KAKTÜS
Ali Rıza Akalın
FSK , II. ANKARA FOTOĞRAF
GÜNLERİ
Gazetelerin
haber ve makalelerinin, 24 saat ömrü olduğu söylenir. Buna karşın,
özellikle sıra sayılı sanat etkinlikler, rea’lizelerinden sonraki
zaman dilimlerinde de gündeme geri dönüp, karşılaştırmalara konu
olabiliyor. Örneğin; Fotoğraf Sanatı Kurumu (FSK)’nın II. Ankara
Fotoğraf günleri de sıra sayılı bir etkinlik olması niceliği ile,
sonlandırıldık’tan sonraki beşinci ayında yazımın konusunu oluşturabiliyor.
Bunun iki nedeninden biri, kendilerinin TÜRKİYE DERGİSİ olduğunu
zanneden iki fotoğraf dergisinde de “küçük bir haber” olma niteliğinden
öteye geçemeyen etkinliğe hakettiği değeri vermek, ikincisi ise
bu etkinliğin geleceği ile ilgili beklentimizi ifade edebilmektir.
Ankara fotoğrafçılarının ara istasyonu
işlevindeki, Ersin ALTAN ustanın fotoğrafhanesindeki sohbetimizin
koyu kıvamı sürerken, Kenan SEVEN ve Haluk SARGIN sandalyelerinden
zengin kalkış yaptılar.
-hayrola, nereye?
Kenan yanıtladı sorumu.
-İkinci fotoğraf günlerini düzenliyoruz hocam, toplantımız
var.
Birincisini hatırladığımdan olsa gerek dudaklarımda,
irade dışı da olsa, şüphe-küçümseme arası bir gülümsemenin oluştuğunu
ifade etmeliyim.
Aradan uzun ve sessiz günler geçti. Unuttum. Ta ki
davetiye gelene kadar. Biçimi, içeriği, sponsorları, taşıdığı
imzaları, kendime gelip beklentilerimi ciddileştirdiler.
Yine de, Çağdaş Sanatlar Merkezi’nin, benim için özel
olarak açılan ve buyur ettiği otomatik kapısından girer girmez
beni sarmalayan atmosferin bu denli yoğun sıcaklıkta olabileceğini
düşünmemiştim.
-hocam, buyurun, hoş geldiniz.
-merhaba çocuklar, kolay gelsin.
II. Fotoğraf Günleri tanıtım ve etkinlik programını
içeren kitapçık ulaşıyor elime. Tanıdık-bildik dost isimler, tanımadık-bilmedik
yeni adlar. Sarılmalar-selamlaşmalar faslı bittiğinde, kitapçığın
kapsadığı, 18 sergi 41 slayt gösterisi, 7 söyleşi, 2 panel, 1
sohbet ve 4 imza günü ile tanışıyorum.
Gerek sayısal, gerekse çeşitlilik
açısından yoğun bir programı içeren etkinliklerin realize edilmesinde
bazı aksaklıkların olabileceği düşünülse de son tahlilde sorunsuz
bir sonuçlandırma başarısını gösterdi FSK. Bu olumlu puanı oluşturan
bir başka etken; Çeşitliliğin 10 gün gibi uzun sayılabilecek bir
süre içine yayılmış olması idi.
Çağdaş Sanatlar Merkezinin, her biri
çok büyük alanlara sahip olan 3 katın tamamını; sergilere, satış
standına, gösteri ve söyleşi etkinliklerine tahsis etmiş olan,
Çankaya Belediyesi’ne teşekkür borçluyuz. Tüm etkinliklerin bir
çatı altında yapılmış olması, hemen her etkinliği izleme kolaylığını
oluşturdu. Eski dostları buluşturdu. Genç yüzleri tanıştırdı.
İsimleri bilinenlerin cisimlerini de ortaya çıkardı. Hem ismini
hem de cismini bildiklerimiz varmış tanıştırdı.
Adnan ATAÇ, Özlem BAĞCI, Tuğrul ÇAKAR,
Lütfü GÜNER, Hafize KAYNARCA ve Fikret ÖZKAPLAN’ın çeşitli konulardaki
yazıları ile renklendirilmiş “Tanıtım Kitapçığı”; Sergilerin,
Slayt Gösterilerinin, Söyleşilerin, Panelin içeriklerini ve sanatçılarını
1’er fotoğraf eşliğinde bizlere sunarak bir yandan yüreklerimizi
ısıttı, öte yandan kalıcı bir belge oldu.
Söz konusu bu belge de; Adnan ATAÇ,
Adnan Veli KUVANLIK, AFSAD, Cemil AĞACIKOĞLU-Erhan GÜRKAN, Merih
AKOĞUL, Alp CAN, Tuğrul ÇAKAR, İbrahim DEMİREL, FSK, Kamil FIRAT,
Sıtkı FIRAT, İzzet KERİBAR, Necmettin KÜLAHÇI, Göker MÜFTÜOĞLU,
Fikret ÖZKAPLAN, Haluk UYGUR ve Gazi YÜKSEL fotoğraf sergileri
ile yer alırken, Şeref AKIN, Adnan ATAÇ, Yücel AŞKIN, Vahap AKŞEN,
Süha ERAY, Tahsin AYDOĞMUŞ, Necdet AYDOĞAN, Orhan Cem ÇETİN, Oktay
ÇOLAK, Gökhan DEMİRER, Erdal ERK’AKAN, Kamil FIRAT, Tunç FINDIK,
Ali İhsan GÖKÇEN, Zafer GÜNGÜT, Lütfi GÜNER, Tansu GÜRPINAR, Engin
KABAN, İzzet KERİBAR, Necmettin KÜLAHÇI, Ali ÖZ, Ceyhun ÖZENER,
Enver ÖZKAHRAMAN, Ozan SAĞDIÇ, Şeyda SEVER, Adem SÖNMEZ, Tacettin
TEYMUR, Yücel TUNCA, Sami TÜRKAY, Aclan URAZ, Tekin ÜSTÜNDAĞ ve
Habip YANÇ kişisel slayt gösterileri yapan sanatçılardı. Gösterilere;
Belçika Federasyonu 1994 ve 1995, Berlin Grubu, DASK, FSK Doğa
Grubu, Finlandiya Doğa Fotoğrafçıları, Barış KÖSE-Deniz AKÇA ve
Ahmet BOZKURT-Ali GÜNSÜN-Ayla ŞAN-Haluk SARGIN karma gösterileri
ile katıldılar.
Tansu GÜRPINAR’ın yönettiği “DOĞA” başlıklı panelin
konuşmacıları; Ali İhsan GÖKÇEN, Sunay DEMİRCAM, Osman ERDEM ve
Füsun SİPAHİLER idi.
İkinci panel “FOTOĞRAF ve DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLER”
başlığı altında Önder ŞENYAPILI’nın yöneticiliğinde, Ahmet Öner
GEZGİN, Uğur ERSOY, Faruk ATALAYER ve Zerrin TAŞPINAR’ın panelistlikleri
ile gerçekleştirildi.
“SOHBET” başlığı altındaki etkinlikte; İbrahim DEMİREL,
Gültekin ÇİZGEN, Ozan SAĞDIK ve Sıtkı FIRAT vardı.
Şerif ANTEPLİ, “Fotoğraf Dergisi”. Seyit Ali Ak, “Erken
Cumhuriyet Dönemi Türk Fotoğrafları, 1923-1960”. Mehmet BAYHAN,
“Sosyo-Kültürel Karmaşa ve Yanılgıların Gölgesinde Örgütlenmenin
sorunları ya da Fotoğraf ve Şiir”. Mustafa Reşat SÜMERKAN, “Fotoğraf
Mizahı ve Bülmeten” ve Özcan TARAS, “FDÇK’dan Federasyon’a” başlıkları
altında sohbet toplantıları yaptılar.
Yazımın baş taraflarında da belirttiğim gibi; uzun
süreli, çok çeşitli, nitelikli bu etkinliklerin gerçekleştirilmesi
için; FSK Yönetim Kurulunun kararlılığı, Düzenleme komitesinin
ciddi çabasının yanı sıra, dikkati çeken bir başka katkı da sponsorlardan
gelmiş görünüyor. T.C. Kültür Bakanlığı, TBMM Kültür Sanat ve
Yayın Kurulu, Çankaya Belediyesi, Kamil Koç, Hotel Keykan, Fırat
Color, Ersa, Diren Şaraplar ve Dimes Meyve Suları, Uğur Foto Film
Tic.Ltd.Şti, Arka Bahçe, Onur Taahhüt Taşımacılık Tic.Ltd.Şti,
Önder Çuvalcılık ve yedi FSK üyesinin manevi ve maddi katkılarından
dolayı fotoğraf dünyamız adına kendilerine teşekkür ediyorum.
7-19 Mayıs 2002 günleri geride kaldı. Ancak, bir de
beklenti oluşturdu. FSK, bu beklentinin adresidir. Esasen “2.”
gibi sıra sayısının kullanılmış olması “3.” etkinliğin işareti
olarak yorumlanabilir. Özellikle maddi zorluklar düşünüldüğünde
iki yılda bir yapılabilir. Etkinlikler çeşitlendirilebilir . (örneğin,
3 fotoğrafçı belirlenip, kendilerine bir “konu” ya da “kavram”
verilerek sergi siparişi yapılabilir. Etkinliğin ilk günü, izleyen
ve isteyen 10 kişi seçilerek bir ustanın eğitiminde Work shop
yapılıp son gün sergi açılabilir. Etkinlik boyunca her gün sürecek
bir sanat felsefesi dersi düzenlenebilir. Bedensel engellilere
yönelik “temel eğitim” kursu ücretsiz olarak verilebilir. İşi
bilen bir ustadan yardım alınarak herkese “pin-hole” camera yapımı
öğretilebilir. Her etkinlik sonrasında bir izleyiciye 3-5 filmden
oluşan bir armağan verilebilir. V.d.)
Deneyim kazanılmış, kadrolar oluşturulmuş, beklenti
havası yaratılmıştır. Bu koşulları sağlayan FSK’nın Kaktüs’ün
özüne ulaşmada zorluk çekmeyeceğini umuyorum. Kendilerine bir
kez daha teşekkür ediyorum.
|