( Mor, lacivert, mavi, yeşil, sarı, turuncu, kırmızı
) Işıkta ayrı, gölgede ayrı renk uyguladılar. Genel olarak gölgede
mavi, yeşil - mor gibi soğuk tonları, ışıklarda turuncu,sarı gibi
renkleri kullandılar. Geçişlerde ise ya sarı - mor ya da kırmızı
, yeşil aracılarını seçtiler. O halde renkçi ışık gölgeci anlayışta
ışık ve gölge, ilkinde olduğu gibi koyu - açık kontrastlarıyla
değil, renk kontrastlarıyla oluşmaktadır. Renk kontrastları, koyu
- açık kontrastlarını kabul etmez. Bunun içindir ki renkçi ışık
gölgeciler, resimlerinde renk ilişkilerine dayanan bir evren ortaya
koyarlar.
Renk konusunda örnekler; P. Cezanne, P.Gauguin, J. Dine,
Derain, M.D.Vlaminck, A. Jones, F. Marc, A. Jawlensky, Matisse,
A.K.P.Chung ( fotoğraf ), C. Gaetano ( fotoğraf ) Ernst Haas (
fotoğraf )
|