Back to Main Page Back to Main PageSon SayıÖnceki SayılarEditörlerİletişim

Editörden

Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı

Seyit Ali Ak : Bir Fotoğraf Tarihçisi

"Black&White in Colors" YAZIT

Uzaklardan "Sanatsal Fotoğraf, Alfred Stieglitz"

Işık Çiz (Photography - Fotoğraf - Işıkçiz - Ardışık-Işıkçiz)

"Fotografi, Süreçler, Kendi"

Sanat ve Felsefe : "Bir Sanat Yapıtında Estetik Kaygı Zorlamaları"

Yine Sinema Üzerine

Sinema ve Fotoğraf

Fotoğraf ve Uygarlık ve Demokrasi

Sırt Çantalılar

İzahlı Orhan Cem Çetin Külliyatı

Fotoğraf ve Mimari - 4

Temel Tasarım: Kompozisyon

Kaktüs

‘Cam Kent’ : Masumiyet ve Cennetin Dili

Solan Renkler: "Bir Yaprak Dökümü Öyküsü: Kaybolan Zanaatlar"

Okudunuz mu ? Gördünüz mü ?

Bakü'den

Yol Notları:Toskana-2

Ciddiyet

Temel eğitim : Kompozisyon ve Çerçeveleme

İleri düzey : Teknik Denemeler

Haberler

"Çiçeği Burnunda" Yayınlar


Platformlar,Fotoforum


Yeni Umutlar
Emine Denizer
Dicle Türkyılmaz


Sergi Salonu
Mahmut Özturan, Rhythmosthetica
Emrah Can, Bire Bir
Bayramali HALAFOV
Suyunu Çıkaranlar
Bir Ülke Bir Fotoğrafçı : Ken Ligth


Portfolyolar

Emine Ceylan
Hüsnü Gürsel
İzzet Keribar

 






 

 

Sayı 14

Editörden


Sonbaharla birlikte etkinlikler, sergiler ve yeni yayınlar büyük bir hızla fotoğraf dünyasına düşmeye başladı. AFSAD’ın 6. Fotoğraf Sempozyumu, İFSAK’ın 16. İstanbul Fotoğraf Günleri, GAFSAD’ın 4.Gaziantep Fotoğraf Günleri,1.İstanbul Saydam Günleri, 4. Uluslararası 13 Kare Fotoğraf Festivali. Hepsi Ekim ve Kasım aylarında ve sergiler, gösteriler... Fotoğrafseverler mutlu günler geçirecekler, hem de devam eden krize ve kapımıza kadar gelen savaşa inat!

Bir diğer sevindirici haber ise bugüne kadar federasyona dönüşememe sıkıntısı çeken TFDB’nin dernekler yasasında yapılan değişiklikle birlikte yasal kimliğine kavuşma çalışmalarına başlaması. Dileriz en kısa zamanda fotoğraf derneklerimiz aynı çatı altında birleşirler –tabi ki hepsi ayrı ayrı faaliyetlerine devam edecekler- ve yıllardan beri çektikleri hasret sona erer.

Biz ise, aylarca süren yoğun bir çabanın sonunda nihayet 14. sayımızı yayınladık. Artık sizin oldu. Siz dergiyi okumanın keyfini çıkartırken, derginin yayınlanmaya başladığı ilk saatlerde bizler, Afsad 6.Fotoğraf Sempozyumu’ndaki standımızda yerimizi almış, sanal fotoğraf dergisi yayıncılığı konusundaki bildirimizi sunuyor olacağız.

Bu sayımızda bizi sevindiren konulardan biri de, ülkemizde gezi deyince akla ilk gelen isimlerden olan Faruk Akbaş’ın sürekli yazılarıyla artık fotografya ailesine katılmış olmasıydı. Yazılarını ve fotoğraflarını keyifle okuyup, izleyeceğiz.

“Tarih geçmişin gerçekliğinden yararlanılarak yaratılan bir yaşam tablosudur.” Bu sözler ülkemizin fotoğraf tarihini yazan bir kaç kişiden biri olan ve yıllarını ve kendini Türk fotoğraf tarihini yazmaya adamış Seyit Ali AK’a ait. Kendisini sayfalarımızda tanıttığımız için mutluyuz.  

Geçtiğimiz sayılarda fotoğrafın diğer disiplinler ile olan ilişkilerini irdelemeye başlayacağımızı söylemiş ve fotoğraf ve mimari ile ilk adımı atmıştık. Ulus Baker ve arkadaşımız Leyla Benli, fotoğraf - sinema ilişkisi/etkileşimi ile devam ediyorlar.

Konu fotoğraf ve sinema olunca, Walter Benjamin’in fotoğraf ve sinema kuramı içinde önemli bir yeri olan, 1935 yılında kaleme aldığı “Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı” isimli yazısını ( ‘Pasajlar’ isimli kitabında yer almaktadır) yayınlamadan edemedik. İngilizce ismi ‘The Work of Art in The Age of Mechanical Reproduction” olan bu yazı, fotoğrafla ilgili Türkçe yazılarda kaynak farklılığı nedeniyle “Mekanik Yeniden Üretim Çağında Sanat Eseri” olarak geçmektedir. Yayın konusunda bizden yardımlarını esirgemeyen  ‘Yapı Kredi Kültür Sanat yayıncılık AŞ’ ne huzurlarınızda teşekkür etmek istiyoruz.

Fotoğraf, ışıkla yazmak demektir. O zaman neden fotoğraf kelimesi yerine “ışıkçiz” kullanmıyoruz ? Bu soruyu bizlere Ş.Uğur Okçu soruyor.

Orhan Cem Çetin, Türk fotoğrafındaki yenilikçi ve deneysel objektiflerden biri ve onunla birlikte bu sayıda yeni bir projemiz daha başladı. Bir fotoğrafçının tüm çalışmalarını, onun dilinden bir seri halinde yayınlamak. Orhan Cem Çetin külliyatına ‘Tanıdık Şeyler’ ile başladık. Soluğumuz yettiği sürece devam edeceğiz.

Platformlarda bu kez “Foto Forum” u konuk ediyoruz.

Sergi Salonumuz yine dolu : Erdal Yazıcı’nın “Bir Yaprak Dökümü Öyküsü: Kaybolan El Zanaatları” nda hüzünlenirken, Mahmut Özturan’la doğadaki ritim ve estetiği yakalayacak, Emrah Can’la Kayaköy’ü farklı bir gözle göreceksiniz. Kazakistan’dan konuğumuz Bayramali Halafov ise kendine özgü anlatım dilini kullanarak ürettiği fotoğraflarında kadın unsurunu ön planda tutmuş.

Belgesel fotoğrafçıların temsilcilerinden Ken Light’ın üzerinde çok konuşulan “Texas Death Row” isimli kitabıyla sonlanan çalışmasından örnekleri “Bir Ülke Bir Fotoğrafçı’da izleyebilirsiniz.

Portfolyolarda ise; İzzet Keribar’ın renkli dünyasını, Emine Ceylan’ın kendine özgü siyah-beyazlarını ve fotoğrafta 50.yılını çoktan tamamlamış Hüsnü Gürsel’in tarihe tanıklığını bulabilirsiniz.

Diğer köşelerimizi ise zaten biliyorsunuz. Fazla söze gerek yok.

Onbeşinci sayıda buluşmak üzere Fotografya’dan dost sevgi ve selamlar.

Bülent Irkkan