FOTOĞRAF 
              VE MİMARİ   
              Öğr.Gör.Özer KANBUROĞLU 
              M.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf 
                Bölümü
               
              
                
                
               
              Bölüm 4 (son) : 
              MİMARİ FOTOĞRAFLARDA BASKIDA PERSPEKTİF DÜZELTME 
              Mimari 
                çekimlerde, bazı olanaksızlıklardan dolayı perspektif düzeltmesi 
                yapılamamış olabilir. Bu gibi durumlarda, agrandisör yardımıyla 
                bir ölçüde perspektif düzeltmesi yapılabilir. Bu baskıda kullanılacak 
                agrandisörde aranacak bazı özellikler vardır. Bunlarda gerek film 
                şaşesinin, gerekse objektif düzleminin ayarlanabilmesi dolayısıyla, 
                scheimpflug hareketine müsait olmasıdır. 
              
                 
                   
                     
                        
                       
                        Şekil 
                        1: Agrandisör tablasında oluşan perspektifi düzeltilmemiş 
                        görüntü  
                     
                   | 
                 
               
              
                 
                   
                     
                      
                      Şekil 2 : Bu baskı için 
                      agrandisörün pozisyonu  
                   | 
                 
               
              Burada, 
                iki kademeli kontrol yapılmalıdır. Birincisi, tablada trapez şeklinde 
                olan yapı cephesi, dikdörtgen oluncaya kadar agrandisörün başını 
                düşeyden çevirmektir. Bu aşamada, görüntünün orta noktası netlendiği 
                halde üstü ve altı netsiz olacaktır. ikinci kontrol ise, netsiz 
                olan her iki kenarında orta nokta gibi net olmasını sağlayacak 
                şekilde objektif levhasını şekildeki gibi eğmektir. Böylece film 
                düzlemi, objektif düzlemi ve fotoğraf kağıdı düzlemi aynı ara 
                kesitte birleşirler. 
              Sonuçta, 
                hem perspektif düzeltilmiş olur, hemde görüntünün tümünde eşit 
                netlik sağlanmış olur. Burada dikkat edilmesi gereken önemli bir 
                husus vardır. Bu da, agrandisör tablasındaki (A) ve (B) noktalarına 
                düşen pozlandırma şiddetinin birbirinden farklı olmasıdır. 
              
                 
                   
                     
                      
                      Şekil 3 : Perspektifi 
                      düzeltilmiş bir görüntü  
                   | 
                 
               
              
                 
                   
                     
                      Şekil 4 : Bu baskı için 
                      agrandisörün pozisyonu 
                   | 
                 
               
              Dolayısıyla, fotoğrafçı (B) bölgesine 
                (A) bölgesine verilen pozdan daha fazla poz vermek zorundadır. 
                Fotoğrafçı bu ekstra poz süresini, bir poz testi ile bulmak ve 
                uygulamak zorundadır. Böylece, iki bölge arasındaki pozlandırma 
                farkı ortadan kalkar. Bu ekstra pozlandırmayı yaparken siyah bir 
                maske kullanarak geçişleri degrade olacak şekilde yapmak, fotoğrafın 
                naturelliğini sağlayacaktır. Bir diğer önemli husus ise, yapıdaki 
                boyut değişikliğidir. Perspektifi düzeltilmiş baskıdaki yapının 
                boyu, her zaman için aynı yapının normal basılmış halinden daha 
                yüksek çıkacaktır. 
               
               
               
                 
                 
               
               
               |