|  
                     KOLAJ 
                      Sanat yapma kaygısı taşıyan veya kendi yaklaşımları doğrultusunda 
                      içeriğine anlam katmaya / mesaj yüklemeye çalışarak fotoğraf 
                      yapmaya çalışan fotoğrafçıların (özellikle de amatörlerin) 
                      sıkça başvurdukları oldukça etkili yöntemlerden biridir 
                      Kolaj.   
                    Birbirleriyle ilişkisiz gibi görünen , hatta 
                      aykırı gibi duran bazı formları bir araya getirip beklenmedik 
                      bir espri içine sokarak izleyiciyi şaşırtmak , birbirleriyle 
                      iletişim içinde olabilecekken dahi, fiziki veya sosyal koşulların 
                      engellediği olağan birliktelikleri sağlayabilmek veya birtakım 
                      olağan dışılıkları sunabilmek için kolaj yöntemi fotoğrafçılara 
                      geniş olanaklar sağlamaktadır. 
                     Kolaj 
                      yaparken, yapılanın kolaj olduğu anlaşılsın istendiğinde, 
                      teknik olarak çok özel veya özenli bir çabaya gerek kalmayabilir, 
                      Eğer iki ayrı fotoğraftaki (üç, dört veya daha fazla da 
                      olabilir ) görüntü kesilip bir araya taşınarak ( bunlardan 
                      biri fotoğraf iken, diğeri resim, gazete küpuru veya basılı 
                      herhangi bir görüntü olabilir, Hatta doğrudan somut bir 
                      nesne bile sunum sırasında kullanılabilir) üst üste -yan 
                      yana, birbirlerine yapıştırılarak doğrudan sunuluyorsa, 
                      burada çok özel bir çaba, teknik olarak gerekli değildir. 
                      Bununla birlikte, bir araya getirilecek materyallerin seçimi 
                      konusunda elbetteki özel bir çabanın varlığı hissettirilmelidir, 
                      Kolajı yapılan fotoğrafların (ya da diğer nesnelerin) doğrudan 
                      sunumu düşünülmüyor ise, yani yapılan birleştirmenin bir 
                      röprodüksiyonu alınmak suretiyle tek negatifte veya pozitifte 
                      nihai durumu saptanarak , buradan yeni ve tek bir görüntü 
                      sunulmak isteniyorsa, teknik olarak özen gösterilmesi gereken 
                      en önemli aşama röprodüksiyon aşamasıdır, Röprodüksiyon 
                      alınırken (eğer yapay ışık kullanılmıyorsa) çekimi yapılan 
                      kolajlanmış materyallere objektifin paralel tutulması, netlemeye 
                      dikkat edilmesi ve ışığın homojen olması önem kazanmaktadır. 
                    S/B fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir, 
                      SIB fotoğraflarla Renkli fotoğraflar kolajlanabilir. Renkli 
                      fotoğraflar kendi aralarında kolajlanabilir. Ya da fotoğraf 
                      dışı materyaller fotoğraflarla kolajlanabilir. 
                    S/B fotoğrafların kendi aralarında kolajlanmaları 
                      ve kolaj yapıldıktan sonra elde edilen yeni fotoğrafların 
                      kolaj olduğunun anlaşılmaması yahut kolaj izlenimi vermemesi 
                      istendiğinde; yoğun emek, dikkat ve özen gereklidir.  
                    Bunun ilk aşaması; kuşku yok ki her fotoğrafın 
                      tasarlanması, kurgulanması aşamasıdır. Hatta eskizlerinin 
                      yapılması, buna dair notların tutulması, çekimlerin yapılacağı 
                      koşulların düşünülmesi ve diğer ayrıntıların belirlenmesidir. 
                    Kolajlanacak fotoğrafların çekimlerinde 
                      ince gren (düşük hızlı filmler) kullanmaktan kaçınmak gerekir. 
                      400 asa veya daha yüksek hızda iri grenli filmler kullanılmalıdır. 
                       
                    Çekimler aynı veya benzer ışık koşullarında 
                      gerçekleştirilmelidir. Kapalı homojen gün ışığı koşulları 
                      özellikle amatörler için en elverişli ışık koşullarıdır. 
                    Kullanılan objektif aynı olmalıdır. Bir 
                      fotoğrafta 24 mm. geniş açı bir objektif kullanırken, diğerinde 
                      50 mm. normal bir objektif kullanılmamalıdır. Her ikisinde 
                      de 24 mm. veya 50 mm. objektif kullanılmalıdır. Bu tarz 
                      çalışmalarda 50 mm. normal bir objektif kullanılması isabetli 
                      bir seçim olacaktır. Aksi halde ortaya çıkan nihai fotoğraf 
                      bunun bir kolaj çalışması olduğu konusunda ipuçları verecektir. 
                      Böyle olması özellikle istenebilir veya bir tercih nedeni 
                      olabilir elbetle. Ancak yapılan fotoğrafın kolaj olduğu 
                      izlenimini ortadan kaldırmak için de objektif seçimine dikkat 
                      edilmesi çok önemlidir. 
                      Çekimler sırasında dikkat edilecek en önemli hususlardan 
                      biri de, ayrı ayrı çekimleri yapılacak ve kolajlanacak olan 
                      nesne, mekan veya alanların hep aynı düzlemden çekilmesidir. 
                      Biri göz düzleminden çekilirken, diğeri aşağıdan yukarı 
                      doğru veya yukarıdan aşağı doğru çekilmemelidir.  
                    Çekimler sırasında kısık diyafram kullanılmaya 
                      özen gösterilmelidir. Yüksek hızlı ve iri grenli filmler 
                      kullanılarak çekilen ve kolaj gerçekleştirildikten sonra 
                      yeniden yüksek hızlı bir filmle röprodüksiyonu alınacak 
                      olan bu fotoğraflarda belirgin bir şekilde görüntü kayıpları 
                      oluşacağından, net alan derinliği yeterli olmayan fotoğraflarda 
                      görüntü berraklığındaki kayıplar istenmeyen boyutlara ulaşabilir. 
                    Varsayalım doğa koşullarında çıplak insan 
                      fotoğrafı tasarladınız. Ancak doğa koşullarında insansız 
                      çok rahat fotoğraf çekebiliyorken, sosyal nedenlerle veya 
                      fiziki yetersizlikler nedeniyle doğada çıplak insan fotoğrafları 
                      yapma olanağı bulamadınız. Buna karşın iç mekanda , kapalı 
                      ortamda ( insanın izlendiği-görüldüğü hissine kapılmadığı 
                      koşullarda ) çıplak insan fotoğrafları çekme olanağına sahipsiniz. 
                      Bu noktada kolaj çalışması size oldukça geniş bir hareket 
                      kabiliyeti sağlayacaktır. Yukarıda irdelenen kriterleri 
                      dikkate alarak çıplak insanı iç mekanda, doğal ortamı kendi 
                      koşullarında ayrı ayrı çektikten sonra her ikisinin tasarlanmış 
                      karelerinin baskılarını yapmalısınız. 
                    Çekimleriniz sırasında; aynı düzlemde çekim, 
                      iri grenli film kullanımı, aynı objektifin kullanılması, 
                      homojen ışık koşullarından yararlanılması, kısık diyafram 
                      kullanılması...gibi koşulları unutmamalısınız. 
                    Kolajlanacak fotoğrafların baskılarında, 
                      öncelikle tonlamaların eşit olmasına özen gösterilmelidir. 
                      Biri koyu 
                      bir baskı, diğeri açık bir baskı olursa fotoğrafta kolaj 
                      izlenimi olayca belirebilir. O nedenle baskıların tonlarının 
                      birbirine çok yakın olması şarttır. Baskının mat kartlara 
                      yapılması gerekir. Kullanılacak kartın minimum 3 numara 
                      bir kart olması, 4 -5 numara kartların tercih edilmesi daha 
                      doğru olacaktır. 
                    Yukarıdaki örnekten yola çıkarak ; sözü 
                      edilen doğa fotoğrafının 30x40 baskısını yaptınız. iç mekanda 
                      çekimini yaptığınız çıplak insan fotoğrafının baskısını 
                      yapıp buna yapıştıracaksınız. iık fotoğrafta bulunan nesnelerin 
                      (ağaç-taş-akarsu... vs.) fotoğraftaki hacimleri (büyüklükleri) 
                      dikkate alınarak , çıplak insan fotoğrafı yapıştırılacağı 
                      yere uygun büyüklükte basılmalı ki bu figür, içinde bulunduğu 
                      görüntüdeki diğer nesnelere göre aykırı durmasın, yapay 
                      bir sonuca yol açmasın. 
                    Baskılar da birbirine uygun tonlarda ve 
                      uygun büyüklüklerde yapıldıktan sonra kesip yapıştırma işlemine 
                      geçilecektir. Kesilip yapıştırılacak olan fotoğrafın kesilmesinde 
                      bir bistürü' den yararlanılabilir. Kesilen kenarlarda iz 
                      bırakılmayacak şekilde kesilmeli ve kesme işi tamamlandıktan 
                      sonra kesilen bu bölüm tabanından ayrılmalıdır. (fotoğraf 
                      kartını kenarlarından tırnak ucuyla yokladığınızda kolayca 
                      alt katmanından ayrılabildiğini göreceksiniz). Tabanından 
                      da düzgün bir şekilde ayrılan fotoğraf Japon yapıştırıcı 
                      gibi güçlü bir yapıştırıcı ile diğer fotoğrafa yapıştırılacaktır. 
                      Yapıştırılan yüzeyin pürüzsüz olmasına dikkat edilmeli, 
                      katlanma-kırılma olmamasına özen gösterilmelidir. 
                    Yapıştırma işlemi gerçekleştirildikten sonra, 
                      yapıştırılan fotoğrafın kenarları gereğinde rötuşlaşmak 
                      suretiyle ( siyah çini mürekkep sulandırılarak istenen tonlara 
                      alınabilir ve ince bir fırça kullanılarak rötuş yapılabilir 
                      veya bu amaçla üretilmiş olan Tombo ve diğer markalardaki 
                      rötüş kalemlerinden yararlanılabilir ) iki fotoğraf arasında 
                      belirgin bir iz -çizgi veya ton farkı bırakılmamalıdır. 
                      Hatla bu kalemlerle veya fırça ile fotoğrafa kendi çizgilerinizle 
                      yeni eklemeler yapabilirsiniz. Bir başka figür oluşturabilir, 
                      diğer bir nesneyi çizebilirsiniz. iri grenli filmler ve 
                      sert kartlar yardımıyla bu çizimler fotoğrafın içindeki 
                      doğal nesnelermiş gibi görüneceklerdir.  
                    Son aşamada, yapılan kolaj çalışmasının 
                      röprodüksiyonu alınacaktır. Bu aşamada kullanılacak film 
                      minimum 400 asa olmalıdır. 800 asa veya 1600 asa gibi yüksek 
                      hızlıfilmler de kullanılabilir. Amaç çıkacak yeni görüntünün 
                      bir kolaj uygulaması olduğunun anlaşılmamasıdır. iri grenli 
                      filmler baskı sırasında bu amacın gerçekleştirilmesini önemli 
                      ölçüde kolaylaştırmaktadır. Röprodüksiyonun, homojen ışık 
                      koşullarında ve fotoğraf makinasının objektifi fotoğrafa 
                      tam paralel tutulmak suretiyle gerçekleştirilmesi gerekir. 
                      fotoğrafın net çekilmesine özen gösterilmelidir. 
                    Çekim işlemi gerçekleştirildikten sonra, 
                      film banyosu yapılacaktır. Yeni negatif baskıya hazır hale 
                      gelince, filmin iri grenli yapısından maksimum yararlanabilmek 
                      için minimum 30 x 40 boyutunda baskı yapılmalıdır. Baskıda 
                      kullanılacak kart, mat kart olmalı ve 4 -5 numara kartlar 
                      tercih edilmelidir. Sert kart seçilmesinin nedeni de yüksek 
                      hızlı filmlerin kullanılmasında olduğu gibi, kolaj izlenimini 
                      tamamen ortadan kaldırmak içindir. (fotoğraflar: 
                      Amgalan NATSAGDORJ) 
                   |