Back to Main Page Back to Main PageSon SayıÖnceki SayılarEditörlerİletişim

Editörden

Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı

Seyit Ali Ak : Bir Fotoğraf Tarihçisi

"Black&White in Colors" YAZIT

Uzaklardan "Sanatsal Fotoğraf, Alfred Stieglitz"

Işık Çiz (Photography - Fotoğraf - Işıkçiz - Ardışık-Işıkçiz)

"Fotografi, Süreçler, Kendi"

Sanat ve Felsefe : "Bir Sanat Yapıtında Estetik Kaygı Zorlamaları"

Yine Sinema Üzerine

Sinema ve Fotoğraf

Fotoğraf ve Uygarlık ve Demokrasi

Sırt Çantalılar

İzahlı Orhan Cem Çetin Külliyatı

Fotoğraf ve Mimari - 4

Temel Tasarım: Kompozisyon

Kaktüs

‘Cam Kent’ : Masumiyet ve Cennetin Dili

Solan Renkler: "Bir Yaprak Dökümü Öyküsü: Kaybolan Zanaatlar"

Okudunuz mu ? Gördünüz mü ?

Bakü'den

Yol Notları:Toskana-2

Ciddiyet

Temel eğitim : Kompozisyon ve Çerçeveleme

İleri düzey : Teknik Denemeler

Haberler

"Çiçeği Burnunda" Yayınlar


Platformlar,Fotoforum


Yeni Umutlar
Emine Denizer
Dicle Türkyılmaz


Sergi Salonu
Mahmut Özturan, Rhythmosthetica
Emrah Can, Bire Bir
Bayramali HALAFOV
Suyunu Çıkaranlar
Bir Ülke Bir Fotoğrafçı : Ken Ligth


Portfolyolar

Emine Ceylan
Hüsnü Gürsel
İzzet Keribar

 






 

 

Sayı 14
FOTOĞRAF VE MİMARİ
Öğr.Gör.Özer KANBUROĞLU

M.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf Bölümü


Önceki Bölümler : Mimari Fotoğrafın Amacı Nedir ?
Mimari Fotoğraf Çekiminden Önce Dikkat Edilmesi Gereken Konular
Mimari Fotoğrafta Boyutları Kontrol Etmek

 

 


Bölüm 4 (son) :

MİMARİ FOTOĞRAFLARDA BASKIDA PERSPEKTİF DÜZELTME

Mimari çekimlerde, bazı olanaksızlıklardan dolayı perspektif düzeltmesi yapılamamış olabilir. Bu gibi durumlarda, agrandisör yardımıyla bir ölçüde perspektif düzeltmesi yapılabilir. Bu baskıda kullanılacak agrandisörde aranacak bazı özellikler vardır. Bunlarda gerek film şaşesinin, gerekse objektif düzleminin ayarlanabilmesi dolayısıyla, scheimpflug hareketine müsait olmasıdır.


Şekil 1: Agrandisör tablasında oluşan perspektifi düzeltilmemiş görüntü



Şekil 2 : Bu baskı için agrandisörün pozisyonu

Burada, iki kademeli kontrol yapılmalıdır. Birincisi, tablada trapez şeklinde olan yapı cephesi, dikdörtgen oluncaya kadar agrandisörün başını düşeyden çevirmektir. Bu aşamada, görüntünün orta noktası netlendiği halde üstü ve altı netsiz olacaktır. ikinci kontrol ise, netsiz olan her iki kenarında orta nokta gibi net olmasını sağlayacak şekilde objektif levhasını şekildeki gibi eğmektir. Böylece film düzlemi, objektif düzlemi ve fotoğraf kağıdı düzlemi aynı ara kesitte birleşirler.

Sonuçta, hem perspektif düzeltilmiş olur, hemde görüntünün tümünde eşit netlik sağlanmış olur. Burada dikkat edilmesi gereken önemli bir husus vardır. Bu da, agrandisör tablasındaki (A) ve (B) noktalarına düşen pozlandırma şiddetinin birbirinden farklı olmasıdır.



Şekil 3 : Perspektifi düzeltilmiş bir görüntü

Şekil 4 : Bu baskı için agrandisörün pozisyonu

Dolayısıyla, fotoğrafçı (B) bölgesine (A) bölgesine verilen pozdan daha fazla poz vermek zorundadır. Fotoğrafçı bu ekstra poz süresini, bir poz testi ile bulmak ve uygulamak zorundadır. Böylece, iki bölge arasındaki pozlandırma farkı ortadan kalkar. Bu ekstra pozlandırmayı yaparken siyah bir maske kullanarak geçişleri degrade olacak şekilde yapmak, fotoğrafın naturelliğini sağlayacaktır. Bir diğer önemli husus ise, yapıdaki boyut değişikliğidir. Perspektifi düzeltilmiş baskıdaki yapının boyu, her zaman için aynı yapının normal basılmış halinden daha yüksek çıkacaktır.