|  
                     Görüntünün çerçevelenmesinde sayısız 
                      denilebilecek kadar çok çerçeve düzeni olmakla birlikte 
                      bunlardan en yaygın olarak kullanılanların sayısı bir kaçı 
                      geçmez.   
                     ''X'' 
                      Çerçeve Düzeni 
                      Görüntünün çerçevelenmesinde görüntüyü oluşturan öğelerin 
                      bir ''x'' biçiminde kullanılması fotografa devinim kazandırır. 
                      Ancak öğelerden oluşan hatların kesişme noktası fotograf 
                      kağıdının geometrik merkezinden uzakta tutulmalıdır. Aksi 
                      takdirde yaratılan devinim değerinden ve canlılığından çok 
                      şey yitirir. Bu çerçeve düzeniyle yapılan çalışmalarda fotograf 
                      makinesinin yeri çok iyi saptanmalı, hatların oluşturacağı 
                      üçgenlerin boyutlarında bir eşitsizlik yaratılmalıdır. Fotograf 
                      içinde devinim, leke dağılımının daha önce değinilen denge 
                      ölçüleri içinde olmasına özen gösterilmelidir. 
                     "+" 
                      Çerçeve Düzeni 
                      Çekilen fotografta yatay ve dikey hatların belirli bir ağırlık 
                      taşıması ortaya ''+'' şeklinde bir çerçeve düzeni çıkarır. 
                      Bu yatay ve dikey hatların fotograf kağıdının geometrik 
                      merkezinde kesişmemesini sağlamak. yine gizil devinimi güçlendirmek 
                      için yararlıdır. 
                      
                     "O" 
                      Çerçeve Düzeni 
                      Bu tür çerçeveleme genellikle ''O'' şekline sahip başka 
                      bir cismin arkasında kalan ana temaların verdiği görüntüdür 
                      (bu yapay olarak da hazırlanabilir). Görüntünün bu biçimde 
                      çerçevelenmiş olması izleyicinin dikkatini çok yoğun olarak 
                      fotografın ortasına toplar ve başka yerlere kaymasını engeller. 
                      Bu yöntem uygun ana temalarla ve iyi değerlendirildiğinde 
                      güçlü anlatımlar yakalanabilir. 
                      
                     "L" 
                      çerçeve Düzeni 
                      Bu tür görüntü çerçevelemelerinde yatay ve dikey hatlar 
                      çok belirgindir. çerçevenin uygun olan köşesine dengeli 
                      bir biçimde yerleştirilebilirse, çok iyi bir devinim yaratır. 
                      Ancak yatay ve dikey hatların hangi köşeye yerleştirileceğine 
                      dikkat etmeli ve belirgin hatlar dışındaki renk lekelerinin 
                      dağılımına özen gösterilmelidir. 
                      
                     "S" 
                      Çerçeve Düzeni 
                      Eğri hatlar da fotograflara belirli bir devinim katarlar. 
                      Bu devinim üçüncü boyut olan derinliğin elde edilmesine 
                      de katkıda bulunur. ''S'' biçimindeki hatların fotografın 
                      iskeletini oluşturduğu fotograflarda devinimi sürdürebilmek 
                      için hattın birdenbire çerçeveden fırlamasına olanak vermemek 
                      yararlı olur. 
                      
                     "üçgen" 
                      Çerçeve Düzeni 
                      Bir dörtgenden oluşan çerçevede en zor olan çerçeveleme 
                      düzeni üçgenlerden oluşanıdır. Çünkü her ikisi de özlerinde 
                      birbirlerine aykırıdırlar. Her ne kadar sonuçta bir çok 
                      üçgen elde edilmekteyse de, bu, uyumun sağlanmasında her 
                      zaman yeterli olmayabilir. Daha çok soyut anlatımlar için 
                      elverişlidir denilebilir. 
                      
                    ÇERÇEVELEMEYE İLİŞKİN KÜÇÜK NOTLAR 
                      1. Asıl fotografını çekmek istediğiniz temayı çerçevenizin 
                      ölü noktasına yerleştirmeyiniz. Hiç kuşkusuz, bu noktaya 
                      yerleştirmenin fotografınıza katacağı çok şey olduğuna inanıyorsanız 
                      hiç çekinmeden bunu yapın. 
                    2. Ana temanızı mümkün olabildiğince 
                      çerçevenin dış kenarlarından uzak tutunuz.  
                    3. Yukarıdaki çizimlerde de 
                      görüldüğü gibi çerçevenizi varsayımsal olarak yatay ve dikey 
                      eksende üç eşit parçaya bölünüz, ve konunuzu bu çizgilerin 
                      kesiştikleri noktalara yerleştirmeye çalışınız. 
                    4. Çerçeve içinde belirli açılar 
                      oluşturan hatlar gözü kendi üstlerine çeker, dik açılar 
                      oluşturan hatlar ise gözü yakalar. Konularınızı mümkün olduğunca 
                      bu tür açılar oluşturacak biçimde yerleştirmeye çalışınız. 
                    5. Çerçeve içinde uzayıp giden 
                      paralel çizgiler gözü de uzadıkları noktaya kadar sürüklerler. 
                    6. Çektiğiniz fotografı mümkün 
                      olabildiğince yalın bırakmaya özen gösteriniz. 
                    7. Kişilerin, cisimlerin cephe 
                      görüntüleri çoğu zaman ilginç değildir. Bu nedenle biraz 
                      çapraz bir bakış açısı bulunuz. 
                    8. Çerçeve içindeki her şeyin 
                      ana temanızı destekleyen bir işlev yüklenmesini sağlayınız. 
                      Eğer bunu başaramıyorsanız çerçeve dışında bırakınız. 
                    9. Yatay ya da dikey hiç bir 
                      hattın çerçevenizi tam ortadan ikiye bölmesine izin vermeyiniz. 
                    10. Çerçevenizin herhangi bir 
                      kenarına paralel ve kesintiye uğramadan uzayıp giden bir 
                      hattın bulunmasına izin vermeyiniz. 
                    11. Çerçevenizde gereksiz yere 
                      bir ön ya da arka boşluğun bulunmasına olanak vermeyiniz. 
                    12. Unutmayınız ki, çerçevenizin 
                      içindeki tüm renk lekeleri gözü cezbeder. Ancak bunun gücü 
                      o renk lekesinin biçimi, konumu ve kontrastlığı ile doğru 
                      orantılıdır. 
                    13. Ana temanız her zaman boyutlan, 
                      kontrastı ve konumu ile en çekici ''nesne'' olmalıdır. 
                    14. Ufuk çizgisinin hiç bir 
                      zaman çerçevenizi ortadan ikiye bölmesine olanak tanımayınız. 
                    15. Göz do~al olarak fotografta 
                      ışığı arar. Fotograf üzerinde dolaşırken karanlık renkli 
                      bölgelerden açık renkli bölgelere kayar. Bu nedenle siyah 
                      zemin üzerindeki beyaz bir leke, gözü, beyaz bir zemin üzerindeki 
                      siyah bir lekeye oranla daha fazla çeker.  
                    16. Eğer çektiğiniz fotografta 
                      insanlar bulunuyorsa, bunlara çevrelerinde bir hareket boşluğu 
                      bırakınız. Aksi takdirde izleyici bunların sıkıştırılmış 
                      oldukları izlenimine kapılır. 
                    17. Eğer çektiğiniz fotografta 
                      bir hareket varsa (bu bir bakış yönü de olabilir) bu yönde 
                      daha fazla boşluk bırakınız. 
                    18. Çektiğiniz fotograflarda 
                      koyu ve açık renkli lekelerin eşit bir biçimde dağılmamalarını 
                      sağlayınız. 
                    19. Çerçeve içinde uzayıp giden 
                      hatlar eğer çerçeve dışına da taşıyorsa, bunların çerçeveyi 
                      terk etmeden önce bir biçimde kesilmelerini sağlayınız. 
                      Böylece bu hattı izleyen gözün çerçeve içinde kalmasını 
                      sağlamış olursunuz. 
                    Bu listeyi çok daha fazla uzatmak mümkün. 
                      Ancak bütün bunların asla kesin kurallar olmadığını bir 
                      kez daha önemle vurgulayalım. Bunlara uymak ya da uymamak 
                      her fotografçının kendi bileceği bir iştir. Bütün bu söylenenlerin 
                      tam aksini yapan ve buna rağmen ''iyi''fotograf çekmeyi 
                      başaranların sayılan hiç de az değildir. Ancak şunu da kesinlikle 
                      unutmamak gerekir ki, mükemmelliği, çerçeveye eklenecek 
                      ya da çıkartılacak hiç bir şeyin bulunmadığı ana ulaştığımızda 
                      yakalayacağız.  
                    * Kaynak : 
                      Amatör Fotoğrafçı El kitabı, Ahmet Tolungüç 
                   |